Apr 22, 2014

~ terkedu mendengar kisah ini ~

assalamualaikum
sambungan kisah INI

cheqna bersama pengarah Bahagian Kaunseling dan Psikologi JKMM, Puan Mumtaz Begun ( yang duk atas kusi tu ) dan juga klien..ni masa Home Help...klien ni buta..tapi mengajar anak2 sekitar kampung Lak Lok ni mengaji...Allah bagi dia terang hati..dapat ajar anak2 mengaji.... 
shahlan..kat umah ni ok je..tak de tertunduk menahan marah..2 orang tu sukarelawan
duk sembang2 ngan makcik ni..sukanya dia bila ramai datang umah dia,....
doktor n misi ada join jugak...makcik dan pakcik punya tekanan darah dan kencing manis doktor kata 'balik metar' doh...err maksudnya tinggi sangat la...dan diorang direfer ke hospital..kencing manis makcik mencecah 17..
ni rumah lain plak...makcik ni menjaga 3 orang anak yang OKU...sorang memang terlantar tak dapat buat pape..sepenuhnya makcik ni kena jaga...sorang boleh mengengsot2..dan lagi sorang anak perempuan makcik ni memang lumpuh dari pinggang ke kaki..tapi bekerja di sekolah..ikut kata makcik ni.,anak perempuannya dipakaikan pampers...pagi tu..ada adik yang akan menghantar...dan kul 5 ptg ada adik yang akan amik..sebab anak perempuannya ini memang x mampu uruskan diri...sampai umah..makcik ni akan buang pampers bagai..barulah anak dia membersihkan diri n solat zohor n asar...tabah hati mak cik ni...
ni makcik yang membuatkan shahlan tertunduk menahan geram..menyembunyikan hiba..makcik ni duk sorang...ada anak sorang je...tapi alhamdulillah cucu ramai..hubungan ngan anak n cucu baik tapi makcik ni lebih suka duk sorang..duk kampung..majoriti orang tua macam tu kan..
shahlan dan cheqna memang sakit hati giler...pabila makcik menceritakan bagaimana sehari sebelum aidiladha tahun lepas..dia dirompak...perompak jahanam tu siap ikat makcik ni..ikat sekali ngan kaki tangan..meringkuk makcik ni...tutup mulut..yang paling cheqna menyumpah dan shahlan tertunduk hiba adalah apabila makcik menyatakan perompak itu memukul makcik..habis bengkak2..Ya Allah...ko nak rompak rompakla..tapi ko pergi pukul orang tua yang tak berdaya memang ko jahanam la...shahlan memang air muka dia geram sangat2...perompak tu dah dijatuhkan hukuman pun...
banyak kisah duka..kisah hiba bila kita meluangkan masa mendekati orang2 tua terutamanya...kita orang muda ni jangan nak berlagak sangat...satu hari nanti kalau panjang umur..kita pun akan tua...bagaimana nasib kita??kita pun tak tahu kan.. apepun..doakan yang baik2 saja untuk kita semua yer..

11 comments:

  1. Sedih nya baca. Tabah makcik tu jaga 3 org anak yg OKU kan. Smoga dipermudahkan urusan olehNYA. Kesian kat makcik yg kena rompak tu.

    ReplyDelete
  2. sedih nyer cheqna.. :( ape la sgt kederat org tua sampai ko nak ikat dan pukul...sezalim manusia kenapa zalim dgn org yg tak berdaya...huwaa...sedih nyer!

    ReplyDelete
  3. bestnyer cheqna buat kerja amal...
    kesian ler makcik tuh... apalah kederat org tua dengan perompak tuh.. aduh

    ReplyDelete
  4. semoga apa yg cheqna dan kawan2 buat tu...mendapat ganjaran dari ALLAH..dikala usia sebegitu...mereka memerlukan sokongan dan kasihsayang...

    ReplyDelete
  5. Moga Allah merahmati Cheqna, Sahlan dan kawan2 yg berkunjung ke rumah mereka..terhibur juga hati mereka ..

    Mmg geram baca kisah nenek tu kena rompak..

    Saya sekeluarga Insya Allah akan jalan2 ke Terengganu mulai Sabtu ini, hingga Selasa depan...kalau ada rezeki, boleh jumpa cheqna..:) Kami tinggal di Merang..kalau masuk ke KT, boleh jumpa cheqna kot...hihihih...

    ReplyDelete
  6. Beruntunglah cheqna dan semua yg terlibat ada peluang begini. Tak ramai yg mampu buat ini semua cheqna. Terharu dan sungguh kakak dpt rasa betapa kedatangan org-org macam cheqna dan kawan-kawan amat mereka nantikan...

    Doa mereka yg pasti buat semua yg membantu tidak ada hijab cheqna.

    ReplyDelete
  7. beruntung cheqna dpt join sekali utk membantu, berkongsi cerita... tq share kt sini sbb sume blh rasa n tumpang tau sekali cerita... supaya kite beringat

    ReplyDelete
  8. besar pahala cheqna.. tetiba nik pun sebak sobs

    ReplyDelete
  9. Beruntung Cheqna dapat terlibat secara langsung dalam kerja2 amal macam ni dapat lihat sendiri, dapat dengar sendiri. Kak yus pulak yang jeles, Terima kasih berkongsi cerita cheqna, sebak rasa baca.

    ReplyDelete
  10. betul tu cheqna....kita pun semakin lama semakin tua..hari kita pasti akan tiba...alhamdulillah cheqna dapat berkhidmat sambil mendekati golongan yang memerlukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat kaya dan kepengen menang angka togel 2d 3d 4d 5d 6d.

      ,,.,KISAH NYATA ,
      Aslamu alaikum wr wb..
      Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis
      dan berbagi kepada teman2 melalui room ini,
      sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga
      dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki,
      namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang,
      hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yang saya punya,
      akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 600 juta ,
      saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma,
      SUAMI saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk,
      demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue,
      ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
      dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya.
      dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan NYI SEWIKA hidupnya kembali sukses,
      awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir
      dan melihat langsung hasilnya, `
      saya akhirnya bergabung dan menghubungi NYI SEWIKA di No 0853-7778-3434
      Semua petunjuk NYI SEWIKA saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim,
      Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya,
      akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya,
      semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha,
      kini saya kembali sukses terimaksih NYI SEWIKA saya tidak akan melupakan jasa AKI.
      JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH,
      SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB NYI SEWIKA DI 0853-7778-3434


      ((((((((((((DANA GHAIB)))))))))))))))))


      Pesugihan Instant 5 MILYAR
      Mulai bulan ini (January 2016) Kami dari padepokan mengadakan program pesugihan Instant tanpa tumbal,
      serta tanpa resiko. Program ini kami khususkan bagi para pasien yang membutuhan modal usaha yang cukup besar,
      Hutang yang menumpuk (diatas 1 Milyar), Adapun ketentuan mengikuti program ini adalah sebagai berikut :

      Mempunyai Hutang diatas 1 Milyar
      Ingin membuka usaha dengan Modal diatas 1 Milyar
      dll

      Syarat :

      Usia Minimal 21 Tahun
      Berani Ritual (apabila tidak berani, maka bisa diwakilkan kami dan tim)
      Belum pernah melakukan perjanjian pesugihan ditempat lain
      Suci lahir dan batin (wanita tidak boleh mengikuti program ini pada saat datang bulan)
      Harus memiliki Kamar Kosong di rumah anda

      Proses :

      Proses ritual selama 2 hari 2 malam di dalam gua
      Harus siap mental lahir dan batin
      Sanggup Puasa 2 hari 2 malam ( ngebleng)
      Pada malam hari tidak boleh tidur

      Biaya ritual Sebesar 10 Juta dengan rincian sebagai berikut :

      Pengganti tumbal Kambing kendit : 5jt
      Ayam cemani : 2jt
      Minyak Songolangit : 2jt
      bunga, candu, kemenyan, nasi tumpeng, kain kafan dll Sebesar : 1jt

      Prosedur Daftar Ritual ini :

      Kirim Foto anda
      Kirim Data sesuai KTP

      Format : Nama, Alamat, Umur, Nama ibu Kandung, Weton (Hari Lahir), PESUGIHAN 5 MILYAR

      Kirim ke nomor ini NYI SEWIKA: 0853-7778-3434
      SMS Anda akan Kami balas secepatnya

      Maaf Program ini TERBATAS hanya untuk beberapa Orang saja.

      Delete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~