Feb 24, 2014

~ kek mentega by chef cheqna ~

assalamualaikum
x de mood nak update..batuk  masih lagi berpanjangan...masih lagi tak berapa sihat...tengok kat draft..ada n3 ni masih tak publish..jadi publish yang ni jela...hahahaha boleh gitu??
ni kek mentega kegemaran kami sekuarga..senang je buatnya..kerana kek ni la Haziq sebelah umah datang sampai 3x bagitahu sedap bau...
semuanya cheqna bakar guna pemanggang ajaib ni..senang..x payah nak buka2 oven bagai...ni corengan cheqna...tangan takde seni..ginilah jadinya...
tadaaa...nila hasilnya...gebu gitu..macam tuan yang membuatnya..hahaha...resepi???
250 gm tepung gandum
250 mentega
200g gula...( kalau tak nak manis sangat kurangkan sket)
6 biji telur
pewarna
1 sudu kecik baking powder
1 sudu kecik sodium bikarbonat
mixer kan semua....bahagikan kepada 2 bekas..satu warna asli..satu warna ikut suka anda....pahtu masukkan dalam pemanggang ajaib..lorek2 sket...guna api yang kecik...dalam 20 minit siap...=)
senang kan.....

9 comments:

  1. terbaikkan .. suke pemangang ajaib ni kek pun blh masak dlm ni...

    ReplyDelete
  2. Tak pernah test pemanggang ajaib utk masak kek lagi. Bley try lpas ni.

    Siannya cheqna. Smoga cpt sembuh.

    ReplyDelete
  3. cepat sembuh cheqna.. nik copy resipi ya..

    btw.. banyak juga telurnya ya.. sampai 6 biji =)

    ReplyDelete
  4. mudah... kalu versi mak akak kt kg sama gini lah cume tukar butter tuh kepala planta je... dia punya bau... mmg syok

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~