Jan 20, 2014

~ ada benarnya..~

assalamualaikum
best kan kenangan masa zaman2 kita kecik2 dulu...ingat lagi tak???indahnya waktu kita bermain bersama2...tak perlu fikir apa2 masalah pun...suka sangat.....kali ni nak share sesuatu yang berkaitan pasal zaman kita kecik2 dulu..berbanding zaman skang
dulu2..mak ayah selalu pesan..kalau ada barang baru..jangan tunjuk depan kawan..nanti kawan sedih nak beli dan mungkin mak ayahnya tak mampu..kalau ada makanan yang kuantitinya sedikit..jangan makan depan kawan..nanti kawan terliur...betapa indahnya pembentukan akhlak anak2 pada zaman dahulu kan...kerana pada ketika itu..apa saja yang dibuat perlu ada sikap memikirkan untuk tidak mengguris hati orang lain...
tapi berbeza dengan masa kini..melalui fb..whatssapp..twitter..blog..dan juga laman laman sosial yang lain..kita menjadi terbiasa untuk menunjuk2 atas kata2 'share'..beli barang baru..upload gambar...sebelum makan..upload gambar..perah susu banyak2..upload gambar..dapat komisen..elaun or gaji lebih..upload gambar cek..slip gaji..slip bank..anak dapat result exam bagus..upload gambar keputusan anak..dan banyak lagi yang rata2nya bertujuan untuk share kegembiraan..kemenangan..dan lain lain..tapi realitinya tanpa kita sedar dan mungkin kita tidak ambil peduli..ada antara yang melihat gambar makanan yang kita upload tu mungkin sudah beberapa hari tidak makan..ataupun tidak mampu makan sepertimana kita makan..mereka terliur...tapi hanya mampu memandang..ada yang tengok slip gaji kita sedangkan mereka baru saja diberhentikan kerja mahupun kehilangan kerja..ada yang tengok keputusan anak kita sedangkan mereka dikurniakan anak yang lembam..ada yang tengok perahan susu yang banyak sedangkan mereka punyai penyakit dan tak dapat hasilkan susu untuk anak mereka sendiri..
"sembunyikanlah kegembiraan kita..kerana mungkin ada yang sedang berduka"
"sembunyikanlah kekayaan kita..kerna mungkin ada yang papa kedana"
"sembunyikanlah kesihatan kita..kerana mungkin ada yang sedang sakit"
"sembunyikanlah kejayaan kita..kerana mungkin ada yang merana"
mungkin ada yang tak setuju..terpulang....sebab masing2 punya cara kan...apa pun semuanya bergantung pada niat kita...kita mungkin boleh tipu orang lain..tapi hati sendiri tidak..dan paling penting Allah tahu niat kita..
sesungguhnya..perbuatan merendah diri dan tidak suka menunjuk2 itu adalah amalan mulia...ingatan untuk diri cheqna sendiri dan juga anda yang membaca...moga2 kita semua sentiasa dalam redha Allah..

12 comments:

  1. Yang penting niat...dan jangan berlebih²..semoga kita semua sama² mendapat keredhaan Allah...Ameen

    ReplyDelete
  2. zaman berubah...adat berubah..perangai manusia jugak berubah..

    ReplyDelete
  3. Betul tu. Adakala saya pun share gambar macam tu. Tak pernah terfikir nak menunjuk cuma memberi tahu apa kegunaan barang tersebut. =)

    ZH Blogger

    ReplyDelete
  4. thanks cheqna.. akakpun nak buat entri lebih kurang gini juga .. sebab kadang2 kitapun kalau tengok kat fb kawan2 kita tengok 'mewah' hidupnyer mulalah rasa rendah diri... rasa nak lebih dari dia ... padahal ktia tak tahupun kisah sebenar dibaliknyerkan..
    lepastu akak muhasabah diri... dan kadang tak nak rasanyer duk selalu kat fb tu ... tu kira akak okler tak teruk ngatkan.. kalau mungkin ada kawan kita yang sedang sangat teruk keadaannyer tentulah sedih berganda2 dan menguriskan hati orang kan...
    moga kita semua dapat menjadi insan yang bersederhana... nikan akak paling bengang cerita kat fb semuanya hebat2 belaka tapi bila naik harga barang sikit mulaler mengeluh mengalahkan takder duit langsung.. yang dulu Nampak mewahtu takkan sekarang papa kedana kot...
    sori panjang lak komen akak...

    ReplyDelete
  5. Kakak pernah buat N3 lebih kurang begini juga cheqna. Serba-salah dibuatnya...

    ReplyDelete
  6. saya setuju .....tapi sy selalu letak gambar makan ..hahahha alahai .. :'( tapi tak de niat nak menunjuk ...cuma saje suke2...huhuhuhuh :P

    ReplyDelete
  7. SAngat² betul. Mekasih atas peringatan Cheqna.

    ReplyDelete
  8. Sy suka juga share picca makanan walaupun meggi je, kadang2 bleli pensil chumel rm 2 pun nak share sebab cumel.... Takut jugak kalau jauh disudut hati ada unsur2 riak.... Minta dijauhkan....

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~