Oct 28, 2013

~ sentiasala mempositifkan diri...~

assalamualaikum
lately.....banyak sangat soalan yang ditanya...sehinggakan rasa macam nak record jawapan..n tekan play je bila orang tanya...
ok...bagi cheqna..itu normal..memang tak dapat nak lari la...apatah lagi bila mana adik bongsu cheqna yang kahwin bulan April baru ni..bakal menjadi bapa apabila adik ipar cheqna disahkan mengandung..lagilah banyak suara2 sumbang duk mengata "kakak yang dah kahwin lama x mengandung2 lagi..mandul kot" hamboi......cheqna bila dengar cam tu terus kata..mandul atau tidak..tanyalah pada Allah...Allah belum izinkan saya untuk mengandung..saya bukan Tuhan yang boleh kata kunfayakun bilamana saya buat hubungan hari ni n terus mengandung esoknya....
ok..normal kan...cheqna nak cakap bagi pihak cheqna sendiri ni...bukan orang lain..cheqna kahwin 26 Mei 2012..baru setahun 5 bulan r lebih kurang...cheqna akui ada je dikalangan mereka2 yang kahwin sama tarikh ngan cheqna..atau lebih lewat dari cheqna dah ada baby pun..malah yang kahwin tahun 2013 ni pun ada yang dah bersalin ataupun sedang mengandung.....bagi cheqna senang...dah itu rezeki mereka..Allah bagi awal pada mereka2 yang berkenaan...tipulah kalau kata cheqna tak sedih kan...semua orang yang kahwin memang nak anak kan...mungkin ada yang tak nak anak...tapi peratusannya sikit jela kot...cheqna ngan suami pun memang nak anak...tapi belum masanya..Allah belum mmemakbulkan doa kami...doa mak ayah kami..doa kak adik2 kami..doa kawan2 kami....
secara jujurnya cheqna dan suami selalu positifkan diri...sentiasa fikirkan nasib orang yang lebih tidak bernasib baik dari kami...kami fikirkan pasangan suami isteri yang lagi lama kahwin tapi still tak de rezeki nak timang cahayamata...cheqna dan suami tak akan fikir.."diorang baru je kahwin 2,3 bulan..dah mengandung..kita ni dah lama...ntah bila la..." kami tak akan fikir macam tu..sebab pemikiran itu akan mengdownkan kami...rugilah hidup yang indah bersama suami/isteri ni kita penuhkan dengan menyedihkan diri...
kata2 nista..cacian..perlian dari orang???abaikan...lama2 penatla tu..kalau ada yang jenis keterlaluan sangat perlu jugak untuk kita 'basuh'..bagaimana caranya nak basuh dengan cara terhormat tanpa perlu menyakiti mereka yang sibuk bertanya..sibuk meletakkan hukum pada kita???hubungi cheqna secara personal..bayaran perkhidmatan tidak dikenakan...wahahahaha...sempat kooo..
cheqna dan suami disahkan sihat...so...fikirkan Allah jela..Allah belum nak kasi rezeki itu kepada kami...tak payah nak persoal kenapa..bila...insyaallah..akan sampai masanya nanti kami akan merasa peluang untuk menjadi ibu dan ayah..sekarang ni belum lagi..ada la tu hikmahnya...mungkin Allah nak bagi peluang kami kami berdua duaan dulu...beramah mesra bukan beramas ramas mesra ye kalau ye pun takpe sebab halal muahahahaah  almaklumlah kami kan kenal tak lama sebelum kahwin hari tu...
hidup kami skang alhamdulillah..bahagia...ceria...gelekek sokmo...bergaduh biasa2 tu adatla kan...cheqna always buli suami..sehinggakan suami selalu kata nak letak cctv dalam rumah sebab nak hantar bukti kat JKM bahawasanya dia menjadi mangsa buli isteri dia...hahaha...suami cheqna lupa kot yang bini dia memang kije ngan JKM..hahaha buli camana??bukan buli suh kemas umah..basuh kain baju masak..bukan bukan bukan...hahahaha...cheqna suka kalau tengok suami landing depan tv..tengok v..cheqna g usikla...g gigit ke....macam2 la...awas...aksi seterusnya bahaya untuk bacaan umum hahahahaha
so..untuk apa perlu kami sedih..meratap semata2 belum lagi dikurniakan cahaya mata???hidup ini indah weh...fikirkan nasib pasangan yang dah 5,6 tahun..10 tahun 20 tahun nikah tu yang masih belum diberi peluang oleh Allah untuk merasa ada baby sendiri...kita yang baru setahun jagung ni..apelah sangat kan...fikirkan nasib orang yang jauh tidak bernasib baik dari kita dari kita sibuk memikirkan nasib mereka yang jauh lebih baik dari kita..chill ok =)
ok...kena kuat semangat ye..tengok cheqna ngan suami...gelekek sokmo....insyaallah..ada la tu nanti rezeki untuk kita..mungkin bukan rezeki anak...rezeki kot lain Allah bagi...jangan sempitkan pemikiran ok..jangan kata cheqna dakpelah cheqna kaunselor..sedap r cakap...no..cheqna jugak manusia biasa ada hati dan perasaan...cheqna boleh je aplikasi apa yang cheqna cakap ni dalam kehidupan cheqna..atas kita sebenarnya..kuat atau tidak semuanya bergantung pada kita...hidup kita...kita yang tentukan..bukan orang lain ok...
so..marilah kita nikmati kehidupan kita dengan sebaiknya...=)

15 comments:

  1. Assalamualaikum cheqna,
    biasalah.. mulut org. Dulu sVs pun sama, bila belum kawin org sibuk tanya bila nak berumahangga? bila dah kawin org sibuk soal... tak berisi lagi ke?... Bila dah beranak 1, tanya lagi.. satu je ke? cukup ke? Bila dah ada 3 anak lelaki, mulut orang bertanya lagi... tak teringin ke nak merasa anak perempuan?... geram ada jugak tapi senyum je la... Kekadang sVs menjawab jugak, kalau aku ada anak 8, korang ke nak sponsor checkup tiap2 bulan? tolong bancuh susu pukul 3 pagi? nak keluarkan $ beli dypers? nak tolong bayar yuran sekolah?? terus senyap! Moral of the story, biaq pi apa orang nak kata, yg penting kita bahagia nooo... :)

    emo pulak pepagi ni..

    ReplyDelete
  2. alohh..sampai bila asyik nak dgr ckp org je kan cheqna kan...org lain tu sibuk hal org sampai kdg2 hal sendiri yg terciciran...

    ReplyDelete
  3. assalam chegna..acik pun sama..macam2 orang kata..siap ada yang lagi celupar..suiruh pawahkan..macam lembu tu..tapi acik biarkan je..Alhamdulillah..lepas 5 tahun..dapat juga..dan dah ada 3 hero..tu pun bising lagi..tak de popuan ke
    yang ni acik jawab..acik kata..acik mohon pada allah minta dikurniakan zuriat..tapi acik tak minta anak lelaki ke pompuan..Alhamdulillah ada anak.ni semua ketentuan Allah Yang Maha esa..baru la senyap

    ReplyDelete
  4. Mulut org ni, pyh nak di control...Inshaa-Allah, adelah rezeki tu Cheqna. Sy sendiri tak heranlah klu ade pasangan yg belum dikurniakan cahaya mata. Klu dah Allah belum nak jadikan ia, redha jelah. Ni tak, sibuk je mulut tu nak tanya benda yg tak sepatutnya tny...

    Hah! Kan dah emo. Huuuu~

    ReplyDelete
  5. tula cheqna....lama2 diorang lali la asyik tnye soalan yg same je..huhuhu :P

    ReplyDelete
  6. Ya berfikiran positif banyakkan usaha dan doa yer cheqna..

    ReplyDelete
  7. In Shaa Allah...akan ada rezeki buat cheqna...
    bila dengar cakap orang..susah kita kan...abaikan

    ReplyDelete
  8. jawab ja..takde rezeki lagi (sambil tersenyum)...mulut org mmg mcm tu...beranak kerap,sorg setahun pun dikata jugak.

    ReplyDelete
  9. xsuka la org2 gitu kan cheqna.. alhamdulillah rezeki kte mengandung cpt. tapi x heboh kat kwn2 pun. tp ada je yg sibuk msg2 tanya "xde ape2 lagi ke?" bila kte buat2 tanya ada ape2 ape tu?? dia ckp.."ala buat2 xfaham plak.." then bila kte dah jwb dan tanya2 khabar dia, terus xreply. tak tau la apa motif sibuk nak jaga tepi kain org.. mgkn kalo kte jwb xde lagi, dia akan bgi motivasi free kt kte kot kan kan.. huhu mcm2 mnusia ni..

    ReplyDelete
  10. kita hanya mampu merancang, berusaha dan seterusnya berdoa kepadaNYA..
    Jangan pedulikan apa orang nak kata, penat berkata senyaplah dorang.. dorang ni daripada mengata baik doakan yang baik2 untuk kita..
    itulah namanya manusia.. ada je yang tak puas dihatinya.

    ReplyDelete
  11. InsyaAllah...ade rezeki cume blom masanya kan...usaha tangga kejayaan..

    ReplyDelete
  12. as-salam cheqna..

    Bila Allah belum nak beri kita perlu redha kan.. semoga terus positif hendaknya.. abaikan mulut2 org yang suka nak lihat kita bersedih.. InsyaAllah.. ada rezeki nanti tu.. take care yer and happy always..

    ReplyDelete
  13. Sabar ye cheqna. K.na fhm perasaan cheqna. K.na ni dh 5 thn dh. Dh lali dh cheqna. Abaikan je janji kita enjoy hepi. G je jalan2 honeymoon biar lah berpuluhkali honeymoon pon. Tp tu pon org duk jeles gok kita g jln sokmo. Rezeki blm sampai lg sabar ye cheqna. Usaha doa dan tawakkal insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. cheqna bereh je kak na..sebab selalu fikir positif...fikir orang lain yang dah lama kahwin tapi still x de rezeki...horla..kena usaha..doa gok..insyaallah ada la tu nanti untuk kita =)

      Delete
  14. salam cheqna.lama tak mengomen kat sini.selalunya silent reader je.cheq na sayang, zi ni dah 5 tahun tapi masih berdua lagi.betul, Allah nak duga kita.Allah nak bagi kita betul2 mngenali pasangan sebelum kita mengenali anak.enjoy hidup berdua.peduli apa orang nak kata.yang penting kita bahagia.1 lagi, kita ni bersyukur sangat2 sebab suami sentiasa ada di sisi.ada sesetengah orang, baru setahun kawen dah kalut nak cari bini baru..yang penting kita tak putus asa kan cheq na

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~