Oct 29, 2013

~ semuanya ketentuan Allah..~

assalamualaikum
rentetan dari N3 yang INI dan juga hasil terbaca n3 semek ni maka terhasil la n3 ini..sebabnya cheqna komen cam gini
nampak pertanyaan dia???dan nampak ape yang cheqna jawab???klik kat gambar untuk penggebuan gambar tu hehehehe
makanya cheqna menaip la n3 ini...awal bulan Oktober baru ni...cheqna dapat satu kes..kes remaja usia 17 tahun hamil luar nikah...so buatla poinmen n dia datang jumpa cheqna kat opis...cheqna dah tahu serba sedikit kisah dia...tapi cheqna menganggap cheqna tak tahu apa2 dan banyak dapatkan maklumat dari mulut dia sendiri
melihatkan penampilan dia...sikitpun cheqna tak sangka yang dia sedang mengandung 7 bulan....7 bulan hokeh.... 

apa kaitan gambar ni???ye..klien cheqna tu disahkan mengandung kembar..Ya Allah Ya Rabbi..besarnya kekuasanMU Ya Allah..masa tahu tu cheqna macam nak nangis pun ada..cheqna fikir..betapanya pasangan yang dah kahwin begitu sukar mendapatkan  zuriat..tapi anak2 remaja yang belum bernikah ini begitu senang hamil....itu adalah dugaan untuk mereka yang belum hamil...dan dugaan untuk kita yang dah kahwin lain plak...
lagi best...dahlah disahkan mengandung...doktor sahkan sorang laki sorang pompuan...lagila cheqna rasa macam....Ya Allah Ya Rabbi....x terkata rasanya..
bila ditanya klien cheqna ni sape ayah kepada anak anak yang dikandungnya..dia jawab tak tahu sebab dia melakukan hubungan dengan ramai lelaki dan semua lelaki tersebut tidak mahu bertanggungjawab dan mengaku bahawa itu bukanlah anak mereka...sudahnya klien cheqna ini menanggung sendiri la..
cheqna bimbang...takut klien cheqna akan buang anak yang bakal lahir awal januari 2014 ini..bila ditanya, klien cheqna bagitahu anak yang dikandung itu tidak akan dibuang..sudah ada yang ingin mengambil anak anak ini untuk dijaga....ditanya siapa..klien cheqna bagitahu..kakak dia yang dah lama kahwin dan anak dah besar ingin mengambil anak anak yang dikandung sebagai anak angkat
alhamdulillah....dosa yang dilakukan klien cheqna itu biarlah Allah sahaja yang menghukumnya...bukan kita..yang penting nyawa anak2 yang dikandung yang tidak berdosa itu perlu diselamatkan....cheqna tengah follow kes dia la skang ni...mudah mudahan semuanya selamat...
bila difikir balik...ujian untuk semua orang tak sama kan...tenang dan hadapi dengan sabar setiap ujian dari Allah....insyaallah ada hikmahnya suatu ketika nanti...Yakin dengan Allah..insyaallah semuanya kan baik baik saja....

15 comments:

  1. MasyaAllah...meremang bulu roma ku cheqna!Kembar bkn senang dpt anak lagikan susah nak dpt tapi ............. (speechless)

    ReplyDelete
  2. masya'allah terkedu kejap baca n3 ni.. sya antara pasangan yg lambat dikurniakan cahayamata... mcm2 dugaan n cabaran.. namun bak kata cheqna.. semua ini ketentuan drNya.. alhamdulillah berkat kesabaran menanti selama 6 tahun sya kini dikurniakan sepasang cahayamata... :)

    btl cheqna...dosa remaja td biarlah itu antara dia dgnNya... kita doakan yg baik2 jer...

    ReplyDelete
  3. Allah hu robbi... besar ujian anak itu besar lagi ujian pada ibu-bapa yg menanggung cheqna. Takut kakak bila baca hal-hal begini. Masih terlalu mentah...

    Moga anak itu segera bertaubat..

    ReplyDelete
  4. ya Allah..tu la dugaan org yg xkawin..smoga anak2 itu membesar dgn sihat..bestnyer dapat kembar laki pompuan..

    ReplyDelete
  5. Ya allah ..kty baca pun syahdu ..
    semoga dipermudah urusan dia ..semoga baby2 terpelihara
    dan semoga cheqna juga diberikan rezeki olehnya .amin.

    ReplyDelete
  6. mudahan ini dijadikan pengajaran utk beliau supaya ingat akan Allah ... klu kita alpa dan terikut ngan nafsu dan ajakan syaitan gini la .. mudahan beliau itu diberikan dan nur utk berubah ke jalan yg benar ...

    ReplyDelete
  7. X pyhlah kita manusia sonoknye je nak jatuh hukum sbb tu bkn keje kite pun. Kdg, dosa kck kite klu dibiarkan pun, lbh dasat dr org yg dah terlanjur n buang anak sendiri tu tau...

    =(

    ReplyDelete
  8. Allah.. betapa org lain nakkan ank tp remaja sng je dpt..
    emm moga ada pengajaran buat remaja ni

    ReplyDelete
  9. Semoga adik tu selamat melahirkan anak-anak tu ..dan Semoga kakak dia yang akan jaga baby2 tu beri kasih sayang dan didikan yang secukupnya .........

    ReplyDelete
  10. semoga ibu yg mengandung itu berubah suatu hari nanti.. ameeeenn.. anak yg dikandung tidak bersalah.. kakak lady sendiri ambik ank angkat ank yg mcm ni.. alhamdulillah..

    ReplyDelete
  11. Sungguh tenang dan positif awak hadapi klien tu...

    ReplyDelete
  12. insyaallah ada rezeki ceyna nnt.. insyaalah

    dugaan setiap insan berbeza cuma jgn ditambah dosa bila tersedar diri sudah berdosa..

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah dia tak terus lakukan dosa lagi*takut dia gugurkan anak tue....nasib baik la ada ahli keluarga yg sanggup nk ambil anak dia kan.. lagpun bgus la bukan org lain family sendiri.. sekurangnya dia dpt jugak tgk anak dia membesar.. harap dia bertaubat dan kembali semula ke pangkal jalan..

    ReplyDelete
  14. mengandung kembar tu...alahai
    moga dia tabah...dan cepat2 bertaubat dengan kelakuannya...

    ReplyDelete
  15. gitulerkan macamanalah boleh jadi .. harap dia dah insaf... moga dia boleh jalani kehidupan dengan lebih baik.

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~