Oct 31, 2013

~ bahagiamu deritaku ~

assalamualaikum
kali ni nak share pasal kawan, teman, saing, sahabat, best friend forever, apa lagi yang seangkatan dengannya..semua teremasuk la...
mengapa tajuk begitu???ada kisahnya yang ingin cheqna storykan disini..


kita ni dalam berkawan dengan seseorang atau ramai orang sebenarnya ikhlas atau tidak??atau hanya kerana nak menggunakan kawan sahabat teman kita itu semata mata??
cuba tanya diri sendiri...cheqna pun tertanya diri cheqna sendiri..contoh cheqna amik ngan sahabat sahabat sepejabat cheqna yang memang kami rapat iaitu wani, dah, linda, nisa, iwan dan of coz Haji Mez cheqna selalu tanya diri sendiri bagaimana cheqna tafsirkan hubungan kami...adakah cheqna bersama mereka bila cheqna sedih semata2..bila ada masalah semata2 atau mereka semua hanya cheqna jadikan tempat untuk cheqna mintak tolong sesuatu semata2??atau cheqna hanya jadikan mereka kambing hitam..berkorban untuk cheqna demi kebahagiaan cheqna biarkan mereka menderita???alah..ape yang aku taip ni??senang citer..cheqna ni berkawan ada kepentingan je..dengan mereka ni cheqna kawan untuk menyusahkan mereka2 je...faham???xpelah kawan kita tu sakit ke..derita ke...masalah kawan kita bukan masalah kita...janji masalah kita setel...got it????
cheqna rasa setakat ni cheqna berkawan tak de makna tak baik disebaliknya...insyaallah...selagi terdaya cheqna akan tolong saing sobat cheqna...memudahkan urusan mereka kalau mereka mintak tolong sama ada urusan peribadi mahupun urusan kerja..selagi terdaya cheqna akan tolong...sebab cheqna percaya..kalau kita mudahkan urusan orang...insyaallah urusan kita jugak akan dipermudahkan....tapi kalau kita jenis yang susah untuk menyenangkan urusan orang..suka menyusahkan orang demi kesenangan kita....memang mintak jauh r...cheqna pun malas nak tolong...dan jangan ditanya kenapa urusan kita macam susah je..sedangkan kita tengok urusan orang lain macam mudah je..muhasabah diri balik...jangan terlalu pegang sangat dengan ayat ayat yang macam ni 
"aku peduli ape dengan masalah dia..janji masalah aku setel"
"lantak ko r nak wat camana2 pun...janji urusan aku setel"
jauhkan dari ayat ayat sebegini...kita wat jahat kokrang....ada balasannya...mungkin balasan tu bukan terkena pada kita..terkena pada suami/isteri, anak, or ahli keluarga kita.... jangan terlalu jual ikan atau bahasa standardnya selfish sangat...langit tak selalunya cerah..kita tak selalunya berada di atas...
jangan pula nanti bila kita ada musaqoh...ada masalah..semua orang disekeliling kita tidak mahu menolong, kita mula persoalkan kenapa dan mengapa..tanya balik diri kita..adakah kita ini suka memudahkan urusan orang atau suka menyusahkan orang demi kepentingan diri kita....tanya balik diri kita sendiri...sebab kita memang tahu kenapa dan mengapa...
so..mudahkanlah urusan orang..jangan suka menyusahkan orang lain demi kebahagiaan kita..hidup ni saling memerlukan...mudahkan urusan orang..insyaallah urusan kita jugak akan dipermudahkan.... 

5 comments:

  1. Klu mcm ni punya gaya, tak yah berkwn pun tak pe. Duduklah sorang2. Dah pentingkan diri sgt. Klu diri sendiri ade mslh, mcm ne nak setel lak ye? Nak mtk tlg sape?

    ReplyDelete
  2. baca entri ni buat is feeling sad..terharu..thanks cikna bile support i..walaupon hanya kate pd awalnye..i terasa hingga ke dasar..n bile u jd the 1st cust.i lagi terasa..semoga ni suatu permulaan yg baik utk i...thanks again..

    “SAHABAT” tu seperti bintang yang cahayanya kian jauh kian gemerlap, keindahan cahayanya selalu dinanti oleh penjelajah kompas bumi , Terkadang redup, namun tak menghilangkan keindahan cahayanya , ia tetap ada dan setia menemani bulan dalam gelapnya alam dimalam hari.
    Sahabat tak pernah dimiliki seutuhnya namun tak bisa dilupakan , selama degupan jantung masih berdeyut, bahkan ia akan kekal hingga dipertemukan pada zaman yang di tentukan di alam barzah, Nan selalu ada di dalam hati yang amat dalam. (terjumpa di blog sape ntah)

    ReplyDelete
  3. Salam kenal.

    Kalau pun kita tak upaya menyelesaikan masalah orang, cukup la andai kita tidak menambah serabut yang ada. Sebuah hubungan kawan or sahabat ni, sangat subjektif.

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~