Mar 27, 2013

~ murtabak versi cheqna~

assalamualaikum
kita bersua lagi dalam edisi Dari Dapur Cheqna ( DDC )..errr..ekceli nama ni shahlan yang bagi..pepandai je dia...hahaha
hari ape ntah..petang..cheqna terasa nak buat murtabak....versi cheqna la....bukan murtabak yang macam kat kedai tu..camana rupanya...hehehe
barang2 pun tak susah...mudah je..hanya perlukan bawang putih dalam 3 ulas, bawang besar 1 labu,ubi kentang 2 biji yang dipotong dadu,..isi ayam ikut suka...nak ganti daging pun boleh..serbuk kari dalam satu sudu setengah ( sudu besar ) dan telur 2 biji....dan paling penting...kulit popia....
ye....serbuk kari itu digaul dengan sedikit air ye...memula tumis la bawang putih n bawang besar tu sehingga naik bau..n then masukkan serbuk kari...pastu masukkan kentang tadi....ayam jugak....bersama sedikit air....korang masakkanlah mende alah tu sehingga kentang empuk....ala..korang lagi pandai dari cheqna kan.....pastu perasakan la dengan garam.....n then masukkan dalam bekas seperti di bawah

ye..bekas ini ye tuan tuan dan puan puan.....pastu masukkan 2 biji telur..janganlah dimasukkan sekali ngan kulit2 tu...korang ni....pastu gaul la....
pastu letakkan bahan2 tadi diatas kulit popia ini......n lipatkan ikut suka hati,,,,nak 3 segi ke...14 belas segi terpulang pada anda semua...hehehehehe
pastu goreng ler....dengan menggunakan pan ajaib cheqna =)
ye....macam ni la rupanya bila pemasak amatur yang masak....hahahahaha
sedap weh...makan panas2....=)

9 comments:

  1. ok lah tu....suami mesti bangga dgn percubaan isterinya membuat murtabak..

    ReplyDelete
  2. uiiii...u dah pandai masak mcm-mcm uuu, i loiiikeee :)

    ReplyDelete
  3. dok ajin lg wat ngan kulit popia..kalu ngan megi ajin ar..

    ReplyDelete
  4. bagus jugak idea ni...hehehe.. tq sharing ya.. :)

    ReplyDelete
  5. Ooo... boleh guna kulit popia je ek..?
    satu innovasi... makanya boleh buat sendiri di rumah sebab sebelum ini masalah nak uli tepung buat kulit tu.

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~