Mar 14, 2013

~ mengandung ~

assalamualaikum
ye...tajuk entri cheqna kali ini adalah mengandung...memang betul.....tapi setakat hari ini (13.3.13) cheqna masih negatif..belum ada rezeki....doakan cheqna ye =)
hampir 10 bulan sudah cheqna berumahtangga tapi masih negatif..cheqna dan suami tak de hal..tak la desperate sangat nak dapatkan baby..sebab suami selalu ingatkan cheqna, belum masanya Allah nak bagi kita gelaran ibu ayah..Allah tahu yang terbaik buat kita...jadi jangan sesekali persoalkan bila..kenapa...cheqna ingat pesan suami....suami selalu ingatkan, kalau kita persoalkan aturan Allah..tak baik...
orang2 luar memang akan sentiasa tanya...dan ada ketikanya orang luar ni akan meletakkan hukum sendiri..apa itu hukum sendiri??ya hukum sendiri adalah seperti " mandul ler tu" "tak pandai ler tu" tak sharp shooter ler tu" "tula..gemuk sangat, memang susah nak lekat" dan sebagainya...tapi kita lupa...bila kita kata like that sebenarnya kita sedang mempersoalkan hukum Allah...kan? 
macam ni lah...hidup kita ni tak pernah lari dipersoalkan oleh orang sekeliling...sejak dari lahir lagi...cheqna amik contoh bila dah masuk U, bila nak habis belajar???bila nak kerja??bila nak ada bf/gf??bila nak tunang??bila nak nikah??bila nak ngandung??bila nak bersalin??sorang je???ramainya anak ko..aktifnya....suburnya....gelenya nyer anak ramai tak padan tua..bila nak dapat menantu??bila nak bercucu???n last bila nak mati???
kan????semua tu akan berlaku kan????cheqna ni tak sensitif kalau orang tanya bab mengandung sebab dari dulu lagi cheqna dah letak dalam kepala..semua yang berlaku adalah ketentuan Allah..Allah tahu apa yang terbaik buat hambaNYA..usaha tetap usaha tapi kalau Allah belum izinkan sapelah kita untuk menidakkan ketetapan dari Allah kan?
memang menjadi impian setiap pasangan suami isteri untuk dapatkan zuriat, cahayamata sendiri, tapi kan ke semua tu Allah dah tentukan...jodoh ajal maut rezeki semua Allah dah tetapkan untuk kita....so kena fikir positif....kita tak leh nak berserah semata2 kepada Allah juga..kena gak berusaha, tapi kena ingat, usaha dah, berdoa dah, tawakal dah..berserah jela pada Allah...Allah tak akan menzalimi kita hambaNYA ini, percayalah...
doktor hanya orang tengah je...bukan dia yang menentukan nasib kita..Allah belaka...doktor boleh kata "awak tak subur, awak tak leh mengandung" tapi dengan izin Allah, tak mustahil kita leh ngandung kan??so ingat tu jela...jangan terlalu memberi tekanan pada diri sendiri hanya kerana suara2 dari luar..tanggapan negatif orang lain pada kita...cheqna memang tolak tepi r semua tu....
skang..yang penting berusaha...ye..berusaha untuk mendapatkan apa yang kita inginkan...bukan saja mengandung....perkara lain pun kita kena usaha ok..selebihnya serahkan kepada Allah SWT..hidup ini senang, tapi malangnya kita yang merohokkan( menyusahkan ) hidup kita sendiri...
jadi..bagi yang belum mendapat apa yang diinginkan...jangan bimbang...insyaallah..pasti akan dimiliki suatu hari nanti.....hidup biar ceria...jangan stress2 ok....Allah ada.,..

25 comments:

  1. Jangan peduli apa orang kata nanti kita stress. Banyakkan berdoa pada Allah & berusaha..

    ReplyDelete
  2. insyaallah smpi masa cikna pasti jadi ibu jgk..sabar erk...mulut org biasa ar bukan leh dittp...

    skg ni masa utk cikna & suami saling kenal mengenali lebih lg....

    ReplyDelete
  3. semuanya ada hikmahnya.. Allah lebih tahu apa yg terbaik utk kita. moga cheqna dapat apa yg dihajati.. aminnn..

    ReplyDelete
  4. yezza stay positif ya cheqna...belum rezeki lg tu.. :)

    ReplyDelete
  5. tak pe .. sampai masa ade la ....
    jgn stress2 klu stress lagi hormon kacau ..lagi ssh nk berjaya...

    biarkan ckp2 org ... tuhan lebih ape yg terbaik utk hambaNya

    ReplyDelete
  6. fedulikan org lain!asalkan ko bahagia cukup!full stop :)

    ReplyDelete
  7. bagus cheq na berfikiran positif...sebab hidup menjadi indah bila kita fikir yang baik-baik sahaja...semoga ada rezeki cheq na nanti ye...

    ReplyDelete
  8. Jgn sedih2 yer chegna..rospun stahun lebih bru pregnt auni..tp bila anak kdua dekat plak.. Bykkan suh asben gosok perut bca ayat qursi doa skali yer..insyaallah :)

    ReplyDelete
  9. insyaallah moga Allah mempermudahkan cheqna dan suami untuk mendpt zuriat sendiri...amin...

    ReplyDelete
  10. sabarlah cheqna.. sgt setuju apa yg cheqna katakan tu..mmg org luar ni suka tanya mcm2... ayu pun pernah lalui benda tu seme.. Semoga Allah s.w.t permudahkan rezeki cheqna untuk bergelar ibu.. Cheqna, ayu dulu pun lambat gak. jadi bersabarlah cheqna..jgn peduli sgtlah ckp2 tanya2 org2 yg suka kepoh soal peribadi orang tu.makin kita layan makin stress.. wat relax je. senyum je kalau org tanya2 tu.

    ReplyDelete
  11. Saya lagi lamaa..tapi alhamdulillah tak stress sbb kita berpegang yg Allah lebih tau apa terbaik buat kita. Yg penting kita mmg dh usaha, kuasa penentu milik Allah.

    Lg pun ada kelebihan jugak..bolehla merayau memana sesuka ati sbb masih berdua.

    ReplyDelete
  12. yup cheqna... jannah ni pn dh kawen setahun 3 bulan.. still x dapat sebarang petanda nk ade ank.. urmmm... tu yg sakan honeymoon je... tp ntah lar, Allah belom beri rezeki lagi... ='(

    ReplyDelete
  13. Belum rezeki lg tu,Insya Allah lepas nie ada tu....

    ReplyDelete
  14. jangan berhenti berdoa ya cheqna...

    manusia ni, tak pernah puas hati.. mula2 dia akan tanya:
    ...bila nak kawin?...
    (bila dah kawin)... bila nak dapat anak?...
    (bila dah dapat anak)... takkan sorang je?...
    (bila dah 3 anak lelaki) ... tak teringin anak pompuan ke?

    senyum je la...

    ReplyDelete
  15. Berusaha dan berdoa selebihnya kita berserah dan bertawakkal. Jangan stress dgn cakap2 orang.

    ReplyDelete
  16. semoga tuan blog dikurniakan ketenangan. apa guna kalau ada anak tapi hidup tak tenang, mungkin tuhan kasi masa untuk bersedia :)

    ReplyDelete
  17. Set minda jangan pikir apa orang kata, tapi pikirlah apa Allah kata..itu yang lebih penting. Kalau kita asyik pikir apa orang kata mesti kita tak akan tenang dan sentiasa stress.. Terus berdoa dan berusaha. Sy faham bagaimana perasaan tu..sebab sy telah berkahwin 6 tahun tapi masih tidak dikurniakan anak. Tapi kita memang kena kuat semangat dan buat2 tak dengar apa orang cakap. Kalau banyak sangat persoalan diaorang tu jawab mcm nie. "tolong doakan saya ye" baru orang2 yg asyik dok bertanya bila nak ngandung tu akan terdiam. Dari diaorang dok bertanya bila nak ngandung, kan lebih baik dia doakan orang tu...:-)

    ReplyDelete
  18. In sya Allah . CA dulu pun lambat gak. Pedulikan org kata apa. Allah berikan yang terbaik untuk kita. La ni... honey moon dulu. heheheh ....Nanti dah ada anak.. masa berdua dah terbatas .. kena kongsi2 ..

    ReplyDelete
  19. Saya doakan,,,akan sampai masanya nanti, ada hikmahnya semua tu...

    dulu saya, nak dekat 2 tahun kawin baru pregnant, baru nak dapat baby...akhirnya, sy sedar byk hikmahnya...DIA menentukan yg terbaik utk kita...jgn dengar kata org..

    Mekasih menegur saya,
    saya silap, memang "Meniarap" bukan "menyiarap".. lama da x p sekolah, mengeja pun kantoi heheheeee

    ReplyDelete
  20. saya sendiri mengambil masa 8 bulan selepas nikah untuk mangandung anak pertama... Alhamdulillah, berkat doa, usaha dan tawakal, saya dikurniakan anak... Alhamdulillah sekarang dah ada sepasang anak... sedang berdoa juga untuk tambah anak...

    moga cikna sentiasa tabah dan sabar dengan ujiannya... sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya... Tabahlah...

    ReplyDelete
  21. Biar apa org nak cakap.. Yang penting jgn berhenti berdoa dan usaha..in shaa Allah pasti ada cuma cpt dan lmbt jerk..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~