Mar 13, 2013

~ dari dapur cheqna ~

assalamualaikum
semalam (12.3.13) balik dari kerja,sampai umah terus bersilat kat dapur cheqna yang sekangkang zirafah itu....cheqna buat apa?????cheqna teringin nak buat eskrem sendiri weh..eskrem perisa vanila....cheqna google resepi..senang je caranya n bahan2 pun mudah..
bahan2nya adalah 1 biji telur, 1 sudu besar ovalete, 1 tin susu pekat manis, 1 1/2 air (guna tin susu tadi untuk sukat air ) dan 1 sudu besar vanilla..tu je....cheqna lupa nak snap gambo masa duk buat eskrem ni....
caranya pun mudah....just pukul telur ngan ovalete tu sampai kembang.....pastu masukkan susu...air dan vanila...pukul sehingga kembang...dan pastu tuangkan dalam bekas..n simpan dalam peti sejuk....dah keras boleh makan 
ouh....suami dah memakan sedikit walau belum keras sepenuhnya..senang je kan...
dapat 2 bekas....balik karang boleh r makan....lain kali boleh buat perisa lain pulak.....=)
pas siap wat eskrem..sambung untuk masak dinner pulak..suami request nak makan udang masak kicap....jadi terhasillah
korang tak payah nak komen kuali cheqna yang dah hitam tu..tengok kesedapan udang tu sudah...wah kesedapan gitu....hahahahaha
bahan2 senang jugak..alah..dah nama pemasak amatur..kompem yang senang je..hahahaha cheqna guna 10 ekor udangsorang 5 ekor  udang ini perlu diperasakan dengan garam n kunyit, goreng sekejap je dan ketepikan...3 ulas bawak merah dan 1 ulas bawang putih 1 or 2 biji cili padi merah ditumbuk bersama, 2 sudu besar kicap pekat manis, 2 sudu besar sos tiram, 1 labu bawang besar dan hirsan cili merah untuk hiasan gitu....and last air ler....so tumiskan bawang yang telah ditumbuk together2..pas wangi masukkan kicap n sos tiram. kacau pastu masukkan air..kalau rasa nak kuah lebih, banyakkan air...depends...pastu masukkan cili merah dan bawang besar....n last masukkan udang tadi..gaul sekejap..tutup api.....
dan inilah hasil dinner kami....ikan cencaru tu just panggang je....dan yang kecik tu feveret suami..kicap bersama bawang n cilipadi..alhamdulillah kenyang.....
seronok makan kat umah ok =)

17 comments:

  1. rajin wat sendiri aiskrim...ikan cencaru panggang cicah ngan sambal kicap mesti best....terliur...

    ReplyDelete
  2. aiskrem...dapnyew...saya mmg peminat udang,..xkiralah masak apapun

    ReplyDelete
  3. teringin jugak nak buat ais kerim sendiri....

    ReplyDelete
  4. Senang jer yee nk buat aiskrim...harus kene buat...ank2 kakain mmg suka mkn aiskrin nii..,

    ReplyDelete
  5. macam senang je buat aiskrim.. guna mixer je ke?

    ReplyDelete
  6. cencaru ciah kicap cili padi
    pergh..layan dgn nasi panas
    itulah lauk saya hari2 bila en suami kerja petang
    sepanjang bulan posa tahun lepas ;)

    ReplyDelete
  7. makan kat rumah ni, masak sendiri...mmg sedapppp...hatta lauk telur dadar aja pun..:)

    ReplyDelete
  8. aiskrim tu sama mcm saya buat...selalu kalau wat coklat dan jagung..hehehe..mak ayah family semua suka...

    tak pernah lak wat udang goreng kicap

    ReplyDelete
  9. alamak dah boleh jual aiskrim tu... lebih sedap ler yerk cheqna..
    makan masakan rumah adlah teramat best.....

    ReplyDelete
  10. kuali lagi hitam lagi sedap tau cheqna oii.. :)

    ReplyDelete
  11. owh, sedap dh rasa!!

    untungla cik abg die,
    bulih bini ghajen..
    kite kalu blk jupe paso mlm,
    singgah slalu..
    untung lagi.. heheheh

    ReplyDelete
  12. wow...bagus...ada resepi aiskerim....nak try...nak try.....

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~