Feb 4, 2013

~ mi soto untuk diri sendiri ~

assalamualaikum
hari jumaat 1 Februari 2013...tekakku ini kemaruk mau makan soto...nak suh orang INI buatkan...dia jauh plak...jadinya ku terpaksalah berusaha sendiri untuk membuatnya...Ya Allah..bolehkah daku memasak soto ini????tak pernah masak weh....tapi dengan semangat yang tinggi ku usaha jugak...
semua bahan dah ada kecuali rempah soto...arghhh...ghasak..rempah sup pun rempah sup la...maka dengan keyakinan yang tak tinggi takut masakan tak menjadi ( yang dah lama baca blog cheqna mesti tahu cheqna tak pandai masak kan) maka...cheqna cuba juga,....dengan lafaz bismillah....makanya bermulalah acara memasak cheqna ini...suami???tidur weh.....hehehe..ekceli cheqna mula masak kul 930 pagi..hambik ko....pagi tu....bekpes x buat pun...
ayam sedang di rebus...minyak sedang dipanaskan untuk menggoreng bedegil begedil...korang abaikan tong minyak yang sedang ditunggang terbalikkan oleh cheqna...menggunakan minyak hingga ke titisan terakhir ok...kikikiki
setelah kelengkung kelengkang di dapur...bersilat tak bersilat sangat la....keje biar teratur..almaklumlah...pemasak amatur macam cheqna memang la lemah gemalai sket wat kije....memula buat sambal kicap dulu...pastu goreng kentang untuk dijadikan bedegil tu...err..bedegil ni cheqna memang panggil untuk begedil...minah ni tau r kenapa cheqna panggil cam tu...goreng sohun...goreng kacang n siapkan kuah soto..rebus nasi impit....celur bihun...n then...alhamdulillah kenyang.....
suami kata menjadi...dan suami memang tak caya cheqna tak pandai masak...tapi bila cheqna beria2 bagitahu cheqna memang tak pandai masak..dan menunjukkan resepi2 yang cheqna ikut untuk masak..barulah dia percaya...tapi alhamdulillah....setakat ni menjadi masakan yang cheqna masak..mungkin sebab nak bagi suami makan kan....berkat la tu =) dari pukul 1130am, kami makan...adik ipo pun datang makan..membawa ke petang dan malam kami makan...x masak mende lain dah...hihihi..suka tau...=)
esoknya cheqna masak lagi..nak tahu apa yang cheqna masak???tungguuu....

9 comments:

  1. pandai cheqna masak soto..acik tak rajin buat soto..nak makan beli je he he

    ReplyDelete
  2. hahaha...kekadang kita je dok kata tak reti tak reti...sbnrnya slagi tak mencuba mana lah tahu reti ke tak kan? goodluck cheqna!

    ReplyDelete
  3. begedil tu, mcmana nak bg penuh? ada letak tepung ke..?

    ReplyDelete
  4. dah boleh masak soto tu maknanya dah pandai masak la..:)

    ReplyDelete
  5. tang mee soto ni...begedil lah paling cepat habis...

    ReplyDelete
  6. makan soto mmg sedap..tp nak buat tu yg renyah sikit...akak suka mkn soto nasi impit...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~