Feb 7, 2013

~ jodoh itu rahsia Allah ~

assalamualaikum
kali ini cheqna ingin berbicara mengenai jodoh...dan paling penting sedikit rahsia mengenai jodoh cheqna ngan suami....=) auw...mengimbas kenangan gitu...hahahaha
bila bukak fb..seringkali melihat teman2 malahan adik sendiri rungsing bab jodoh....hanya adik no. 3 je yang belum bertemu jodoh..adik bongsu insyaallah bulan 3 ni akan menamatkan zaman terunanya..berbicara bab jodoh...mungkin ada sesetengah dari kita sensitif bila disebut bab jodoh ini...semuanya bergantung pada diri sendiri
menyingkap rahsia jodoh cheqna ngan suami....bukan senang.....

cheqna stat cite masa cheqna form 5 la...masa tu cheqna diminati dan meminati seorang jejaka yang sama sekolah r ngan cheqna..tapi sayangnya jejaka itu sudah berpunya...satu sekolah kot tahu dia dah bercinta dengan kekasihnya masa tu..tapi pengakuan jujur dari jejaka itu yang menyatakan dia meminati cheqna tapi terhalang sebab dia dah ada kekasih... menyebabkan cheqna macam...ok...tapi yang kelakarnya kawan kepada jejaka yang cheqna minat ni..suka kat cheqna...banyak giler dia bagi hadiah kat cheqna..surat...err..surat tu still ada kat umah ok...tak de orang tahu dia suka kat cheqna kecuali kawan cheqna yang INI. kawan yang pompuan tu ye...dia je yang tahu..tapi sejak mamat ni tahu kawan dia turut minat cheqna...dia undur diri...masa undur diri tu siap dia bagi surat bagitahu padahal antara cheqna ngan dia kami tak pernah declare apa2pun..gila gatal ko cheqna form 5 dah mengorat bagai??hahahaha...kisah ini berakhir sebaik cheqna habis sekolah r....
last cheqna tahu pasal jejaka yang cheqna minati dan meminati cheqna ini adalah masa cheqna form 6 kot..masa tu dia kuar paper sebab dapat title student terbaik kat tempat dia belajar tu..tu jela cheqna tahu...pastu cheqna masuk U..x de kekasih2 bagai heh....bukan tak minat....tak baik tak minat...kang korang kata cheqna tak normal plak..hahahaha...cheqna kan huduh dulu...err..bajet skang cantik r...hahahaha..tapi serius..memang cheqna tak ade kekasih r masa kat U dulu...kekadang ada masanya rungsing gak...yelah...nanti dah habis belajar..kije...nak kahwin ngan sape??hahahaha punyalah budusss pemikiran masa tu.....
habis belajar..grad tahun 2007 bulan 8..bln 1 2008 dapat tawaran kije...masa kije...mulala berfikir bukan2..tambahan plak selalu je dengar orang2 berkata.."orang pompuan ni kalau kije jawatan beso payah sket nak dapat jodoh" masa tu cheqna fikir..kalaulah dah itu yang Allah tetapkan untuk aku takpelah...aku terima...aku jaga ma jela...
tapi aturan Allah siapa yang tahu...berpisah dengan aman wallah ko...padahal bukan bercinta pun dengan takdir Allah..bulan 5 tahun 2008 tarikh tak ingat..masa tu cheqna tengah drive bersama sahabat baik cheqna ketika itu...depan hock kee seng kuala terengganu...dapat kol...tengok nombor...dalam hati berkata "eh ni no yang kol aku malam tadi" yup..pada malam tu ada kol tapi as usual la kul 10 cheqna dah tidur kan....jadi cheqna angkat...dengar suara lelaki....dia tanya cheqna kenal ke tak...cheqna kebingungan....sehinggalah dia gelak...ok...aku dah cam suara lelaki ni...pas siap cakap...cheqna berfikir seketika...kenapa mamat ni tepon aku??bukankah dia dah kahwin dengan kekasih dia tu??dia nak apa???punyalah cheqna berfikir sehinggakan sahabat baik cheqna ketika itu tegur "amboi cikna...kasih kol pa gitu seme nengung" hahahaha ngek.....
pastu bermula la hubungan kami....dia yang mintak kami lebih dari seorang kawan...so cheqna ikutkan jela..masing2 perkenalkan pada keluarga...keluarga dia datang kenal ngan ma..bila dah sampai tahap gitu cheqna fikirkan hubungan kami serius la...sehinggalah pada hari raya tahun 2009..dia kata dia hanya anggap cheqna kawan...ok fine...cheqna punyalah sedih...giler tak sedih....dah bajet nak tamatkan zaman bujang kan...hahaha...tapi cheqna punya cekalkan hati..3 malam je cheqna nangis tanpa diketahui oleh ma ataupun sahabat2 kat opis...cuma iwan perasan sebab jam pemberian dia masa birthday cheqna tahun 2009 dah tak de di tangan cheqna....orang lain tak perasan sehinggalah cheqna bagitahu secara umum bahawa cheqna single n available...
so pas habis hubungan dengan mamat ni...cheqna teruskan kehidupan seperti biasa...cheqna tak de dendam..x de sakit hati...cheqna tak tahu kenapa dia buat keputusan macam tu...mungkin sebab cheqna gemuk kot...sebab dulu dia pernah cakap dia nak pompuan cantik dan pompuan yang sempurna...its ok la...cheqna malas nak marah..sakit hati or dendam...sebab cheqna fikir kalau cheqna macam tu cheqna jugak yang sakit...jadi lets move on dengan senyuman....kadang2 bersyukur gak sebab cheqna ada ilmu kaunseling..boleh praktikkan untuk diri sendiri..
lalui kehidupan macam biasa..dengan kadar kebimbangan menjadi ANDARTU 45%, cheqna terus berdoa pada Allah agar hadirkan cheqna seorang lelaki yang mampu bimbing cheqna...terima cheqna seadanya..mencintai cheqna setulus hati..mampu menjadi suami yang terbaik buat cheqna...tiap2 malam pas solat isyak cheqna panjatkan doa pada Allah...cheqna ingat dulu seminggu berturut2 cheqna wat solat isthikarah..mohon petunjuk pada Allah...dan pada satu malam tu cheqna dapat satu mimpi...mimpi tu menunjukkan cheqna dalam suasana perkahwinan...lelaki itu membelakangkan cheqna...itu aje...yakin dengan aturan Allah...cheqna teruskan berdoa...dan lalui kehidupan macam biasa...
sehinggalah pada tarikh 11.11.2010,Allah pertemukan cheqna dan suami melalui laman sosial...bukan fb...bukan twitter..bukan bloh....cinta cheqna dan suami adalah cinta cyber.....aturan dari Allah...x sangka Allah temukan cheqna dan suami dengan cara sebegini...x pernah terlintas dihati.....
kali pertama berbalas mesej pada 11.11.10..dan pertemuan pertama pada 24.11.10..masa tu cheqna ada program dekat setiu...area jalan pantai..wani punya program..so otw balik cheqna lalu ikut pantai dan kami berjanji untuk bertemu buat kali pertama..masa tunggu dia datang ke kedai nasi kukus alias sempoi tu cheqna dah letak dalam kepala...kalau pas jumpa ni dia tak contact aku lagi,aku terima...yelah cheqna sedar sapa cheqna kan..gemuk...tak cantik....
sehinggalah berlakunya pertemuan pertama itu...membawa kepada ikatan pertunangan pada 1.5.2011 dan akhirnya setelah melalui pelbagai halangan dan rintangan kami disatukan dengan ikatan yang halal pada 26.5.2012..err..cheqna tak tahu bila sebenarnya kami bercinta..tapi semenjak pertemuan pada 24.11.10 tu dan dia dah menunjukkan sikap berminat ke arah yang lebih serius dalam hubungan...kira kami bercinta la tu ye...
alhamdulillah...walau perkenalan itu singkat...dengan cara perkenalan yang tak terduga...cheqna selamat bergelar isteri....dan cheqna fikir...masa yang sangat sesuai untuk cheqna bergelar isteri dan dipertemukan dengan lelaki yang sangat baik....alhamdulillah....cheqna percaya Allah hadirkan dia saat cheqna benar2 nekad dalam setiap doa cheqna....sekarang..cheqna dan suami masih dalam peringkat mengenali diri dan memahami perangai dan sikap masing2...insyaallah...kebahagiaan menjadi milik kami...gaduh tu adatla kan...
kat sini cheqna nak jelaskan...janganlah terlalu memberi tekanan kepada diri sendiri seandainya jodoh kita belum tiba...cheqna pun nikah umur 29, tu pun kedengaran suara2 sinis..skang bila dah kahwin belum mengandung pun orang berkata sinis...tapi cheqna malas nak fikir...kata lah nak kata cheqna mandul ke..cheqna tak subur ke...cheqna tak nak amik port pun sebab Allah tahu masa terbaik untuk cheqna dapat baby...usaha tetap usaha tapi tak la sampai memberi tekanan pada diri sendiri...hidup ini indah untuk dinikmati..jangan musnahkannya..
sape yang tak nak kehidupan yang terbaik kan???tapi tengok ayat di atas...jadi peganglah ayat tu disamping kita berusaha..hanya Allah yang tahu apa yang terbaik buat kita...yakinlah...andainya kita baik..insyaallah jodoh yang datang untuk kita juga baik...
cheqna doakan yang terbaik buat adik cheqna dan sahabat2 cheqna yang masih berusaha mencari jodoh...insyaallah....Allah maha memakbulkan doa2 mu itu......semoga berbahagia bukan hanya di dunia..malahan di akhirat juga....
nota kaki: suami juga dapat mimpi selepas buat solat isthikarah : kata suami dalam mimpi tu dia nampak pompuan putih..pakai spek..suami tak cakap plak pompuan tu gemuk ke kurus..hahahaha tapi tak tahulah kalau suami nampak tapi tak nak cakap...hahahahaha

16 comments:

  1. Jupe kat alam cyber upanyer..hehe..dah ditetapkan kan kakna.. =)

    ReplyDelete
  2. yup....aku pun jumpe hari ni esok terus declare, cukup 11 bln merisik & bertunang genap sethn terus kawin..simple n singkat :)

    ReplyDelete
  3. wahhh... jumpe terus declare... owh so sweet.. =))

    ReplyDelete
  4. Itulah cheqna ketentuan Allah tak siapa boleh tahu. Cuma satu kena buka hati dan berdoa moga yg terbaik menjadi milik kita.

    ReplyDelete
  5. hahahaha..cuba cheqna tanya balik suami pasal mimpi dia tu..

    ReplyDelete
  6. Amin.. sy ni byk sgt jatuh cinta tapi xde jodoh.. harap2 pasni melekat la smpai ke jinjang pelamin.. :)

    ReplyDelete
  7. Mama doakan kalian berbahagia bersama selamanya...

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah smga dipanjangkan jodoh cheqna ngan suami.....

    xpe pasal anak tu jgn difikirkan sgt...mgkin nak bg peluang korang mengenali lebih dekat lg...

    ReplyDelete
  9. byk nye pakwe mu ni ,.... hehe aku sorg tu je pun ...alhamdulillah

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah sebab bertemu dengan lelaki terbaik buat cheqna. Benarlah, jodoh itu rahsia ALLAH, dan aturan ALLAH itulah yang terbaik untuk kita semua.

    Semasa KM belajar dulu, ustaz KM ada beritahu, lelaki baik adalah untuk perempuan yang baik, dan begitu juga sebaliknya. Itu memang aturan ALLAH yang paling sempurna...

    ReplyDelete
  11. panjangnya cerita... bila masa mengarang ni...??

    ReplyDelete
  12. jodoh pertemuan ajal maut itu rahsia Allah..moga rakan2 kita dan anak2 yg sedang tercari2 akan dipermudahkan urusan-Nya..Insya-Allah

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~