Dec 31, 2012

~ pertama kali merasai diuji dengan musibah banjir ~

assalamualaikum
ahad ~ 23 Disember 2012 jam lebih kurang kul 11 pagi
suami : yang..angkat barang letak tempat tinggi la...abang rasa naik air ni....
isteri : ye ke bang???ok...jom..
maka kami mengangkat barangan yang sepatutnya ke tempat tinggi...tempat tinggi??atas katil je pun..peti mesin basuh..rak tv..almari pakaian...kami letak pelapik yang dibeli tu.....mak aih..penat jugak
pastu cheqna masak....lepas solat..dalam kul 2 petang..kami nak makan nasi la...hujan memang tak berhenti2 la mencurah2 gitu...memang lebat....tengah2 makan tu
suami : yang ..makan cepat yang....hujan koho lebat ni
isteri : ok...
siap makan..kami ke luar..tengok keadaan.. 
depan umah kami....ni gambar on 23 disember..
suami nak kemana ntah masa ni...air dah mula naik....perasaan cheqna masa ni???ntah..macam tak de perasaan...almaklumlah pengalaman pertama...
see..dah menjengah muka pintu.....akhirnya masuk jugak....memang hujan lebat r...suami alihkan kete ke tempat lebih tinggi...motor ni pun sama...kain baju yang cheqna jemur still kat situ....tak terjejas pun kain baju tu
air banyak wooooo
suami sedang membersihkan air dalam bilik...
yang ni hari kedua 24 disember 2012..means 2 kali r umah cheqna dimasuki air....kete dah wat lari siap2...masa air naik ni....lipan memang banyak...hari kedua ni air tak la banyak sangat masuk lam rumah sebab suami dah sekat ngan kayu kat pintu tu..masuk jugak tapi tak la banyak....memang penat r membersihkan rumah...huhuhuhu...sampaikan masa malam hari kedua ni..kami berdua tak dapat bercakap sebab terlalu penat.....
pengalaman ni???syokla jugak....
dan skang..banjir gelombang kedua sudah menjelma... 

11 comments:

  1. penatnya nak kemas ni....harap dah tak masuk air lagi lepas ni ye..

    ReplyDelete
  2. akak tak ada pengalaman gitu
    tp akk selalu gak tanya pd mangsa banjir ada ikan masuk tak dlm rumah
    ni nak tanya ceqna jugak ada tak?
    semoga berhati hati dan berwaspada selalu ye

    ReplyDelete
  3. nok wat guana lagi..kene hadap tiap2 tahun le gamoknye..

    ReplyDelete
  4. Sabar ye kak... Kekadg sonok gak banjir2 ni :p

    ReplyDelete
  5. cheqna dok umah M ker?kawasan tu mmg rendah kan..air dr unisza masuk situ kut

    ReplyDelete
  6. sian chena..smg semuanya baik² saja ya..dan dpermudahkan segala urusan.

    ReplyDelete
  7. Kasihan dengan mangsa banjir. Kekadang kita lihat macam biasa je, setakat air naik dan masuk, tapi bab nak mengemas dan mencuci semula tu yang perit...

    ReplyDelete
  8. tak pernah rase rumah naik banjir.. huhu, seriaunyer kalau ade lipas/lipan naik umah.. takot giler kt haiwan alah nih... huhu...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~