Dec 13, 2012

~ kursus HIV /AIDS ~

assalamualaikum
28-30 November 2012 hari tu cheqna terlibat dengan bengkel latihan fasilitator manual islam HIV/AIDS di Hotel Seri Malaysia Kuala Terengganu anjuran Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu....tak pasal jumpa bapa saudara suami dalam bengkel ni =)
ekceli bengkel ni mendedahkan cheqna dan peserta lain mengenai HIV/Aids secara terperinci la...alhamdulillah dapat gak ilmu...cuma ralat skit sebab patutnya pada jam 230pm 28.11. tu patutnya kami dibawa ke HSNZ untuk melihat cara pengurusan jenazah HIV/AIDS..tapi atas sebab yang tak dapat dilekkan maka tak dapatla cheqna melihat semua tu....ada la tu hikmahnya =)
ni antara aktiviti pada 29.11.2012...kami kena g tanya orang awam mengenai lelaki ini yang membawa identiti as a gay...apa pandangan masyarakat mengenai gay..pekerja seks..suami pembawa hiv..satu lagi apa erk...lupa..
salute kat abang ni yang sanggup di gay kan sementara =)
maka berjalanlah kami keluar dari hotel..menuju sekitar kawasan situ...kat kfc..the store dan perkampungan cina...
bertanya pendapat orang ramai mengenai gay...macam2 yang mereka katakan...ada yang kata geli....ada yang kata b&%$(...ada yang kata x sesuai...dan macam2 lagi....dan pada masa yang sama penceramah juga bertanya perasaan orang yang di gaykan..pekerja seks...suami pembawa hiv...jadi di situ kami juga boleh faham perasaan mereka2 yang terlibat dengan masalah sebegini.....
with kak oya...kebanyakan masa kami dalam bengkel ni dihabiskan dengan main word search..hahahaha....secara jelasnya...besh gak kursus ni =)

8 comments:

  1. saya suka kalau kursus cam ni....melibatkan soal jawab dengan orang awam...wah bestkan cheqna...

    ReplyDelete
  2. macam2 gelagat juga jumpa ye..mesti geli juga nak jawab..

    tahniah dr saya.

    ReplyDelete
  3. Bagusnya kursus ni, bukan setakat dapat info tentang HIV/aids tapi cara berinteraksi dengan public!

    ReplyDelete
  4. Kursus mcm ni mmg menarik. Sbnrnya, kursus mcm ni ptt diadakan pd seme golongan masyarakat. Takdelah nak pandang sipi n takut dgn golongan pelbawa HIV. Mmmm...

    ReplyDelete
  5. bestnyer kursus ni cheqna, tapi kalu dapat tgk cara pengurusan jenazah pesakit mcm ni lagi teruja kan

    ReplyDelete
  6. baguih kursus gini baruler paham sesikitkan..

    ReplyDelete
  7. Beestnya bengkel nie sempat nak gi klr dr kelas.

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~