Nov 30, 2012

~ panggilan kepada mertua~

assalamualaikum
alhamdulillah....hampir setengah tahun sudah melayari alam rumahtangga....baru je..jika nak dibandingkan dengan orang yang dah berpuluh2 tahun berumahtangga..x pe insyaallah...moga2 cheqna pun akan berpeluang merasai semua tu dengan suami sekarang....sehingga hujung nyawa kami berdua dengan izin Allah
erm...bila dan nikah..kompem kita akan ada keluarga mertua kan????cheqna pun ada....untuk mak mertua cheqna panggil mak, dan ayah mertua cheqna panggil ayah...mak kandung cheqna panggil ma...
biasanya kalau bersembang..bercakap dengan kawan2...cheqna selalu bahasakan mak mertua cheqna....ayah mertua cheqna..faham tak???contoh cam ni.."oh..mak mertua cheqna memang suka memasak" sekali hari tu suami dengar..dan cheqna ditegur...
"kenapa bahasakan macam tu...x baik sayang oi....taraf mak dan ayah mertua ni sama je ngan mak kandung kita...bahasakan mak dan ayah cukuplah...."
huhuhu....setelah ditegur....cuba ubah la...tapi kadang2 terguna gak..yelah sebab kami kat trg ni selalu guna ayat "mok tuer..tok tuer..tok tuer( baca tua)  tu merujuk kepada mak dan ayah mertua la....insyaallah lama2 boleh la kot..=) 
hehehe..cheqna rasa sangat beruntung dapat mak dan ayah serta kakak dan adik2 ipar yang sangat best..sporting...mak cheqna sangat rajin...suka memasak...ada je yang dimasaknya...tapi adik2 ipar cheqna tu x la gemuk pun walau suka makan....jeles seh...suami???suami sudah membesar sikit ye.....mak cheqna tu memang jenis  tak leh duk diam...ada je keje yang akan mak buat....kadang kita ni kesian tengok mak...takut mak penat...yelah mak dah umur 56 ke 57 ke dah 58..gitulah.....ayah pun sama...jenis suka bekerja...ayah hanya cuti hari jumaat dan sabtu minggu pertama sahaja...hari lain semua keje....kadang kalau hari jumaat tu kan tak keje...nampak sangat ayah macam dok rock..err dok rock tu maksudnya macam tak bermaya la....ayah ada kencing manis....tapi kalau hari kerja..memang nampak cergas je ayah ni..
kalau cheqna malas2 kan...cheqna suka jadikan ayah dan mak serta ma cheqna sebagai sumber kekuatan...yelah...mereka2 semua dah berumur..tapi kul 530 pagi elok je g masjid (ayah) pastu g keje molek2 ada...ma plop kul 4 pagi dah bangun..g masak...jadi mereka2 ini sumber kekuatan cheqna la...asal malas je mesti akan ingat mereka...masa lain pun ingat gak...alah korang ni....=)
alhamdulillah...syukur sangat2 dapat keluarga mertua yang sangat best...bukan semua orang berpeluang merasa semua ni kan..dan cheqna sangat bersyukur sebab cheqna dapat rasa....ma cheqna pun tumpang gembira sebab anak manjanya ini dijaga dengan baik oleh suami dan diterima dengan baik oleh mertua..alhamdulillah.....=) 
Pssttt...ni n3 autopublish ok 

13 comments:

  1. Bapak mertua kak zan sudah lama tiada, mak mertua pula terlantar kerana strok sudah 2 tahun...yg menjaga beliau..seorang menantu perempuan..semoga Allah akan membalas pengorbanan Kak Aznie!

    ReplyDelete
  2. Ehe..saya pun bahasakn gitu "mak mertua yg buat ni.." Bg saya & suami, takde hal sbb nk sng bg org paham kita cite mak yg mana. Kebetulan dua2 belah pun panggil 'mak'.

    *nikmat hidup ni byk..dpt mertua yg baik pun satu nikmat kan!

    ReplyDelete
  3. bertuah dpt omak mertua yang baik..alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. biasalah tu Cheqna..sesekali tergeliat kan..hihihih :)

    ReplyDelete
  5. Jadi mentorlah kiranya mak/ayah/ma cheqna. Moga mereka diberi kesihatan yg baik dan berpeluang melihat cucu yg lahir dari cheqna dan suami..

    ReplyDelete
  6. Ok la tu.. saya panggil mak mentua Cik Besah je kalau bercerita dengan orang..hehehehe..

    ReplyDelete
  7. kalau qema bahasakan dengan ammar & aisya pak mertua & mak mertua tu 'tok bah pasir mas' sebab dua2 panggil abah & tokma..mek qema bahasakan tokmek hihi

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah kan cheqna dpt mertua yg baik.. x semua org merasa camtu.. sy pun sama rasa sgt bersyukur dikurniakan mertua yg sgt2 baik.. syg diorang sama cam syg mak ayah sendiri.. :)

    ReplyDelete
  9. syukur apa adanya kan...
    akakpun dah duk ngan mak mertua ni memang kalau bercerita ngan orang cakap makjerler..

    ReplyDelete
  10. beruntung cheqna dapat keluarga mertua baik...saya pun begitu juga..takde masalah...kita hidup ngan keluarga mertua ni kena selalu berhati-hati setiap langkah kita,jangan sampai tersadung...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~