Oct 18, 2012

~ masaknya cheqna ni ~

assalamualaikum
kisah hari isnin 15 Oktober 2012
sebaik sampai kat umah.....tanggalkan tudung..terus masuk dapur..well masak kan tugas cheqna skang =) ikan dah pesan kat incik suami suh kuarkan dari esbok n rendam air....so cheqna ni memula basuh beras...untuk kami berdua hanya secetong kecik je diperlukan...lebih kurang secawan r..masak banyak2 tak habis..membazir....membazir itu amalan sape..ye.....terima kasih para audion yang saya mulakan sekalian..
baiklah...setelah selesai membasuh beras...cheqna lap2 periuk..n masukkan kat sarang dia r..guna periuk letrik ok....ok done....
pastu cheqna teruskan dengan xtvt seterusnya..ikan ayer..atau orang luar panggik ikan tongkol cheqna siang..cheqna nak wat singgang ikan...paling senang r ni...pastu selebihnya cheqna nak goreng..dalam kepala nak makan ikan singgang, ikan goreng n budu..ok..sedappnnyeerrrrrr...
ok setel campak ikan, lengkuas, bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, asam keping garam secukup rasa maka periuk yang berisi semua ni ku panaskan di dapur n ku tinggalkan...lebihan ikan sikit tu ku gaulkan ngan garam n kunyit n ku ketepikan...bereti solat...
selesai solat.....ikan singgang siap...dan cheqna panaskan kuali untuk goreng ikan....setel 2 tongkol ikan ku goreng....ok...nak letak nasi dalam pinggan n nak makan sama2 ngan incik suami...g kat periuk nasi...bukak tudung periuk..tangan lagi satu standby ngan senduk nak amik nasi..tetiba.....
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
"ya Allah ya rabbi....aku tak tekan butang untuk masakkan nasi ni...."
huarghhhhhhhhh..hambik ko....letak balik senduk...tekan butang untuk masakkan nasi...n cheqna g ke ruang tamu tengok tv
"dah siap" incik suami tanya
"siap pebenda..nasi x ditekan butang masak.....jadi tunggu lagi 10 minit ye" 
" bini sapela sengal ngat ni"
"bini amir" hahahahahahaha
first time tau cam ni...napelah boleh careless tak tekan punat tu...alahai....masak je nasik...apa lagi..serangggg apatah lagi ikan singgang n budu menanti.....=)
korang pernah ke jadi cam cheqna ni??? 

25 comments:

  1. tak pernah..kekekekkeke....tu la nak tunjuk skill sgt samapi lupa skill tekan punat nasi!kekekekekeke....

    ReplyDelete
  2. hahhaah..naseb bukan bulan pose..kalu lupa time nak berbuka..lagi la haru..mau hangen satu badan menunggu nasik masak.. :D

    ReplyDelete
  3. hehe....dedulu akak pun selalu jadi mcm tu...:)

    Belajar dari pengalaman , lama2 InsyaAllah takde lagilah berlaku perkara serupa...

    ReplyDelete
  4. pernah ..tapi bukan tak tekan butang periuk tapi plug tu tak masuk dengan betul...sampai sudah la tak siap masaknya ...:P hihihihi

    ReplyDelete
  5. biasa kena macam nie

    sib baik ada periuk magic ....
    tanak nasi tak sampai 5 minit , dah masak ...

    he he he

    ReplyDelete
  6. Dah agak dah! Hal yg biasa jd. ^__^

    Tapi seingatnya tak pernah jd kat saya stkt ni.

    ReplyDelete
  7. Sesekali terlupa adalah sesuatu yang biasa. :)

    ReplyDelete
  8. ha.. ha.. kesian cheqna ngan suami... tapi memang geramler kot walaupun bukannyer lama sangat nak tunggukan...

    ReplyDelete
  9. takat ni.. Alhamdulillah.. tak pnh jadi lagi..

    ReplyDelete
  10. kih..kih..masaknyer cheqna...dok lagi jadi gini..tp kdg2 takut gak..kut2 pelupa..biasa org jadi gini time bulan pose kut..beria masak lauk tp nasi dok teringat...

    sedap tu makan nasi singgang n budu..jelopp sakan ar

    ReplyDelete
  11. nasib baik kejadian isnin lepas...kalau kejadian ni terjadi tatkala dah nak buka puasa ramadan? harus en amir gi kedai makan aja...keh keh keh

    ReplyDelete
  12. Dah pernah terjadi pada kakak cheqna lagi masa tu anak nak pergi tuisyen punyalah sibuk. Last anak kakak tak makan tau sebab tak boleh tunggu lagi. Kalau ada nasi sejuk boleh juga panaskan ini betul-betul tak ada...

    ReplyDelete
  13. sangat byk kali jadi camni... penyakit berjangkit agaknyer...

    ReplyDelete
  14. selalu terjadi pada akk juga..lebih haru bila mkn waktu lps isyak tunggu hubby..bermakna 9 lbh br leh mkn..huhu

    ReplyDelete
  15. Pernahhhh time puasa lak tu, terpaksa buka ngan kuih muih dulu hihi

    ReplyDelete
  16. ha ha ha cheqna...biasalah ni...kalau sape tak kena macam ni...tak lengkap le gelaran sang isteri...tu belum ada anak lagi tu cheqna..kih kih kih...

    ReplyDelete
  17. penah jadik gini.. memang bengang gok la.. doh la perut tengoh lapa.. huhu..

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Cheqna,

    Kak Ros pun pernah jugak terjadi macam tu Cheqna..he.he...time tetamu mai rumah pulak tu ishhh malunya....

    ReplyDelete
  19. hahaaaa.. lia penah jugak jd. geram aja kan kat diri sendir sbb lupa tekan button cook tu.. heeeeee :)

    ReplyDelete
  20. hehehe....saya pun pernah alami situasi macam tu
    punya lah semangat nak makan sesudah masak, sekali bukak periuk nasi, rupa2nya lupa tekan button on
    waduhhhh hanginnn satu badan!!!
    nak marah tak bole sbb silap sendiri
    redha jer la...

    ReplyDelete
  21. ekekkeke akk pernah gak dikk
    lucu kann...
    kalau situasi akak lagi sedap .. anak2 dah tunggu kat meja .. sekali buka x tekan rupenya .. adehhhhhh ,... bayangkan wajah mereka macam mana , nak2 si kecik yg 24 jam lapoor ehehhe ;)

    ReplyDelete
  22. selalu je jadi cmni kakna..haha..aritu lagi la bulan pose..huhu..nk bukak pose tgk nasi xmasak..haha

    ReplyDelete
  23. hahahaha samalah liya pun pernah jadi cam gini gak...

    ReplyDelete
  24. kayna penah masa before kahwin. nanti mak bising. hahaha... byk kali gak. teruknyerr.. da kahwin, seb baik belum jadi lagi. maybe sebab tau.. x duk rumah mak. hahhahaha

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~