Sep 4, 2012

~ ini rahsia suami isteri...~

assalamualaikum
dulu...sewaktu cheqna bujang...bila memikirkan bab nikah kahwin cheqna jadi sedikit takut.....takut sebab cheqna tak pandai masak....jujur cheqna akui memang cheqna x pandai masak...bukan langsung tak pandai masak...org trg kata bolehla huduh2..
bila incik asben ( waktu tu kekasih x halal lagi r ) ajak tunang n nikah...cheqna memang sedikit takut r...tunang ok lagi..bila mikir bab nikah..huhuhu..takut....
tapi bila dah nikah...dah ada suami....automatik memang akan pandai....betul la kata kawan2...x payah fikir or runsing sangat....dah nikah nanti..insyaallah boleh masak....antara nak ataupun tidak je...dan alhamdulillah....cheqna berjaya laluinya....dan cheqna sendiri tak percaya dengan kemampuan cheqna skang setelah hampir 3 bulan lebih bergelar isteri..cheqna berjaya masak untuk suami....alhamdulillah....walaupun bukan masak yang hebat2 tapi cukuplah untuk kami berdua...kadang2 lebih gak...bagi mak kat sebelah...hehehehe...ghasak...pandai tak pandai belakang citer..yang penting bak kata incik asben....rajin dan berusaha majukan diri...semua orang bermula dari tidak pandai...
incik suami jugak tidak cerewet..always bagi semangat dan makan je apa yang cheqna masak...kadang bila cheqna tak tahu nak masak apa...cheqna akan bertanya pada incik asben apa yang dia nak makan n lepas tu apa lagi....google je la resepi..takpun rujuk buku satu hari satu masakan tu....senang...
skang..alhamdulillah....cheqna dah boleh masak la...pagi2 bangun kul 6am...sempat buat bekpes untuk incik asben..kadang2 bawak g opis makan ngan bebudak2 ni....yang ringkas2 je..like nasi goreng...mee goreng...maggi goreng...kadang kalau malas roti bakar pun jadik....
balik keje...sampai umah dalam kul 6pm...terus masuk dapur...standby untuk dinner...kengkadang sambil masak untuk dinner sempat cheqna buat mee rebus...yee mee goreng dulu kasik perut incik asben kenyang sementara waktu...sementara tunggu dinner..dan hasilnya....
erm...sebelum nikah berat incik asben adalah 60kg....dan 3 bulan lepas nikah....berat beliau sudah menjadi 69.6kg dengan ketinggian 179cm...incik asben target nak dapatkan berat 74kg...dan cheqna rasa lagi sebulan dapatla berat tu..ekekekeke...salah siapa????
ekceli incik suami pemakan orangnya....makan apa saja tanpa banyak songeh...kari2 gulai2 kurang suka...incik asben suka sup2...masak2 air je..jadi senang keje mak jema yang amatur bab masak2 ni..hahaha
mak dan ayah sengeh je sebab anak dia dah makin 'sihat'..hahahaha...bukan salah cheqna ye...tapi mungkin salah cheqna jugak kot..yelah...incik asben cakap je nak makan apa...kompem cheqna akan buat...gigih belek resepi r demi memenuhi permintaan suami...setakat ni berjaya lagi r...ada la kurang sikit2..yelah dah namanya amatur kan.....
ekceli...memasak ni besh.....=) hilang sudah rasa takut dan rasa x pandai masak tu bila dah nikah..semuanya akan pandai dengan sendirinya...cuma bagi cheqna yang membezakan hanyalah rajin ngan malas jela..kalau hebat memasak tapi malas tak jadi jugak....=)
suka bila tengok incik asben makan dengan bersungguh2..dan lagi terharu bila incik asben cakap 
"abang lebih suka makan kat umah..hasil masakan isteri walaupun masakan isteri tak sehebat masakan kat kedai....tapi abang suka.....walau kurang pandai...abang yakin lama2 akan jadi pro...sedap...masak dengan ikhlas demi suami...Allah akan tolong....hok dok sedap pun akan jadi sedap sebab berkat air tangan isteri abang yang masak..." 
cheqna terharu...terus bersemangat nak masak....hahahaha...tapi kalau datang angin malas...malas jugak.....hahahahaha....jadi kepada adik2 bujang..jangan bimbang kalau tak pandai masak...insyaallah semuanya akan berjalan lancar nanti..cuma kena rajin r...kalau malas...hurmmm..x mau cakap banyak...=)

18 comments:

  1. petua org lama2, kalo nak jaga suami..kena ikat perut suami dulu dgn masakan air tangan isteri..

    ReplyDelete
  2. x kisah masak gape pong..janji masak..amik ati suami ork...pandai tak pandai belakang kire..janji rajin masuk dapur...belajar dari kesilapan..kira kena test sokmo la masoknyer...

    oo gb 3 rupanya....insyaallah nnt kiter jupe

    ReplyDelete
  3. Wah... bagusnya menantu mama. Anak mama pun bagus juga. :)

    ReplyDelete
  4. saya pun dulu tak reti msk..bila kawin baru bljr. suami byk tunjuk. kdg2 tanya jiran..
    yg penting msk dgn rasa kasih, pasti ada kesan tersendiri.

    ReplyDelete
  5. Bestkan kawen.. Dulu masa ros memula kawen tkut nk tggal dgn suami, duk umah mak dulu lpas akad nikah.. Hahha.. Tp suami jenis faham ros, mklumlah lpas spm.. Hhhaaa... G honeymoon pun ros xnak tmpat romantik, ros pilih bukit merah sbb tmpat bdk2..kahkah.. Bab masak tu mmg btul, bila dh kawen semngt nak masak tu ade walau xpndai :)

    ReplyDelete
  6. Wow. Bagus tu... nanti lama2 boleh bukak blog resipi plak kan biler da terer. Heheh. Boleh kayna plak try.

    ReplyDelete
  7. Salam Cheqna, keje kat dapur la keje rumit...
    nk masak nak bagi ape yg kite masak tu suami kite boleh mkn, nak tarik selera suami tu... mmg memula tu susah kan, lelame leh jadi senang... kalo mood takmo ke dapur tu... mmg tak leh nak elak dah...
    mujur la suami kite tak cerewet n bukan nak sentiasa kite masak, huhuu....

    ReplyDelete
  8. itulah dia keajaiban bila berumah tangga... banyak hikmah tersembunyi yang kita tak sangka2... bila baca luahan entri cheqna ni, tiba2 tak tersabar rasanya saya nak berumah tangga.. ekeke

    ReplyDelete
  9. wahhhhh lagi pulak dah dpt buku setebal kamus tuh harus lah masak hari hari kan :)

    ReplyDelete
  10. Pakar motivasi kena pulak dimotivasikan si suami pasti akan jadi lebih hebat. Betullah tu cheqna yg penting ada kemahuan, resepi ada dimana-mana apa lagi mak duduk sebelah tanya je.

    Kakak percaya masuk tahun depan perut cheqna besar ada baby tapi en suami cheqna pun besar juga sebab happy makan hidangan air tangan isteri.

    ReplyDelete
  11. semoga masakannya selalu sedap dalam keluarga dan mendapatkan keberkahan Allah 'Azza wa Jalla.

    Salam kenal dan semoga sukses selalu.

    ReplyDelete
  12. betul kata org..masak dgn penuh kasih sayang dan rasa ikhlas..x sedap pun mesti somi puji sedap..pengalaman akk laa..

    ReplyDelete
  13. bagus cheqna... ada kemajuan... nanti asben mun turut sama maju perut ke depan...

    ReplyDelete
  14. so sweet..mmg sukakn klau pita pen at beria2 mask..dipuji plak oleh sang suami :)jmput follow kmbali :))

    ReplyDelete
  15. rajinnya dia... semangat je nak masak kalo asben puji kan...

    ReplyDelete
  16. wendu cheqna!!!!!!!
    selamat pengantin baru..
    hehehehe..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~