Jul 14, 2012

~ pejabat agama daerah hulu terengganu ~

assalamualaikum
kali ni nak citer pasal ketidakpuasan hati cheqna terhadap sistem yang dilaksanakan oleh pejabat agama...cheqna berani wat n3 macam ni sebab dah 3 kali cheqna berurusan ngan pihak pejabat agama tapi tak de jawapan jugak.....geram
ok...seperti sedia maklum cheqna selamat dinikahkan pada 26 mei 2012...dan skang sudah 14 Julai 2012...ikutkan....surat akuan nikah tu tempoh sah lakunya hanya satu bulan...diulangi...SATU BULAN dari tarikh kita nikah...means 26 jun 2012 surat akuan ni dah tak laku r...jadinya pada 25 jun sehingga 27 jun cheqna kan ada kat putragagaljaya sebab hadiri persidangan...28 Jun cheqna x keje..so cheqna kol pejabat agama...tapi hampa x de jawapan...sibuk kot...ok fine
jadinya 1 julai 2012 hari ahad..cheqna keje...hajat hati nak g jabat agama tu nak amik sijil nikah...yelah dah lebih sebulan kan....tetiba cheqna tergerak nak kol dulu...sebab opis cheqna kan jabat agama jauh jugak r...so cheqna kol
pergh....jawapan yang diberikan memanaskan hati cheqna
" saya dok tahu bila siap...tepon mula r" tap pompuan tu letak phone....hamboi....silap pulak cheqna sebab tak tanya nama yang tukang jawap.....cheqna agak budak muda yang jawab sebab sore tu cam budak2...cheqna koolkan diri...
esoknya 2 julai cheqna kol lagi jawapan yang diberi
" tak dok lagi ni.....tepon mula r sebulan lagi" pompuan agak berumur yang jawab
"kan ke surat ni laku sebulan dari tempoh nikah???kang kalu saya kena tangkap dok ke saje berusung sapa ke jabat?" cheqna berkata
"oloh...nikoh doh kang...takut wat mende" pompuan itu menjawab
" kalu saya kena igak...berusung sapa ke jabat...nikoh doh pun malu r" cheqna agak meninggi suara
" x dok gape gape heh..tepon mula r sebulan lagi" pap...telefon dia letak...failed r buat urusan macam gini
panas wehhhh
kebetulan 3 julai hingga 5 julai kan cheqna kursus anjuran pejabat agama negeri terengganu..so amik peluang bertanya r....ada seorang ustaz tu tolong chek...memang nama cheqna tak de dalam data...habis cheqna ni anak dara lagi r??kikikikiki
pastu baru ni 8 julai sekali lagi cheqna kol...jawapan sama diberikan...nama cheqna x de dalam data....PAD aka nama panjangnya Pegawai Agama Daerah tak de...keluar negara...so tak leh nak wat pape...ok fine...kalaulah cheqna ngan incik asben datang angin gelenyar nak berdating malam2 kat pantai...ditakdirkan jabat agama buat tangkapan sah2 kena sebab dah terlampau lebih sebulan dah...kalau ditakdirkan kena memang cheqna saman malu r... panas ni 

surat ini lah...agak2nya berapa lama lagi masa yang diperlukan untuk siap sijil nikah..tu belum masuk kad nikah lagi..kad nikah mungkin siap lepas dapat baby kot....failed r...
ada sesape yang kerja kat jabat agama daerah hulu trg yang baca ni?????molek gok....

11 comments:

  1. payah juga..

    kalau di kedah.. lepas nikah terus dapat sijil nikah. tak ada surat akuan nikah.

    ReplyDelete
  2. hihi..apa nk buat..tunggu jer la..kena tangkap basah ti basuh depa cukup-cukup..:)

    ReplyDelete
  3. oh cheqna, mmg mcm tu dr zaman k.na kawen lg lambat yg amat! dia kata je sebulan laku mende tu tp ok je guna dah kad dok siap kan. Cheqna kol hari2 biar doprang ingat nama cheqna pastu dia buat lah

    ReplyDelete
  4. Nasib juga, kekadang JKM pun dua kali sepuluh, opefrator angkat, pegawai mting,,kerja tak cukup kakitangan, ada satu dus org yang liat tiada pegawai tegur, pengurusan yg lemah dibaiarkan gitula mana mana pejabat gomen atau swasta,,kalau nak kata tak cukup lapan jam marah pulak

    ReplyDelete
  5. kt klate aritu ms lepas kawin dpt salinan yg kita sain ms akad tu... lps bbrp bln bru kuar sijil n diikuti dengan kad perakuan nikah.. tp lps bersalin anak sulung br g amik... bleh gtu...

    ReplyDelete
  6. hehehe... ada satu idea hok molek nok ngeno kor demo tuh balik. di cadangkan cheqna ngan husband kuar berdetim male2 di pantai batu buruk kor. nok molek kul 2-3am. pahtu pese kor saing2 suh talipong kor jabbak agama. maso tuh la kalu nok bang-bang boom sep2 dio balik. tok soh rusim pasal malu, sepatutnya dia lagi malu sbb tok buat kerja hok sepatutnya.

    ReplyDelete
  7. dik akak dulu jabatan agama n9 tak sampai sebulan dah dapat sijil dan kad nikah, weii...ke ghamai sangat yang kawen masa tu ceqna ;p

    ReplyDelete
  8. btol sngt... layanan pjbt agma HULU TERENGGANU sngt teruk... rse nk bako je pjbt agama to... kurang ajo.. sijil nikah lama nk kluar... dh lh sy ddk jauh... nk blik to ssh cuti keje...org atasan tk tgk ke org bwh bt keje... truk..nma je kerajaan..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~