Mar 25, 2012

~ menjawab pertanyaan ~

assalamualaikum
berkaitan N3 yang INI, cheqna nak jelaskan.. sebabnya ini
klik untuk menggebukan gambo ini
ok kak...sebenarnya STB (P) Marang ni adalah sebuah institusi yang terdapat di bawah seliaan JKM..ada berapa erk STB ni..jap..STB - Sekolah Tunas Bakti (P) Marang, STB(P) Lereh, Melaka, STB (L) Jerantut Pahang...ni je kot STB yang ada..cheqna punya memori tak kuat mana skang ni...banyak sangat makan semut cicah milo kot..hahahaha..
ekceli STB ni adalah institusi pemulihan untuk remaja yang mana dijatuhkan hukuman oleh mahkamah kanak kanak...atas beberapa kesalahan la..senang kata anak2 yang tidak terkawal la...masalah anak2 skang...tapi bukan senang nak masuk STB ni...banyak prosedur la..bukan bila mak ayah dah tak leh nak kontrol anak senang2 je g ngadu kat JKM n kami amik tindakan masukkan anak2 ke STB..ouh tidak..kita ada prosedur keje kita...bukan main hentam je...
dalam STB ni anak2 ni masih boleh sekolah...tapi sekolah kat dalam ni la...kalau yang tak sekolah kita ada kelas memasak..jahitan..pertanian..sebagai persediaan kepada anak2 bila mereka dah keluar dari STB setelah tamat tempoh perintah mahkamah tu...biasa tempoh paling lama kena tahan 3 tahun la...selagi mereka tertakluk dibawah Akta Kanak Kanak 2001..memang adala peraturannya..
kalau rasa nak keterangan lebih lanjut..google je JKM punya website kompem jumpa...STB ni dibawah institusi la...
ok kak...harap menjawab persoalan yang berada di mindamu itu
hehehehehe 

7 comments:

  1. Oooh.ader gak skolah cenggini erk.Ingatkn Henry Gurney je wujud.

    ReplyDelete
  2. tumpang lalu...nk mencelah jugak,....sy pernah jd cikgu sementara kat STB..nk femeskan diri heee...

    ReplyDelete
  3. ekeke, asha igt skoloh nape tu..

    ekceli kwn lely pernah kije situ as pembantu pertanian.. hahah, die kate stress gilak langsung mintak tuko ke lain..
    tp best jugok dgr die crite pengalamn duk situ..
    staff ok tp ngan student la brat sket..
    nk wat guane. nama lg pemulihan.. sabo jelah!

    ReplyDelete
  4. oo sekolah pemulihan la kalu gitu...ok jgk kan ada sek gitu..skrgnyer dorg ada tmpt untuk maju diri sendiri...

    ReplyDelete
  5. semoga anak2 yg dimasukkan disini bukan je dipulihkan dr segi akhlak..akidah pun kena pulihkan juga

    ReplyDelete
  6. ada sedara saya jadi warden di sekolah ni, kat rembau, negeri sembilan..tu kategori STB jugak ke?

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~