Mar 16, 2012

~ masa sayang kemain lagi...~

assalamualaikum
cheqna percaya semua orang nak bahagia...tak dok sorang pun didunia ni nak menderita....semua nak bahagia..termasuklah cheqna...itulah doa yang tak pernah lupa dititipkan usai solat....moga2 Allah memakbulkan doa2 ini..insyaallah
ok...cheqna rasa semua orang pernah bercinta bukan?termasuklah cheqna...masa bercinta memang besh...dunia ni bagai kita yang punya...senyum manjang.....tepon 24 jam kat tangan..tak leh jauh dari tepon...baca msj senyum sensorang...pendek kata memang senyum je 24 jam kan....sengeh manjang...almaklumlah sedang bahagia....betul kan???eleh...tak yah nak geleng2 kepala bagai....ngaku je...=)

betul..kebahagiaan adalah impian setiap insan..termasuk cheqna...bukan saja bagi pasangan yang bercinta..bertunang..malah yang dah berkahwin seminggu sebulan or bertahun2 pun memang nak kebahagiaan yang berpanjangan kan?? semua orang nak bahagia......insyaallah..semoga Allah kan memberkati
yang sedihnya....bila hubungan yang dibina tidak kesampaian..tidak panjang bahagianya...terputus di tengah jalan...kebahagiaan yang dicari hanya dapat dikecapi sementara sahaja...bila dugaan ini muncul dalam hubungan kita..apa perlu dibuat???melepaskan geram dengan menghamburkan kata2 kesat dekat FB???dekat twitter??dekat blog???menyumpah..mencaci orang yang pernah kita sayang..biar semua orang tahu apa yang kita rasa...kita geram...kita sakit hati....tambahan komen2 dari teman2 yang tidak tahu hujung pangkal cerita/masalah kita menambah lagi bahang yang kian memuncak....
perpisahan..memang kalau boleh kita nak elak la...sape yang nak berpisah kan...tapi kalau itu sudah tertulis untuk kita....suka atau pun tidak kena terimala...sebabnya...kita manusia memang hebat bab merancang...merancang semua yang terbaik buat kita..tapi Allah jua yang menentukan segala galanya...kuasa Allah...memang kita kena terima...hanya Allah yang tahu apa yang terbaik buat kita
cumanya...kalau perpisahan itu terjadi....tak perlulah nak buruk burukkan bekas kekasih..bekas tunang mahupun bekas suami/isteri kat fb...twitter..mahupun blog....memang kita rasa puas melepaskan rasa amarah dan ketidakpuasan hati kita di laman2 sosial itu...tambah plak orang2 yang komen memberikan kata2 semangat kepada kita....tanpa kita sedar...kita sedang membuka aib kita sendiri..pendek kata kebodohan kita sendiri..kasar kan bunyinya??tapi itu adalah hakikat...cheqna pun mengingatkan diri cheqna jugak ni....
tak payahlah nak mengadu domba kat fb..twitter mahupun blog....kalau masalah2 biasa..yang tak mengaibkan sesiapa...its ok pada cheqna..tapi kalau bab2 'dalam kain' tak payahlah...ditakdirkan suatu hari nanti ada jodoh kembali..sape yang malu...kawan2 yang pernah baca..pernah komen mesti kata "eleh..dulu masa gaduh semua keluar..caci maki....menyumpah seranah..skang bila dah baik...bersayang2 la pulak.." dan macam2 lagi la...sebab tu cheqna kata jangan bukak aib kita mahupun pasangan kat laman2 sosial tu...cheqna tahu kita orang puan...emosi mengatasi fikiran waras....kena pandai kawal la...tengah marah..sakit hati semua yang negatif akan keluar..syaitan pun memang memainkan peranan dengan jayanya lah...so kat sini kena kuatla...
apepun...cheqna mengingatkan diri cheqna sendiri agar tidak terlalu taksub meluahkan emosi negatif sehingga membuka aib diri sendiri dan pasangan di laman2 sosial..tak sepatutnya berlaku sebegitu...kalau pernah buat...ingatkan diri dimasa depan...jangan buat lagi..insyaallah..Allah ada untuk kita luahkan apa yang kita rasa...=) 

14 comments:

  1. setuju cheqna..dulu kalo sayang kenapa mase dah tak syg nak caci maki...tak guna ape pun..

    ReplyDelete
  2. penah terbaca kt fb, UAI kata drpd kite merintih2 kt wall fb tu baik la kite merintih2 kt Allah...ada pekdah nyer..

    ReplyDelete
  3. setuju dengan cheqna. bukan semua benda kita boleh kongsi di laman maya ni. lagi satu jika kita asyik memburukkan atau memeberikan komen yang negatif lagi menampakkan siapa kita yang sebenarnya. -pendapat peribadi-

    ReplyDelete
  4. teguh kan iman, ingat lah Allah..jgn bila kite susah baru nak ingat Allah..dekati Allah sentiasa... baru tebal iman di dada...

    ReplyDelete
  5. Setuju sangat..kalau ada masalah peribadi diam2 sudah..doa moga ada cahaya menanti:)

    ReplyDelete
  6. bak kata org, habis madu sepah dibuang........
    semoga kita diberi kebahagiaan brpanjangan..InsyaAllah.....

    ReplyDelete
  7. antara kburukn fb

    biarlah yg lpas tu sudahlah. t.perlu nk burukkan org sbb kita pun byk kkurangan juga

    ReplyDelete
  8. tu la kehidupan.. bile x suka mengata.. bile syg.. ape yg buruk pun baik.. diam-diam sudaaaa

    ReplyDelete
  9. yg lps jgn dikenang..anggap tu semua dugaan yg mematangkan, semoga cheqna akan beroleh kebahagiaan yg berkekalan kelak..insyaallah

    ReplyDelete
  10. betul tu cheqna.. kan..terima kasih sebab mengingatkan. ayu pun harap utk tidak buat begitu.bimbang jugak kadang takut terlepas geram kan kt fb ke blog ke.nt jd lain pulak.

    ReplyDelete
  11. fahmi pernah pesan kakna..ye kate kalu baloh pahtu nk tulis2 dlm fb ye kate tutp je fb..hehe..tu amy xpenah tulis..hehe

    ReplyDelete
  12. huhuh betul tuu dik
    tulah keburukan FB dan twitter nie
    kalau di blog kita rasa susah sikit nak luahkan sbb blog dia bukan medium yg publish pantas kan
    kalau nak luahkan kena take time ..
    soo bila take time kita fikir balik .. eh x eloklah nak cerita dlm nie kan ..
    haaa hurmm ape2 punn akak dah lama x layan Fb
    rasa macam x der pekdahh je huhuh

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~