Feb 3, 2012

~ ustaz azhar 3- mandi wajib ~

assalamualaikum
kita bersama lagi dalam segmen ANDA BERTANYA USTAZ AZHAR IDRUS MENJAWAB DAN CHEQNA SALIN hehehehe
kali ni nak share soalan di muka surat 3..soalan yang berbunyi
" apakah boleh ustaz jelaskan tatacara bagaimana mandi wajib dengan sempurna..saya bimbang sekiranya saya silap mandi wajib sehingga menyebabkan segala amal ibadah saya menjadi sia sia "
dan jawapan yang diberikan UAI adalah seperti berikut :
 cara mandi wajib yang sempurna ialah bermula dengan membersihkan kemaluan daripada najis, kemudian mengambil wuduk. selepas itu, mulakan mandi dengan menjirus kepala terlebih dahulu sambil berniat "aku mandi wajib kerana Allah Taala"
kemudian basuh bahagian badan dari atas ke bawah dengan 3 kali basuhan..sewaktu membasuh bahagian kemaluan, perlu duduk mencangkung dan digosokkan bahagian dubur dan segala perlipatan perlipatan tubuh. semua bulu dan rambut wajib disampaikan air padanya supaya mandi kita itu sah bagi beribadat. sekiranya memakai cincin, tanggalkan cincin itu sebelum mandi supaya air sampai dengan rata pada celah celah jari
semoga perkongsian ini memberi ilmu pada kita semua...

34 comments:

  1. good info, cheqna kadang benda kecik2 mcm ni kita tak berapa alert..happy weekend

    ReplyDelete
  2. Kalau pergi kursus Haji bab mandi wajib pun pasti akan diulang-ulang cheqna. Tak sah mandi wajib rosak segala amal ibadat kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kakak...
      nampak cam kecik je kan..tapi habis sia2 amal ibadat kita yang lain kalau mandi wajib tak sah

      Delete
  3. benda wajib gini kalo tak tau mmg nak kene geget~ heheheheh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin ada yang tak tahu cara yang sebenar2nya =)

      Delete
  4. Tengok video kat youtube hok dio terang pasal mandi wajib ni nak sukonya tapi dapat banyak ilmu pasal bab2 ni.

    ReplyDelete
  5. kekadang may be sebab dah biase mandi wajib-kite tak sedar terpandang remeh sesetengah perkare..contoh nyer-amik wuduk tu..:) neway..mekaseh share ilmu..:)

    ReplyDelete
  6. sabik kato...meme lawokla...yang penting ilmu tu =)

    ReplyDelete
  7. Jgn igt takde yg tau psl mandi wajib yg sempurna. Walau apapun, sy gembira dgn perkongsian sebegini.

    Terima kasih Cheqna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cheqna tau ada yang tau pasal mandi wajib secara sempurna...just perkongsian je ni...=)

      Delete
  8. Alhamdulillah.... ilmu walau terus-terus kita berkongsi adalah lebih baik dan tak rugi walaupun kita baca2 berulang2 kali pun

    ReplyDelete
  9. niat mandi tu yg plg wajib..kalu x, x sah plak nnt

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga2 dengan perkongsian ini memberikan maklumat dan pengajaran buat kita semua
      insyaallah =)

      Delete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~