Feb 2, 2012

~ ustaz azhar 2 ~

assalamualaikum
kita dalam segmen ANDA BERTANYA USTAZ AZHAR IDRUS MENJAWAB dan cheqna tolong salinkan hehehehehehe...jangan mareeee
kali ni nak share pasal soalan di muka surat 98..soalan berbunyi
" apakah hukum sekiranya saya terkentut ketika membaca al-quran lalu meneruskan bacaan tanpa berwuduk?"
jawapan yang diberi
" jika sedang membaca al-quran kemudian terkentut, maka teruskan bacaannya itu dengan tidak memegang al-quran, orang yang tidak ada wuduk hanya dilarang memegang al-quran tetapi tidak dilarang membacanya"
selama ni..kalau sedang membaca al-quran dan terkentut cheqna akan berhenti...amik wudhuk dan sambung balik baca al-quran...=)
anda pulak???

26 comments:

  1. Replies
    1. hok biasa cheqna dengo..dok baik kot tahan2 kentut ni...
      kene tanya UAI ni..

      Delete
  2. sama la kita... berhenti, ambil wudhuk & sambung semula.. hehe. Tqvm

    ReplyDelete
  3. Hehehe..sama2. Rasa cam ragu2 klu tk amik semula. Tp jarang sgt la pun terkentutnya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu ragu2/was2 memang cheqna amik balik wudhuk

      Delete
  4. o0o ... TQ good info ... tp better amik wudhuk semula klu tak nk selak2 susah kan

    ReplyDelete
  5. sama la..amik air sembahyg lain lepas sambung baca alquran...hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm tak besh je baca al quran tanpa wudhuk kan???
      hehehe

      Delete
  6. sama gok macam cheqna.. gi amik air mayang mula.. rasa dok besh klu ngaji dok pegang quran..

    ReplyDelete
  7. kalau nak baca muka surat tu saje tak pe la
    kalau nak selak mukasurat lain dah tak boleh..baik le amik semula wudhuk tu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..
      pastu haram gunakan air liur untuk selak helaian al quran tu..

      Delete
  8. tengah pikir, pernah terkentut tak masa baca..agaga..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~