Feb 21, 2012

~ sesungguhnya Allah Maha Berkuasa ~

assalamualaikum
semalam memang cheqna tak de depan lappy...sebab tu tak banyak n3 seperti biasa dan tak de kunjungan ke rumah teman2..maaf
sebenarnya..semalam nenek cheqna meninggal..mak kepada arwah abah cheqna..kami panggil 'mok'
hari sabtu 18 Februari 2012 ada kenduri kat dungun tapi cheqna tak pergi..just ma n ila je g..ma kata ma ralik (baca khusyuk) tengok arwah mok ni makan nasi ngan ikan kering..timun cina..kuah singgang...ma kata..seleranya mok makan...
19 Februari 2012..mok ikut anak2 ke Felda Neram...kenduri belah lelaki la plop..ekceli anak arwah mok yang nombor 3 kahwin....sebaik sampai di umah ayah teh cheqna di neram Mok tetiba tak sedarkan diri..masa tu sepupu cheqna..adik kepada pengantin lelaki bertunang..anda bayangkan...satu side..majlis bertunang..sebelah side lagi duk bacakan yasin..sebab mok tak sedar kan...
tunggu ambulans datang amik...mok dibawa ke hospital kemaman....ikut kata pok2 dan mok2 sedara...semua nak pindahkan mok ke kuala terengganu...senang nak jaga..sebab kebanyakan adik2 beradik arwah abah ni duk area kuala terengganu..ouh..sebelum tu..arwah abah cheqna ada 10 adik beradik..dan arwah abah cheqna anak sulung...ikut kata doktor tekanan darah mok tinggi..250..jadinya pembuluh darah pecah dan ada darah beku di kepala mok..
nak bedah..50 -50..jadi adik beradik pakat tak mboh sign belaka surat tu...sehingga dipindahkan ke HSNZ mok masih tak sedar
semalam cheqna half day..kul 1pm cheqna ma n ila g HSNZ..ira dah ada kat sana sebab ira ka keje bandar kuala terengganu...masa ni mok2 sedara duk baca yasin doh...mok memang dok sedo....so waktu melawat just dari kul 1-2 sahaja...tapi biasa r...kul 230pm...cheqna kuar..yang ada kat mok masa tu abang cheqna no 3 bersama isteri dan kakak ipa cheqna,isteri abang no. 4 serta che' da ( mok sedara no.9 )
kami ramai2 kat luar dari wad...masing2 nak balik solat zohor nak makan..gilir2 r...mok memang tak de pape perubahan...kul 4 kami balik..esoknya nak datang lagi la....sampai betul2 trafik light depan SK Bukit Sawa ma dapat panggilan dari abang cheqna..menyatakan mok tak dok doh...jadinya kami putuskan balik umah dulu..mandi2 solat asar dan terus ke Pok Kancil Setiu sebab arwah akan dibawa balik ke umah anak arwah mok hok no berapa erk ayah soh ni...lupa...dan jenazah selamat dikebumikan jam 10 malam tadi.
setelah urusan selesai..kul 1130 malam cheqna ma n ila balik umah...sedikit mengantukla..sebab selama ni tido kul 9 kan..sehinggalah dekat lampu isyarat depan NST Ajil..lampu merah cheqna langgar jugak....tetiba
"cik..lampu merah tak reti berhenti ke??"
"oloh cik...saya mintak maaf saya nak kencing le le ( baca nak kencing sangat2) ni...dok dang..sorry" cheqna menjawab
polis tu blow kereta dia sambil berlalu pergi..
wah ko..masa cheqna langgar lampu merah baru cheqna perasan ada kereta polis dari jalan bertentangan...tak pasal2 dia kejar cheqna...huhuhu...mungkin polis tu nampak kami semua pompuan kot dan masa tu dah kul 1220 pagi...tu yang tak cakap banyak tu...dan natijahnya tak pasal2 cheqna masuk masjid ajil semata2 nak bagi polis tu percaya bahawa cheqna memang nak kencing...hahahahahaha...kan kalu tak masuk masjid tu napok beno nipunya...dikejar sekali lagi tak ke naya...huhuhu
cheqna terfikir...kalaulah kita langgar arahan/suruhan Allah...dan time2 tu jugak Allah bagi miak (baca dirotan) kompem ramai yang tak buat kan??????
apepun..al fatihah untuk arwah mok..moga tenang disana..sakitnya sekejap sahaja...kesemua 10 orang anak arwah termasuk arwah abah cheqna dah kahwin dan ada anak2..dan anak2 itu dah ada anak jugak...jadi anda boleh bayangkan betapa ramainya anak cucu cicit arwah mok...dan moga kami semua kan sentiasa mendoakan untuk arwah mok ( 88 tahun-2012) arwah toki ( 83 tahun - 1997 ) dan arwah abah ( 58 tahun -2002 ) moga mereka semua tenang disana...insyaallah..
al fatihah 

35 comments:

  1. takziah cheqna..
    al-fatihah utk mok..semoga arwah ditempatkan bersama org-org yg beriman,amin..

    ReplyDelete
  2. Innalillahhiwainnailaihirojiun. Kita juga akan menyusul mereka...

    ReplyDelete
  3. takziah buat keluarga cheqna, semoaga arwah ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman....al-fatiha

    ReplyDelete
  4. al fatihah utk arwah mok semoga rohnya dtmptkan dikalangan org2 yg beriman.amin

    ReplyDelete
  5. Innalillahi Waninnailaihi Roji'unn... Moga rohnya tenang di sana Ceqna. Sama cara kematiannya dgn arwah MIL kakak. Pendarahan dalam otak hingga saraf dah burst kerana darah tinggi terlalu tinggi...

    Al-fatihah...

    ReplyDelete
  6. Sedihnya dia tak sempat lihat cheqna menikah kan.. harap dia dah pernah jumpa en tunang cheqna..

    ReplyDelete
  7. Al Fatihah..patutla kakna tanya waktu melawat mareng..huhu

    ReplyDelete
  8. Alfatihah....


    betul2...
    Allah maha penyayang...
    kte jer selalu lupa...alpa..

    ReplyDelete
  9. Takziah Cheqna..

    Al-Fatihah.

    Bile Cheqna cite psl kena kejar polis, kwn sy pun pnh kene kejar polis. Diorang nek motor tak pakai helmet (gile ape tak pakai helmet kt KL nie?)

    Polis kejar smpi msk dlm kaw umah (apt ade guard). Last2 kena bebel dgn polis kat situ gak. Hahaha!

    ReplyDelete
  10. alfatihah..oo itu yg tya smlm masa melawat HSNZ kat idah yek..

    neram tu g umah khairil ker?pier nikoh...

    ReplyDelete
  11. kami akan sentiasa kenang mok dlm doa kami.harap mok tenang di sana.u r the best granny i ever had.

    ReplyDelete
  12. Takziah cheqna.. Semoga arwah ditempatkan bersama org2 beriman.. Aminn

    ReplyDelete
  13. takziah buat keluarga cheqna..semoga allayarhamah ditempatkan dikalangan solehin...

    nik tak suka kalau ada tragediyang berlaku pd keluarga..rasa sebak sangat...

    ReplyDelete
  14. salam takziah...al fatihah semoga ditempatkan dlm golongan orang yang di berkati dan dirahmati olehNya..

    ReplyDelete
  15. takziah cheqna..alfatihah utk arwah mok..yg pasti kita akan menyusul nnt..

    ReplyDelete
  16. al fatihah... moga damailah arwah d sana, kita juga akn mnysul....

    btul cheqna Allah tu maha pnyayang, wlau buat salah Dia t.pnh hukum on d spot. Dia bg kita pluang utk btaubat

    ReplyDelete
  17. Salam anankanda

    Sedih tapi itulah dah sampai masa mok. Takziah dan al fatihah.

    ReplyDelete
  18. al-fatihah,

    moga cheqna sekeluarga redha dengan pemergian mok yerk..

    ReplyDelete
  19. Salam Takziah Cheqna n famili, Alfatihah wat arwah mok, tok, n abah.

    ReplyDelete
  20. Takziah untuk kelaurga cheqna...moga arwah ditempatkan dalam golongan beriman..AL-FATIHAH.

    ReplyDelete
  21. takziah cheqna.. semoga arwah dalam golongan yang dikasihi Allah s.w.t.

    ReplyDelete
  22. innalillah .. takdirnya mok pergi bersamaan dengan tarikh lahir saya.

    semoga rohnya tenang di sana.

    ReplyDelete
  23. Salam Cheqna,

    Al fatihah buat arwah dan takziah ya Cheqna.....

    ReplyDelete
  24. Al- Fatihah buat arwah Mok.... dah takziah buat cheqna sekeluarga

    ReplyDelete
  25. Alfatihah utk arwah mok cheqna.. semoga roh arwah dicucuri rahmat & ditempatkan di kalangan org2 yg beriman.. amin.. tingat arwah mertua akak ipar yg meninggal baru2 nih.. sama kes ngan arwah mok cheqna la.. sihat2 je tiba2 koma sbb pembuluh daroh pecah..

    ReplyDelete
  26. Al-fatihah,semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh nenek cheqna....

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~