Feb 24, 2012

~ mak ayah kena tahu pasal ni....bukan setakat kena tahu...kena amalkan jugak ~

assalamualaikum
rasanya semua orang tahu...bila seorang wanita berkahwin..maka mak ayah wanita tersebut dah hilang hak ke atas anak perempuannya itu...hilang hak yang camana???rasanya semua tahu kan??
bila dah bergelar isteri..suami adalah keutamaan isteri kan??bukan lagi mak ayah...hinggakan bila mak ayah isteri sakit..kalau suami tak izinkan memang kita si isteri tak leh balik jenguk mak ayah kita kan??memang isteri tertakluk kepada suami sepenuhnya..
apa yang terjadi depan mata cheqna sendiri sebaliknya...
kenapa mak ayah yang buat keputusan untuk anak perempuannya yang dah bergelar isteri???tidakkan mak ayah sedar bahawa mereka tidak lagi berhak mengatur kehidupan anak perempuan mereka???kenapa diketepikan hak suami kepada anak perempuannya itu????cheqna macam tergamam....ishhh....kenapa mak ayah dia ni???kan sah2 anak pompuan dia dah kahwin....hak suami dia la nak bawak bini dia balik ke...g melancong ke...kenapa plak dipaksa anak perempuannya ikut cakap mereka lagi....bukan saja mak pompuan tu yang memaksa...malah ayah dia jugak...failed la....kesian pada bini dan suami tu...macam tak leh nak buat pape...bagi cheqna mungkin si suami malas nak cakap banyak sebab nak jaga airmuka mertua dia kot..yelah tengah orang ramai tu....
cheqna cakap ngan ma..terkejut ma....ma kata ma yang tak pandai sangat bab2 agama ni pun tahu yang bila anak pompuan kahwin memang sepenuhnya tertakluk dibawah suami dan mak ayah tak dop hak lagi..macam awak la kekgi..dang kahwin memang ma dok leh doh nak atur hidup awak..semuanya bergantung pada suami la..macam adik cheqna ira yang dah kahwin tu pun ma memang tak de nak atur2 hidup ira lagi..alhamdulillah dapat ma yang sangat memahami....
cheqna tahu..sebagai mak ayah memang sayang pada anak2...tapi bila sampai masanya...kena ikut perubahan itu...tak selamanya anak kita akan duduk dibawah tadbiran kita..terutama anak perempuan la..anak lelaki lain citer..sebab apa2 pun..walau dah bergelar suami memang mak ayah masih lagi menjadi keutamaan anak lelaki ini....
ntahlah..lain padang lain belalang...tapi hukum tetap hukum....bukan cheqna nak tunjuk pandai..tidak...sebab cheqna pun masih lagi belajar....

23 comments:

  1. memang ada mak bapak yang macam tu kan cheqna...kesian anak dia.

    Mungkin anak pompuan sorang kot, samalah mcm drama vanilla coklat tu, bapak ajar anak perempuan derhaka pada suami, tu pasal citer tu akak cop sebagai cerita takde masa depan...huhu

    ReplyDelete
  2. stuju...
    nnt cheqna akan lalui juga tak lama lagi...bersedialah cheqna,
    berdebarkan..
    syukur kan dpt parents yg memahami
    kalo tak faham, camner la kan...
    kesian kene kat org lain tu...
    kene doa byk2, moga lembut hati org tua kita...

    ReplyDelete
  3. ~yus~
    masalahnya kak semua anak dia pompuan dan lagi sorang je belum kahwin...
    ntahlah..cheqna pun tak reti ler kak

    ReplyDelete
  4. emme
    alhamdulillah dapat parents yg sangat memahami
    tapi kesian pada mereka2 yg sebegini..
    dah kahwin pun mak ayah masih nak aturkan hidup mereka....

    ReplyDelete
  5. yg penting si isteri tu...sy rasa dia yg perlu kuat nak pertahankan hak suami dan terangkan pd mak n ayah dia..

    ntah, nak cakap lebih2 takut kena kat batang idung sndri =D

    ReplyDelete
  6. munna
    tu la..
    nak cakp lebih2 takut terkena batang hidung sendiri...mintak jauh la...
    tapi setakat hari ini cheqna tengok ma mmg tak masuk campur r urusan rumahtangga adik cheqna tu..
    ma selalu kata "ma tak dok hak doh...suami dia la yang lebih berhak"

    ReplyDelete
  7. dah kawin ada life sndiri..dia kena jaga family dia sndiri..ikut ckp suami n patuh pada family suami..tapi family sndiri pun jgn dipersiakan..bab cmpur tgn family sndiri tu mmg tak patut le kan..

    mcm2 mmg kehidupan skrang..kdg2 tak de dah agama jadi pgangan :(

    ReplyDelete
  8. emm..mesti anaknya tersepit antara mak dan juga suami...tertarik dengan komen yus tu..tulah...kadang media massa tak menolong masyarakat dalam menyatakan yang sebetulnya huhu

    ReplyDelete
  9. mungkin itu bukan menantu pilihannya kot,tapi sebagai isteri kena hormati suami as long apa yg suami suruh tu tk dilarang oleh agama

    pendapat akak yg jahil jugak...

    ReplyDelete
  10. yup...kalau dah kawin memang perempuan tanggungjawap suami...hehehee tu la lahirnya double IS...takut nanti hati sedih...akekekkekeke untung cheqna dapat ma :)

    ReplyDelete
  11. susah nak buat keputusan..mak pun sayang suami pulak kita cinta...

    ReplyDelete
  12. baca habis,satu perkataan demi satu...suka sebab entri ni membuka mata lebih sedkit untuk harini...barulah lebih paham...
    setailo laaa cheqna!sukaaaa!heeee!

    ReplyDelete
  13. sisdee
    campurtangan org tua ada waktu dan ketikanya diperlukan....

    bila mak ayah yg buat keputusan..apa gunanya suami itu????

    ReplyDelete
  14. suri solehah
    mujurlah ma cheqna selalu pesan..
    once dah kahwin..kena ikut cakap suami..arahan suami selagi tak langgar perintah allah..
    bila awak dah bersuami...arahan ma awak dah boleh tolak tepi.....
    sedih la plop huhuhu

    ReplyDelete
  15. maya mayana
    setahu cheqna..sebab cheqna kenal pasangan ini dan kuarga ini..
    tak ada masalah..tapi tak tahulah kot2 ye..wallahualam...sebab cheqna hanya tengok luaran sahaja...
    betul doh kak kata gitu tu

    ReplyDelete
  16. bitt
    alhamdulillah
    ma sangat memahami dan tau bab2 ni..alhamdulillah =)

    ReplyDelete
  17. totiey
    bagi cheqna yang tak pandai sangat bab agama ni..
    apa jua yg terjadi suami menjadi keutamaan..patutnya kena jelaskan pada mak ayah bahawa kita ni (isteri) tertakluk dibawah suami...apa jua yang kita nak buat kena dapat izin dari suami...sekali hati suami kita bekok(macam terluka dgn perbuatan kita) berdosanya kita...mintak jauh..

    ReplyDelete
  18. mr clive
    nampak sangat selama ni tak baca satu persatu ye..
    hehehehehe

    ReplyDelete
  19. kalau laki dia buat hati kering, boleh la kut...

    nih kalau macam dikira dayus ke laki tu? aku musykil....

    ReplyDelete
  20. semua boleh dibawa berunding.. mcm ila mmg dengar cakap suami tapi dalam masa yg sama tak memebelakangkan makayah yg dah berpuluh2 tahun menjaga kita. mintak maaf cakap"kasih suami senipis bawang" tapi "kasih ibubapa sedalam lautan" . tgok keliling je berapa ramai lelaki lupa isteri zaman sekarang lebih2 bila dah senang? pada ila, ila tetap akan jaga hubungan dengan ibubapa juga & dalam masa yg sama tidak membelakangkan suami. cuba seimbangkan kedua2nya. suami pun kenalah berlebihkurang sbb isteri tue masih ada parents.lelaki tue bukan kawin dgn anak yatim. yg parents pun kena sedar anak dia ada tgungjawab lain. barulah hidup ne harmoni.. mak ila pesan-ambillah jalan tengah tanpa melukakan hati suami/parents.

    ReplyDelete
  21. Apb dah kawin, memang kita hak suami..tapi sebgai anak kpd emk ayah pandai2lah bgikn masa , luangkan sedikit msa bersma mrk krn pegorbnan mrk masa lampau..tapi apa2 keputusan tu pd suami. klu suami xizin nk wat camne..sebgai isteri, sesekali kena ikut budi bicara yg tidak menyenggung mana2 pihak..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~