Feb 5, 2012

~ ini bukan marah2 punya n3..ini just pandangan dari seorang gadis yang tak punya apa2 ~

assalamualaikum
mak aihhh..tajuk kemain lagi....hahaha..bukan pe..ni just secara tiba2 berlegar2 diingatan cheqna..mungkin banyak fikir kot...almaklumlah..nak bergelar PUAN...hehehe...yup..apa yang cheqna nak kongsikan ni memang ada kaitan ngan hari bahagia cheqna...
sekali lagi cheqna ingatkan..ni hanyalah pandangan dan pendapat cheqna..tak semestinya anda semua kena setuju dengan apa yang cheqna curahkan ini..pandangan kita tak semestinya sama kan..ni hanyalah pandangan cheqna..cheqna tak minta anda semua setuju ngan pandangan cheqna..dan cheqna juga tak minta anda semua mencemuh pandangan cheqna ini..
mas kahwin...duit hantaran..kenapa perlu sampai berpuluh2 ribu? ouh..sebab si gadis lulusan universiti??lulusan universiti oversea???ada master??phd??sebab si gadis cantik???sebab si gadis kerjanya bagus???atau sebab barang2 skang semua mahal????atau apa jua alasan la....
cantik pulak buat macam ni...ni gambo cheqna rembat dari google punya images =)
cheqna memang lulusan Universiti...pemegang ijazah sarjana muda kaunseling...grad Ogos 2007, januari 2008 keje...bak kata orang2..keje beso.. mr black beso...tuan pun beso...jadi hantaran kena beso la...amboiiiii....bagi cheqna senang..sekali lagi DIINGATKAN INI ADALAH PANDANGAN CHEQNA
apakah kebahagiaan sesebuah rumahtangga diukur berdasarkan berapa banyak jumlah wang hantaran yang diberikan pihak lelaki kepada pihak wanita?????cheqna kadang terfikir..kenapalah orang2 ni berlumba sangat untuk meletakkan hantaran yang tinggi sewaktu majlis pernikahan mereka???ayat2 seperti "padanla...yag pompuan kan keje sedap..memang hantaran kena mahal" "banyak tu je pengantin lelaki bagi??kedekutnya...murahnya" "mak aih....dia ni jual anak ke??mahalnya" dan pelbagai lagi kata2 negatif mesti akan kedengaran kan????itu biasa...
pada cheqna..nilai wang hantaran tu tak akan dapat mengukur cinta cheqna pada suami...secara jujurnya cheqna pernah cakap ngan incik tunang dan juga mak incik tunang bahawasanya cheqna tak letakkan berapa nilai hantaran yang perlu diberi oleh incik tunang..malah cheqna bagitahu ma cheqna..incik tunang dan mak incik tunang...cheqna tak mahu pun wang hantaran sebenarnya....sebabnya:
~ sudah menjadi tanggungjawab incik tunang bila bergelar suami akan menanggung cheqna sepanjang hayat
~ semua keperluan cheqna dari segi zahir dan batin wajib disediakan incik tunang
~ perbelanjaan..makan..minum..pakaian...tempat tinggal memang wajib incik tunang sediakan once dah sah bergelar suami kepada cheqna nanti...
~ pendek kata..dari hujung rambut sampai hujung kaki..nafkah zahir dan batin wajib disediakan oleh incik tunang....
jadinya bagi cheqna..wang hantaran itu bukan sekali itu sahaja yang perlu incik tunang sediakan...malah seumur hidup cheqna dan dia..incik tunang wajib sediakan segalanya..tapi mak incik tunang dan incik tunang sendiri tak mahu begitu...kata mak incik tunang...nanti apa pulak kata orang sekeliling....yup..inilah sebenarnya yang menjadi punca...kata2 dari orang sekeliling yang menjadi igauan kepada kita...betul kan???
apatah lagi cheqna bekerja sebagai officer..lagilah orang akan mengata kalau cheqna buat majlis yang simple dan wang hantaran yang diterima sangat murah...tapi...bagi cheqna...cheqna tak peduli pun...sebab bagi cheqna tu semua tak penting...cheqna tak rasa nak bermegah dengan majlis perkahwinan yang gah...wang hantaran yang banyak...tidak...bagi cheqna..keberkatan dari Allah SWT jadi keutamaan cheqna...kebahagiaan dalam melayari alam rumahtangga jadi idaman cheqna...
mungkin akan ada yang kata cheqna ni 'mudah sangat'..maksudnya terlalu memudahkan pihak lelaki untuk miliki cheqna....biarlah...itu pandangan orang..cheqna tak kisah..dah macam2 orang kata ke cheqna ni...perempuan murah la...mudah sangat la...bagi cheqna senang..kenapa perlu merumitkan mende yang mudah..pandangan orang2 biar la...pandangan Allah tu yang cheqna titikberatkan..orang akan berkata apa saja...dan cheqna jenis tak kisah..selagi perkara yang cheqna buat tu tak menyalahi hukum agama...
dan jujurnya cheqna tak pernah tahu berapa nilai yang akan incik tunang bagi...terpulang kepada incik tunang dan keluarga..yang penting....incik tunang menerima cheqna sebagai isteri...incik tunang akan menjadi pelindung cheqna..menyayangi cheqna..mencintai cheqna...menyediakan segala keperluan kami...menjadi seorang yang sangat bererti dalam hidup cheqna...menjadi suami yang menunaikan segala tanggungjawabnya sebagai suami...itu sudah cukup memadai..
mudah mudahan Allah akan memudahkan segala urusan kami di dunia mahupun di akhirat..insyaallah...cinta cheqna kepada incik tunang...tidak dapat digantikan dengan nilai wang ringgit..atau apa saja...cinta cheqna terhadap incik tunang tidak dapat diganti walaupun dengan harrier..hehehe sebab incik tunang tahu cheqna suker harrier....=) pepun...dengan izin Allah...pasti kami kan bahagia buat selamanya...bak kata MA tadi..pasangan serasi...pasangan gila2...=)
uohh...ni pandangan cheqna ye....pandangan anda semua cheqna tak tahu...=)

25 comments:

  1. Selamat melangkah ke gerbang perkahwinan.. semoga berbahagia selamanya.. amin.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas doa ini..mudah mudahan Allah makbulkan..amin..=)

      Delete
  2. bagi kty ikut kemampuan,cam kty,pun dok pk ni,sbb ada ankdara, kalu 1 ari kty knduri, kty buat simple,ikut baget kty mampu,hantaran lak bio couple tu bncg sesama sndri,ikut kemampuan,jgn brhtg, ya lah nk tgk ank bhgia..kang diaorg dah 3org ank,utg x abs,lg pn masa time kty pn dulu,makabh x ksh,trpulg nk kasi

    ReplyDelete
  3. bagi kty ikut kemampuan,cam kty,pun dok pk ni,sbb ada ankdara, kalu 1 ari kty knduri, kty buat simple,ikut baget kty mampu,hantaran lak bio couple tu bncg sesama sndri,ikut kemampuan,jgn brhtg, ya lah nk tgk ank bhgia..kang diaorg dah 3org ank,utg x abs,lg pn masa time kty pn dulu,makabh x ksh,trpulg nk kasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul doh kakty..
      yang penting ikut kemampuan..jangan sapa berhutang keliling pinggang..macam kakty kata r anak 3 pun still tak habis lagi bayar hutang....
      moga kita dipermudahkan segalanya

      Delete
  4. lelaki kena beri maharnya, sekadarnya.

    jangan jadi terbalik macam sesetengah budaya yang pompuan kena bagi dowry sebab nanti lakinya yang tanggung seumur hidup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...mahar sekadarnya..
      tak perlu nak berlumba2 nak menunjuk2 kan..yang penting keberkatan dari Allah SWT

      Delete
  5. selamat menempuh alam rumahtangga cheqna..moga dipermudahkan urusan...singgah malam..

    ReplyDelete
  6. selalu tanya kawan2,bape dorang plan nak bayar nanti masa nak kahwin?

    semua mengeluh ngan ckp, berpuluh2 ribu gak lah...haiz...

    ReplyDelete
  7. rendah mas kawin nya lagi berkat sesebuah perkahwinan itu....

    mcm pahang...ehehehehhehehee rm22.50 tunai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. trg berapa ya dok tau..80 kot...
      tapi kan ada jugak hok jenis akad dengan hantaran..kalu hantaran 20k,maknanya dia akad dengan 20k la...

      Delete
    2. erm bukan orang kelantan dengan terengganu ke buat mas kahwin sama nilai dengan hantaran kan? terbeliak biji mata.. haha johor punye mas kahwin pon 22.50 je. tp masa kawen dulu encek suami bagi 100 sebab dia kata 'skit nye?'.. hahaha

      Delete
    3. tu la...
      kami kat sini biasa akan akad duit hantaran tu..
      katakan incik tunang nak bagi RM50k..katakan..hehehe..jadi maknanya tok imam akan akad nilai duit itu ler...
      tapi cheqna tak akad hantaran..cheqna akad mas kahwin =)

      Delete
  8. Alangkah bagusnya kalau semua 'pegawai dan makbapak pegawai' berfikiran macam Cheqna. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..
      ma jenis 'mudah'
      x suka merumitkan sesuatu perkara yang patutnya x rumit..=)

      Delete
  9. ikut kemampuan kot cheqna.. macam ajee dulu pon tak mintak pon bape2.. terpulang kat encek suami. apa yang dia bagi tu terima seadanya je la.. hihi

    eh bila ni hari bahagia nya nih?

    ReplyDelete
  10. isu hantaran ni sebenarnya cam adat je kan..yg penting mas kawin tu. tp org skrg dah buat hantaran tu mcm perkara wajib pulak. agaknya sebab zaman skrg ni semua benda nak pakai duit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedar atau tidak kita ni banyaknya ikut adat..bukan ikut apa yang agama suruh..

      Delete
  11. Cool.

    Cheqna, kwn sy anak Datuk. Lulusan degree dari one of IPT kat Msia nie. Hubby org biase2 je. Lulusan SPM je. Ms org tua hubby dia g meminang, diorang tny bape nak ltk duit hantaran. Dan si ayah yg berpangkat Datuk nie selamba je ckp, LETAK JELAH SEBERAPA YANG MAMPU. SAYA TAK LETAK HARGA PADA ANAK SAYA. CUKUPLAH KALAU DPT MENYARA MAKAN MINUM DIA DAN BAKAL ANAK2NYA NANTI. Dan akhirnya, kata sepakat setuju letak hantaran RM5k. Walhal ms tu musim harga hantaran RM8k. Hebat tak Datuk tu? Datuk tu mmg terkenal dgn sikap rendah diri. Tak pnh perkenalkan diri dgn pangkat DATUK nya. Cukup sekadar namanya sj. Dan hingga skg nie, klu org tny nak ltk harga hantaran bape, Datuk tu ltk RM5k. Alasan, kakaknya dah mulakan dulu dgn harga tu. Klu pihak laki nak bg lebih, duit2 tu Datuk tak amik lgsg sebaliknya diamanahkan pd anak2nya.

    Skg dia dah tak terima menantu dah. Semua da sold out. Heheheheh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalaulah semua datuk berfikiran macam tu...alhamdulillah...
      tu la kan..yang penting restu dan doa dari kedua2 orang tua..insyaallah kan kekal bahagia =)

      Delete
  12. betul, buat apa nak merumitkan benda yang mudah.. benda yang boleh buat cepat, tapi dek kerana hantaran terlalu tinggi, luar dari kemampuan, terpaksa ditangguhkn coz nak tunggu bagi cukup..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~