Feb 14, 2012

~ hari ini...excited sangat ye??~

assalamualaikum
seperti semua sedia maklum hari ni 14.2.2012 dan seperti kebiasaan setiap tahun pada tarikh ini tokey2 bunga dan coklat memang senyum sampai telinga r..jualan memberangsangkan..tak seperti hari2 biasa...dan maaf cakap..mungkin bilik2 hotel jugak penuh..
cheqna malas nak ceritakan asal usul valentines day ni..semua sedia maklum rasanya..yang cheqna nak share kan adalah masalah2 yang cheqna hadapi pada bulan 11,2012 nanti. insyaallah kalau panjang umur la..
dan cheqna rasa kita jugak sedia maklum siapa sebenarnya yang excited sambut valentines day ni..alhamdulillah sepanjang cheqna hidup belum pernah menyambut perayaan ni....sebab bagi cheqna kenapa perlu tunggu 14.2 nak tunjukkan rasa sayang..rasa cinta pada pasangan??bagi cheqna setiap hari adalah hari berkasih sayang..tak kira la pada pasangan ke...pada kuarga ke...macam hape2 je..just 14.2 jela boleh tunjuk rasa sayang rasa cinta??habis tarikh 14.2 rasa kasih dan rasa sayang tu dah tak available erk???
bukan auta..tapi ini adalah fakta...9 bulan dari tarikh hari ini..iaitu pada bulan 11..korang tengokla sendiri...kita akan dihidangkan dengan pelbagai kes buang bayi.....sebelum tu mungkin bulan 9 sebab hasil pada malam tahun baru akan kuar r pada bulan 9..pastu bulan 5..anak hasil malam merdeka...menakutkan bukan???tapi ini adalah hakikat...realiti...mintak jauhla dari terjadi dari diri sendiri...anak2 kita baik laki mahupun perempuan atau keluarga terdekat kita...atau masyarakat islam khususnya...tapi yang sedihnya bangsa melayu dan beragama islam yang banyak terlibat dengan kes2 sebegini...
mintak jauhlah...kadang sedih bila yang datang jumpa cheqna banyak sangat kes2 sebegini...anak2 tu tak rasa pape..mak ayah pulak yang runsing mikirkan nasib mereka...nak letak mana anak mereka..malu ngan rang2 kampung..anak boleh buat selamba je...ya Allah...
terangla betul2 kepada anak2...adik2...atau sape saja yang kita rasa patut kita berikan penerangan tentang apa itu 14.2..apa sebenarnya yang dah berlaku...apa yang cheqna perhatikan...kita ni sebenarnya suka mengikut apa yang orang buat tanpa amik tahu apa sebenarnya yang kita buat tu...sama jugak dengan kes letak anak patung kat bawah kete tu...ikut je apa orang buat...
jadi...moga2 kita semua terhindar jauh dari melakukan perkara2 yang Allah murka...insyaallah =)

30 comments:

  1. laa...lupe hari ni 14/2 hari valentine ek? hahaha...seumur hidup tak pernah sambut pun...betul kata cheqna....hari-haripun patutnya jadi hari kekasih kan ? huhu..ni semua agenda Yahudi nak sesatkan anak-anak islam ...semoga keluarga kita dijauhkan dari semua tu ...aminnnnn

    ReplyDelete
  2. sy pun tak penah peduli pasal hari ni..huhuhuh

    ReplyDelete
  3. Hati mama semakin ngilu mengenangkan anak2 mama yang perlu berenang dalam arus kehidupan yang kian menggila. :(

    ReplyDelete
  4. setuju ngan cheqna.. setiap hari adalah hari berkasih syg.. x payoh nok tngu 14.2 je kan!

    ReplyDelete
  5. tak pernah wujud dalam kamus hidup setakat ni pasal hari velentine.. nauzubillah.. 14/2 hanya tarikh biasa bg sy.. ;)

    ReplyDelete
  6. syg sgt la tu konon..smbut valentine sampai ke bilik apa kes..mmg xreti basa la budok2 tu..hmmm..

    ReplyDelete
  7. semoga kita semua dijauhi dr perkara2 yg boleh menyesatkan akidah kita....

    ReplyDelete
  8. dulu masa budak2 zaman jahil tu pernah le gedik2 selebret. hadoi tp setakat coklat2 je la. lain2 tu idak le.. adesss tp budak2 skrg advance terlebih

    ReplyDelete
  9. yeaahh..excited!!!kekeeke..sb hari ni annibersary perkenalan kami laaa....bkn sb valentine tuuu..

    ReplyDelete
  10. tu syg melayang...

    ooo br tingat arini anniversary mak cik sy ;-)

    ReplyDelete
  11. Salam Cheqna

    Bagus saling ingat mengingati.Moga kita hanya buat yg di redhai Allah.

    ReplyDelete
  12. sedih kalau baca kat paper berlambak pasal buang bayi tu... =(

    ReplyDelete
  13. akakpun tidakler pernah sambut valentine day @ hari kekasih (nak bagi nampak baik sikit) ... yang pasti bendani tak pernah menjadi agenda...
    tuler pasal yang kaya sebab jual bunga dll adalah bangsa mereka dan yang rosak selalu bangsa kita isyh tak faham sungguhler...

    ReplyDelete
  14. Betul...9 bulan lepas Merdeka...9 bulan lepas Valentines Day adalah tempoh kes buang bayi paling byk..

    ReplyDelete
  15. Qema lbh mengingati hari2 kelahiran insan kesayangan bulan february ni..suami, mek, abah & ayah mertua lahir bln februari..dah banyak diwar2kan tentang haramnya hari valentine, moga muda mudi islam amik perhatian.

    ReplyDelete
  16. i don't even care about this bloody 'valentine'
    semoga kita semua dijauhkan dari agenda kafir!

    ReplyDelete
  17. Ala, Cheqna. Nafsu manusia....tak kirelah hari ape pun. Klu kite menegur, mrk mrh. Kata kite menyibuk hal org. Bile disuruh igt Allah, mulalah nak kate kubur msg2. Nanti dah tergadah, baru nak igt seme. Klu igt nak kembali ke pangkal jln tak pe g. Ade gak yg bt tatau je.

    Semoga kita semua diilindungi Allah dr kejahatan. Nak ckp lebih pun, sy tak berani. Sy masih ada adik. Dan ada anak. Klu kite baik, kelak kite tatau ape jdk pd mereka.

    ReplyDelete
  18. Entahlah...apa nak jadik ngan dunia skrg kan...mintak dijauhkan la drpd jadik..."Monkey see, Monkey do..."

    ReplyDelete
  19. Salam Cheqna,

    Kak Ros setuju sangat dengan apa yang Cheqna tulis ni....semoga Allah bukak hati dan minda anak2 muda ni supaya depa sedar apa yang depa buat dan balik ke pangkal jalan...

    ReplyDelete
  20. kdg2 mnyampah kat stesen tv yg giat duk promote VD !mmng kj puak kristian la ni utk mmesongkn akidah ank muda kita. tngoklah 9 bulan dr skrg hasil sambutan VD neh

    ReplyDelete
  21. Mggu lepas masa KC gi 1U, KC nmpk ramai org beli teddy bear, choc dan bunga. tapi yg ramainya org cina dan omputeh la.

    KC sendiri rasa tarikh ni biasa je ,,, tak penah sambut pun.

    ReplyDelete
  22. ya, benda valentine tu sebenarnya lebih banyak maksiat.. semoga kita semua nd perjauhkan

    ReplyDelete
  23. yang dewasa mungkin dah paham... tapi budak2 sekolah ni yg susah sikit... nak ikut kawan... so, ibubapa dan guru lah yang patut bagi nasihat...

    ReplyDelete
  24. now kat FB pun da kurang war2kan Valentine, da nampak kesedarannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku setuju kata dwaty tu...kita yg dewasa ni mungkin faham lah, budak2 sekolah yg tgh remaja tu yg susah sikit tu...adoi la hai...

      semoga anak2 kita semua dijauhkan drp gejala maksiat seperti ini...amin...

      Delete
  25. tak pernah pun sambut. setiap hari adalah hari berkasih sayang

    ReplyDelete
  26. haram menyambutnya.sekian terima kasih.hehe..

    ReplyDelete
  27. semuanya trend kan cheqna...haihhh semoga kita banyak pakaikan akal sebelum membuat sesuatu pekara...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~