Feb 23, 2012

~ Golongan ini cheqna dekati ~

assalamualaikum
ni program bersama ibu tunggal pada 8 Februari 2012 baru ni yang cheqna terlibat as a fasilitator kat Kuala Terengganu...baru nak citer..hehehehehe

ekceli pagi tu ibu2 tunggal ni dengo ceramah dari wakil Yayasan Pembangunan Keluarga...banyak info la yang mereka dapat...ouh...seramai lebih kurang 30 orang kalu tak silap yang hadir...ibu tunggal yang ada potensi untuk membangunkan diri sendiri..means tak bergantung pada bantuan semata2...ada yang boleh menjahit..berniaga...so kita nak bagi pendedahan la kepada mereka ni..
pas minum pagi sambung ngan tugasan yang cheqna n izarina handle...kami suh diorang duk dalam group dan bincangkan apa yang merekaboleh buat untuk meningkakan ekonomi keluarga mereka..bila dah siap mereka akan bentangkan..masa ni mereka berkongsi pengalaman..berkongsi cerita...menangis tak yah cakap r..sebab masing2 punyai kisah yang berbeza kan..
bagi cheqna.golongan ibu tunggal ni...jap..gelaran ibu tunggal ni sebenarnya kaum hawa tak nak pegang..tapi kalau dah itu ketentuan dari Allah...siapalah kita untuk menidakkan takdir dari Allah..mintak jauh..golongan ini perlu bangkit dan mencari kekuatan sendiri..sebab pandangan orang ramai terhadap golongan ibu tunggal ni faham2 jela kan..
pepun cheqna kagum dengan mereka2 ini..sebab kekuatan mereka adalah anak2 mereka...hidup perlu diteruskan demi masa depan anak2..kalau mereka lemah..anak2 pasti rebah..moga Allah melindungi kaum ibu tunggal yang sangat berusaha keras demi anak2 mereka..insyaallah =)

22 comments:

  1. Ala...Cheqna bz ke? Bile nak kabo kat Fara nie psl tmpt mkn best tuh? Hiks!

    ReplyDelete
  2. jadi kita yg pmpn ni kena selalu beringat n bersedia...kita tak tahu mcm mana nasib kita lps ni..

    sy kagum betul dgn ibu tunggal,tiada yg lebih tabah dr mereka mbesarkan anak2 sorang diri =(

    yg paling dkt dgn sy skrg ni ibu tunang sy, ayah tunang meninggal masa umur 12 tahun..sjk tu mak dia bsrkan 5 anak lelaki yg semua kecik2 lg..smpai skrg ank semua dh bsr..bila tgk muka mak dia, tak terbayang mcm mana peritnya yg dia tanggung..

    ReplyDelete
  3. sesi mcm ni mmg senang kuar ayaq mata kan..

    cheqna, windu pat ploh pat kali sama kamuk... hehehehe

    ReplyDelete
  4. Biasanya ibu tunggal yg sudah punya anak akan lebih cekal sebab ada tanggung-jawab yg mahu digalas.

    Besar ganjaran cheqna memberi pencerahan pada mereka ini...

    ReplyDelete
  5. erm, kekadang seronok dengar cerita n pengalaman dorang nieh.. boleh jadi penguat semangat kita.. kan

    ReplyDelete
  6. Semoga mereka terus kuat menghadapi kehidupan dan tidak berhenti berusaha demi memajukan ekonomi keluarga.

    ReplyDelete
  7. kdg2 x dpt nk bayangkan mcm mn mereka boleh survive

    ReplyDelete
  8. ibu tunggal yg kematian suami, memang terasa perit, nak nak kalau suami tak tinggalkan harta..

    tapi saya sedih tgk nasib ibu tunggal yg bercerai, bekas suami lepas tangan tak bagi nafkah.

    ReplyDelete
  9. aku mintak la dijauhkan .... mesti sedey kan klu dgr luahan they all ni

    ReplyDelete
  10. jap ... komen balik suka la baca kali ni sbb pala dah tak pening nk telek tulisan ...sgt jelas ...hehehe

    ReplyDelete
  11. Salam Cheqnq,

    Bukannya senang jadi ibu tunggal ni kan....dia lah mak dia lah ayah.....semoga Allah permudahkan hidup depa....

    ReplyDelete
  12. moga ibu2 tunggal ni tabah dan sentiasa yakin - yang mereka boleh juga berjaya...
    jangan terlalu sangat dengar cakap orang sekeliling yang kadang-kala - memang suka tengok orang jatuh tergolek tak bangun2 dah!

    ReplyDelete
  13. bukan senang menjadi ibu tunggal nih.. anak2 la kekuatan & harta yg berharga utk mereka..

    ReplyDelete
  14. org yg tak melalui tak kan faham apa sebenarnya dlm hati mereka.sy memang salute dgn golongan ibu2 mulia ini.

    ReplyDelete
  15. Banyak pengalaman dapat dari mereka kan cheqna, harap mereka terus tabah & kuat..

    ReplyDelete
  16. cheqna,
    dlu masa sy kije ngan jab. pembangunan wanita salu gak mendekati golongan ni..
    dorang mai ceramah kat opis..
    tp plg suke, time budak2 yatim piatu dtg..
    sediiiih sgt, bile kte beri makanan tu mcm beria sgt mkn..
    mmg sedih sgt, tingat sampai skrg!

    ReplyDelete
  17. Skrg nie byk dah bantuan utk membantu golongan ibu tunggal nie memperbaiki taraf hidupkan......teringat dulu arwah mak membesarkan kita adik beradik tanpa ada bantuan dr sesiapa pun.....

    ReplyDelete
  18. tringat mak sndiri... ibu tunggal kpd 10 org anak yg sblum ni t.pnah lgsung klua rmh. ayah mninggal ktika ssl belasan thn. mujur ada bantuan n nasihat mndorong mak ssl mnceburkn dr dlm bisnes.

    ReplyDelete
  19. kagum ngan ibu2 tunggal yang berjaya membesarkan anak2 dgn didikan dunia akhirat

    ReplyDelete
  20. kalo dah berstatus ibu tunggal, ape lagi yg ada, anak-anak la penguat n semangat hidup mereka kan...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~