Feb 17, 2012

~ dia lah satu satunya...tiada galang gantinya ~

assalamualaikum
jumaat ( 17 Februari 2012 )
seperti biasa..jumaat kan cuti kat sini..jadinya cheqna pun turut sama la cuti..takkan nak keje pulak kan..hehehehe..as usual..pepagi pas solat subuh..nengung kejap...kul 7am baru stat operasi..operasi apa??well biasalah..anak dara..kena la tunjukkan kerajinan hokeh...
cheqna stat kemas bilik..sebelum tu hangkut semua kain baju kotor untuk dibasuh...mesin la yang basuhkan..kihkih..pastu stat r kemas bilik...panas kan...so jemur bantal2 bagai...tukar cadar...sapu bilik...terus ke kawasan ruang tamu..dapur...siap menyapu...jemur kain...sambil meletakkan basuhan kedua dalam mesin basuh..
pastu sementara tunggu hasil basuhan kedua..cheqna kemaskan dapur...basuh semua pinggan mangkuk yang ada..sikit je pun...kemas kat rak...dan tadah air bioaura tu..setel...jemur kain basuhan kedua...
pastu cheqna tolong ma...ma ekceli meracun kawasan belakang umah yang dah naik semak samun tu..yup..ma buat sendiri..yelah..nak harapkan sape...dulu2 ada jugak suh sepupu ma yang kat sebelah umah ni..bukan just suruh je...bayar la kan..pastu bila dua tiga kali suruh sepupu ma tak dapat buat sebab dia ada keje lain..jadi ma terpaksa buat sendiri...adik lelaki cheqna kan kat johor...jadi cheqna tolong la ma...tolong membako sampah sarap ada...kutip kayu2 yang ada...sapu sampah sarap dan bako...ekceli saja buat teman ma..kesian gak ma sensorang...
ma batuk2 sebenarnya...cheqna dah larang tapi ma buat jugak...nak wat camana...jadinya cheqna temankan ma lah..ginilah nasib kami bila tak ada 'tulang belakang'..semua kena buat sendiri la..kagum cheqna ngan ma..kadang terfikir mampukah cheqna jadi sekuat dan setabah ma....kadang cheqna tak suka sesakkan fikiran ma dengan masalah..terutama masalah perkahwinan cheqna...sebab cheqna fikir..kalau orang lain yang ada suami/isteri ni..at least malam2 sebelum tidur dapat jugak mereka bincangkan tentang hari kenduri tu..apa yang perlu dibuat kalau hadapi masalah sekian sekian...tapi ma sorang...jadi sebab tu cheqna malas nak susahkan ma...hatta bab kewangan pun cheqna tak nak ma fikirkan..semuanya cheqna akan uruskan sendiri..tapi bukan melalui pinjaman bank rakyat r..alhamdulillah cheqna ada simpanan sendiri..cukuplah untuk menampung keperluan di hari besar cheqna nanti...buat ikut kemampuan cheqna la...sebab apa nak ikut kehendak orang lain kan???
pepun...cheqna memang sangat kagum dengan semangat dan ketabahan ma...dan cheqna??insyaallah akan jadikan ma idola cheqna...dialah satu2nya...tiada galang gantinya...moga Allah kurniakan ma kesihatan yang baik..murah rezeki dan impian ma untuk menunaikan Haji sebelum umur 50 akan tercapai...amin..

36 comments:

  1. Anak yang baik, syukur...tak lupa gak Anak Dara yang rajin, (^_^) bertuah bakal ehem...ehem..hehe

    ReplyDelete
  2. insyaAllah semoga impian ibu cheqna .. :)

    ReplyDelete
  3. penat dan lenguh jugak meracun tu dik, akk pernah buat dulu, terajin sangat, menunggu enpakwe tak buat buat, akhir sekali akak yang buat sendiri

    semoga hajat untuk menghantar mama ke haji tercapai Insya'allah..
    itu yg kita hajatkan, itulah yang akan di makbulkan olehNya

    ReplyDelete
  4. InSya-Allah Cheqna...semoga tercapai. Actually, ade hikmah gak org prempuan yg independent nie. Tak terlalu bergantung hrp. Kelak senang jage diri sendiri.

    =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha
      betul...
      perlu sebenarnya utk tidak terlalu bergantung pada org lain

      Delete
  5. umo ma akk blum smpai 50 lg? umo mak sy da 50 dah..sy 22 anak slung..huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak akak 47thun..dan akak skang umur 29 =) akak yg sulung =)

      Delete
  6. Tidak kira apa pun situasi ibu adalah segalanya bagi kita,semoga ma Cheqna sempat pegi haji sblm umur 50....muda lg ma Cheqna ya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin...
      terima ksih atas doa itu
      moga allah makbulkan =)

      Delete
  7. Untung ada anak baik cam cheqna ni ecece hehe..moga ma cheqna sihat & kuat sokmo

    ReplyDelete
  8. tersentuh akak baca cheqna,,ma cheqna muda sesangat lagi,,untung dia ada anak sebaik cheqna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..
      dah banyak sangat penderitaan yang kami lalui
      ni je cara nak bahagiakan ma cheqna =)
      dengan menjadi anak yang baik walau ada ketikanya baloh2 manja jugok ngan ma =)

      Delete
  9. la...muda lagi mak cheqna...umur mak ai nak masuk 60 dah..tp ai anak bongsu la...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheehehe
      muda lagi..n masih cantik
      ekekekekeke =)

      Delete
  10. Salam,
    InsyaAllah akan tertunai hajat Ma itu. LF dan isteri doakan

    ReplyDelete
  11. semoga dipermudahkan segala urusan ya Cheqna.. doakan ma cheqna akan panjang umur dan kuat semangat melalui hari2 yang mendatang..

    ReplyDelete
  12. Salam Cheqna,

    Sejuk perut ibu yang mengandungkan Cheqna ni.....insyaallah Cheqna jugak akan menjadi seperti edola Cheqna tu satu hari nanti....

    ReplyDelete
  13. Dah lah baik....rajin pulak anak dara ni! Untung bakal mertua dia... :D

    ReplyDelete
  14. sementara mak kita masih ada ni la kita kena tabur bakti kan.. karang kalau da takde, takde la peluang nak buat camtu semua.. semoga kita semua jadi anak yang baik kepada ibu bapa kita ek.. sayang mak cheqna *tetibe*.. hihi

    psttttt.. rajinnya kemas2 bilik. meh sini tolong ajee kemas rumah ni.. hihi

    ReplyDelete
  15. yelah..time cuti jer, kena bangun awal jugak..nak basuh baju lah, masak lah..rasanya lagi penat dr hari kerja..huhu

    ReplyDelete
  16. bagus semangat ceqna tu..
    moga hajat tercapai..

    klu nak wat majlis memang pening skit..
    maklumlah bnyk benda nk fikir..
    moga Allah permudahkan urusan..amin

    ReplyDelete
  17. salam cheqna..banyak ari tak singgah sini..huhu..pekaba?alhamdulilah cheqna nie,,rajin orgnya..untung cik tunang..hehe

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~