Feb 17, 2012

~ cheqna memang tak suka macam ni ~

assalamualaikum
pernah tak kita2 ni..nak marahkan hal lain...like nak marah sebab tak dapat setelkan keje kat opis...nak marah sebab apa yang kita nak tak dapat..tapi yang jadi mangsa kemarahan kita adalah orang2 yang langsung tak de kaitan dengan apa yang kita nak marahkan tu??
kalau dulu2 cheqna memang jenis macam tu...nak marah kat kawan tapi ma yang jadi mangsa..tak semena2 cheqna tak jawab soalan2 ma..tak layan ma bercakap..tarik muka...Ya Allah..tak baiknya cheqna sebagai anak buat camtu..pastu bila dah semakin matang ni..belajar pulak ilmu saiko..dah mula faham..x baik jadikan orang lain sebagai mangsa ketidakpuasan hati kita...kesian orang tak bersalah...kalau setakat berkata2 je takpe..takut ketidakpuasan hati tu dilepaskan dengan cara memukul..haishhh mintak jauh...
kalau sang suami yang ada sikap2 sebegini memang takut r..tak pasal2 isteri dan anak jadi mangsa walhal suami geram dan tak puas hati ngan bos dia...tapi isteri dan anak yang jadi mangsa...mintak jauh...
yang penting kena pandai kawal emosi neh..cheqna pun ingatkan diri cheqna jugak ni..kadang2 terbabas jugak =) hehehe....kalau dulu2 masa adik bongsu ada kat umah..cheqna balik keje tengok pinggan..cawan penuh dalam sink..kita ni dah la penat..dia pulak sedap melangut depan tv..makinla panas..cheqna tak membebel tapi cheqna tunjukkan tanda protes dengan basuh jugak pinggan mangkuk tu tapi mecok la...mecok ni macam tak ikhlas..gedegung gedengang la bunyi masa membasuh..bukan bunyi mulut tapi bunyi yang cheqna hasilkan dari pinggan mangkuk tu la...err faham tak ni??faham je la neh..=) dan part paling besh...sambil2 nangis r hahahaha....cheqna gitulah kalu nak marah sangat...memang akan nangis..hahaha dulu2  cheqna suka gak membebel pastu ma tegur...ma kata kekgi2 kalau awak ada suami janganlah amal bebel membebel ni suami tak suka..so cheqna stop membebel..buat jugak keje tu tapi mecok r..sambil2 nangis..hahaha..kadang nangis bukan sebab apa..sebab penat keje..pastu mood masa keje tak ok ke..balik umah plak kena macam tu...memang kena r adik cheqna..bila fikir2 balik tak baik kan??memang kena kawal emosi tu...
emosi ni...kita yang kawal..kuasai..jangan emosi yang kuasai/kawal kita...kalau kita yang dikawal emosi memang jem r..... 

33 comments:

  1. kadang-kadang ada juga.. cube meminimakan.. hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Kalau ikut rentak emosi, habislah kita ! Perlu bertenang dan sabar

    ReplyDelete
  3. huhuhu... susoh gok nih. lamo keh keno saiko kor dio plok....

    ReplyDelete
  4. hehe..betul tukan cheqna tak elok gitu,,tapi akak kdg selalu jugak..matah benda lain tporg yg takde kaitan yg kena,,selalunya suami lah yg kena huhu

    ReplyDelete
  5. relax cheqna..jgn maroh2..hehe.. lame dok gune perkataan mecok..hehe.comel pulop baca netri cheqna nih.hehe. ayu pun org ganu gok cheqna.

    ReplyDelete
  6. org yg kuat ialah org yg berjaya melawan perasaan marah

    ReplyDelete
  7. Salam Cheqna,

    betoi tu Cheqna...kadang2 tu kita tak boleh nak lepas geram kat orang yang kita marah tu...orang lain pulak yang menjadi mangsanya kan....kak Ros pun pernah jugak la dalam keadaan yang macam tu....Apa pun tenangkan jiwa,janganlah lupa mesti dok ingat kat Allah setiasa....bersabar banyak2....

    ReplyDelete
  8. ya cheqna... aslakan kita pandai jaga emosi kita..

    ReplyDelete
  9. penting kawal amarah kita... jgn sebab kesalahan kita, tuding jari kat org lain.. org lain jadi mangsa, wat org tak suka kat kita...lame2 org pun takot nak dekat...now dah matang, Alhamdulillah...perubahan yg baik...hehehe..

    ReplyDelete
  10. iols kekadang begitu juga...
    memang tak elok sangat2 kan???
    dan seharusnya lah - kena perbaiki lagi...

    tu sebab iols - bila marah lebih suka senyap
    tak nak nanti - tak pasal2 orang yg tak de kaitan kena bambu ngan iols... kesian....

    ReplyDelete
  11. Eh? Hana suka term mecok tu;p sb kdg Hana pon buat..keh keh...

    ReplyDelete
  12. salam,

    memang sukar nak kawal emosi
    ketika marah ni...
    kak ati sendiri sentiasa berdoa
    dapat mengawal semua tu..amin

    ReplyDelete
  13. husben sya dah leh tngkap klu sya moody ari tu, so dia kena siap sedia telinga utk sy lepaskan rasa berbuku tu...huhuuu

    ReplyDelete
  14. kakain kalau marah suka diam jer..tapi kadang2 membebel dan hangin satu badan jugak tengok keadaan...bila2 anak dah besar2 malas nak bising2 selalu ckp elok2 jer kat diarang ni...

    ReplyDelete
  15. kalau da kawen ni lagi la kna kawal marah ..haish..kadang2 sampa kna beristifar banyak2 sebab dah marah sgt tapi tak baik plak nak marah-marah atau bebel kat suami kan ?

    ReplyDelete
  16. Biasa kalau nak marah, qema diam je la..suami faham..nanti dia slow talk tanya kenapa, pastu mula la cerita sambil bergenang air mata huhu

    ReplyDelete
  17. saya dulu mmg suka marah orang..mak cakap nak elak dari cepat marah ambik wuduk..pastu selawat banyak..

    ReplyDelete
  18. selalu terjadi! hahaha...kadang kala marahkan jem teruk kat jalan, tup tup anak dalam kereta yg banyak tanya kena marah! aduh...

    ReplyDelete
  19. meco.. lama doh dok gune ayat tuh.. hikhik.. kdg2 tue sy pun terlepas gok cheqna.. tp sedaya upaya kena kawal maroh tuh.. dok baik utk kesihatan.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu aku mcm ni lah...dulu aku lagi teruk baran aku...sekarang dah lepas kawen, aku makin control tapi masih ada sikit lagi kepala angin aku tu...huhu...

      tak pe, ubah slow2...

      Delete
  20. KALAU DH MARAH MMG SUSAH NAK KAWAL PERASAAN..BILA DH TAK MARAH LAGI BARULAH TERFIKIR MENYESAL PULAK..

    ReplyDelete
  21. Lia dulu pun suka marah2 jugak tp lps beranak ni kurang lak marah2 tu.. heheeee

    ReplyDelete
  22. selalu jugak jadi mcm ni dkt nik
    tapi kalau tersedar cepat2 nik istighfar
    takpun jauhkandiri dari semua org..pi mandi ke..baring ke...

    dah ok baru communicate dgn org

    ReplyDelete
  23. istigfar byk2 blh meredakan kemarahan kita..insyaallah..jgn marahkan nyamuk, kelambu dibakar ye..huhu

    ReplyDelete
  24. itlah..dulu lya pon slalu g2..suka mecok.. tp ye la dop molek ork.. mcm fain ok je..klo ada problem kat ofis or apa2..blik rmh ok je.. tp lya..kdg2 tbawak2.. mula r senyap tupah..bad mood.. agaknya sbb org pompuan mmg g2 kot..

    hehe..teringat gak/.bla tlalu nk mrh.smpai mngis-nangis.. tp legakan..bila dh mnangis sepuasnya..

    tp.. skarang kna bijak kawal kemarahan..kna tgk situasi.. xleh la krn mrh org x bsalah jd mangsa..esspecially anak.. x pnah lagi la nk lahkan kmarahan pd anak..

    ReplyDelete
  25. Salam kenal dan follow sini,
    Kalau boleh kawal perasaan marah tu,tp klu kita dah lepaskan kemarahan tu ada rasa kepuasan plk,serta bila perasaan marah dah xde timbul plk perasaan menyesal.....skrg akak selalu jugak mecok2 nie kat anak2....

    ReplyDelete
  26. akak dlu pon emotional gak tp dh tua2 ni mcm dh t.larat dh nk marah2... bukan bleh slesaikn mslh pon dgn mrh2 tambh dosa adalah. so juz let go.....lama2 kita sjuk, mslah pon dh blah ;D

    ReplyDelete
  27. hahaha cheqna...high 5 sikit...pahammm sgt ngan problem yang cheqna tulis tu.... hehehe XD

    ReplyDelete
  28. selamat bercuti yer cheqna
    jangan marah2 ye nanti kena jual :)

    ReplyDelete
  29. Semakin kita matang semakin dapatlah mengawal emosi cheqna.. kalau macam anak kakak yg 8 tahun tu... marah kawan dia masa balik sekolah sampai rumah kita tanya kenapa pun masih nak menangis lagi - bahkan boleh sambung menangis kat rumah lagi...

    ReplyDelete
  30. dulu mmg camni masa kat tmpt keje..pnah hempas pintu opis smata2 marah org lain..tapi now nie bila pkr hmpehnya perangai masa tu hahahahaha..dulu pnah gak tension kat opis balik umah anak jadi mangsa..arghhhh sedih klu ingat balik. :( mmg kena kawal emosi dan bykkan sabar!!

    ReplyDelete
  31. kayna pun takut nak membebel kat hubby. better diam. hehehe..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~