Feb 5, 2012

~ berjimba jimba nun jauh disana ~

assalamualaikum
tarikh kejadian : 4 Februari 2012
hari kejadian : Sabtu
orang2 yang ada masa hari dan tarikh kejadian : cheqna, incik tunang, kakak, adik bongsu dan anak buah incik tunang..
seawal jam 750am, cheqna dah gerak ke umah incik tunang...hari ni kami nak berjimba2 ke Rantau Panjang, Kelantan...membeli barangan perkahwinan kami...
sebetulnya...incik tunang tak dapat ikut sebab dia ada kerja pada hari berkenaan...ok..fine..sebab kak dan adik incik tunang ada...no hal la..sampai umah incik tunang kul 9am...mak jamu nasi  goreng...n what a suprise....incik tunang ikut...hahahahaha..mana leh dia biarkan kesayangan2 dia pergi ber3 je...memang dia tak percayakan kami kot...hahahaha..alhamdulillah...lega rasa dihati....
kul 930am kami gerak....sampai dalam kul 1230pm jugakla...terus memulakan agenda..kami ber3 memilih barangan..incik tunang jadi pengasuh...jaga anak buah dia...lama jugak kami memilih...rambang mata..sib baik list dah ada...mudah sket keje kami...penuh bonet dan tempat duduk belakang..kak dan adik incik tunang berada di belakang bersama barangan yang diberi...habis area RM1k jugakla kami ni..tapi kena cerdik dan pandai la...mintak orang kedai buat resit murah2..ada 3 resit ngan cheqna..RM100..RM195 dan RM100 jugak...sebab dah bajet..sampai kat imegresen kompem kena punyalah...sebelum tu dah tepon Haji Mez mintak ayat agar petugas imegresen tak nampak apa yang kami beli....ayat panjang sangat..tak sempat mak jema nak hafal..hahahaha..tawakkal jela...
kul 430pm kami kuar dari Rantau Panjang..seperti diduga..kami diberhentikan kat pintu keluar...cheqna kuar dari kete
"beli gapo" tanya petugas disitu..pakcik2 dah...
" beli bare bekwoh..keno jugok ko??bukey nok nego" cheqna menjawab
" keno..." pakcik tu membalas balik
" pah cik nok resit hok mano so ni??cheqna bagi dua je resit...satu RM100 satu lagi RM195
belum sempat pakcik tu menjawab cheqna sambung balik
"amik hok ni lah..wat muroh2 sudoh" sambil cheqna hulurkan resit RM100
"tak po..kito buleh belako" pakcik tu menjawab sambil menulis...
so kena lah RM10 cukainya..hehehehe selamat..kalau tak maunya terbang RM100..kuar dari situ kami berhenti solat kat Masjid Beijing tu....cheqna memang malas giler nak snap gambo...tak tahu kenapa...solat kat situ..pastu incik tunang berhenti makan kat mana ntah..tapi murah sangat..incik tunang kelaparan..almaklumlah makan nasi goreng je pagi tadi....
1 ekor siakap masak stim
tomyam 2 orang makan
kailan ikan masin
telur dadar 2 orang makan
ayam masak paprik
sup belut (incik tunang punya)
1 jug fresh oren
RM58.90
murah kan??ke mahal??cheqna rasa dah murah dah.....
pas makan kul 6pm gitulah kami teruskan perjalanan balik....berhenti solat maghrib dan isyak kat setiu kot...sampai umah incik tunang kul 9pm..kul 930pm cheqna gerak balik umah...masa kat umah incik tunang mak incik tunang sediakan mee tomyam....fengsan mak jemaa...tapi makan jugak..hehehehe
sampai umah kul 1030pm..mandi2 terus fengsan....alhamdulillah..barangan untuk diberikan kepada yang hadir dah beres....=)
semoga Allah memudahkan urusan cheqna..insyaallah..

4 comments:

  1. abis RM1k.. tapi belanja nak g sana berapa pulok?

    ReplyDelete
  2. minyak RM45 pergi balik..makan RM58.90 =)

    ReplyDelete
  3. bestkan dapat shopping brg kawin, akak dulu pun camtu, rambang mata,ikut hati sumer nak beli..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. besh...
      sib baik bakal kakak ipar turut serta....
      kalau tak harus ku beli semua hehehe

      Delete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~