Jan 22, 2012

~ sayu rasa di hati ~

assalamualaikum
biasanya cheqna kul 710am dah gerak dari umah ke tempat keje...kul 730am biasa sampai r..tapi kalau time2 sekolah ni lewat sket..mana leh laju..pastu banyak sekolah yang cheqna akan lalu sebelum sampai opis..jadi kena slow2 la ye..
sejak hari ahad baru ni cheqna terjumpa satu situasi...bila cheqna tengok rasa sayu sangat...anda bayangkan..dalam dunia yang serba maju..serba canggih...dah ada motor..dah ada kereta.....cheqna tetiba jadi sayu ternampak seorang ibu..gigih mengayuh basikal...anak dia ada di belakang...nak g hanto anak ke sekolah...bukan sekolah rendah ye..sekolah menengah..basikal yang ada bakul kat depan tu..cheqna tak leh la nak snap gambo...tgh drive kan...tapi demi Allah...sangat menyentuh hati cheqna bila tengok keadaan tu...jauh jugak makcik tu mengayuh....
rasa macam nak berhenti..tumpangkan anak dia...pastu cakap kat anak dia...supaya belajar bersungguh2..jangan sia2kan pengorbanan yang mak dia dah buat....balas balik jasa mak dia....ya allah sedih weh...insyaallah ada peluang..cheqna nak dekat dan berbual ngan makcik ni..manalah tahu kot2 ada yang boleh ditolong...insyaallah =)

6 comments:

  1. kadang2 kita tak perasan bahawa di sekeliling kita ada lagi yg tak merasai kemodenan yg telah disediakan kerana ketidakmampuan...kita patut bersyukur dgn apa yg ada kalo boleh dibantu, kita bantu...harap budak tu ingat jasa mak dia, jgn la lupakan apa yg mak dia lakukan untuk besarkan dia sejak lahir..

    ReplyDelete
  2. itulah pengorbanan seorang ibu .. sedih memang sedih , kalau kita boleh cakap kat budak tuu kan bagus ..
    budak2 zaman skrg , nak ke sekolah x nak usaha sendiri .. kalau boleh nak guna kederat ibu2 , dia akan minta .. sedih .. anak2 akak dari kecik nielah suruh dia belajar susah .. kayuh basikal sendiri .. kalau duk bandar belajar naik van sendiri ..

    sampai bila kita nak duk sebelah anak dlm segala hal .. bila dia x belajar berdikari , nanti dia yg susah bila terpaksa berjauhan dengan kita dan x pandai berdikari ..

    ReplyDelete
  3. terkenang zaman dulu naik beskal gak ngan ayah pi sekolah

    ReplyDelete
  4. pengorbanan seorang ibu yng tidak ternilai. Kat kawasan akak ni pun ramai lagi yg hantar anak naik basikal, tp biasa sekolah rendah lah, sekolah menengah biasa tgk mereka naik basikal sendiri je...

    ReplyDelete
  5. sensitif la bab Ibu ni,

    susah payah orang tua cr duit,
    masa study anak sibuk mtk duit, nak beli itu ini, laptop, buku...
    Org tua x sampai hati x bagi, x senang duduk bila anak mintak duit...

    tapi..
    bila anak dah bekerja,
    nak bagi duit siket pun asik kata x cukup je...

    Itu adalah cerita benar,,,=P
    banyak mana pun duit kita bagi kat mak ayah, kita tak mampu nak balas jasa mereka yang sebenarnya...

    ReplyDelete
  6. Cheqna,

    mak saya pun ambik adik balik dari sekolah naik basikal .. :( ...bukan tak de moto..tapi dia takot nak bawak moto ..jadi ayah belikan basikal letrik untuk mak say aambik adik darjah 3 balik dari sekolah ...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~