Jan 5, 2012

~ salahkah bila cheqna berfikiran sebegini??~

assalamualaikum
kali ni cheqna nak luahkan apa yang cheqna rasa..
sebenarnya...insyaallah..kalau tak ada aral..bulan Mac nanti cheqna akan menukarkan status diri dari CIK kepada PUAN..insyaallah..moga Allah mempermudahkan segalanya..kita manusia bab merancang memang hebat..tapi Allah jugak yang Maha Berkuasa menentukannya..mudah mudahan Allah merestui apa yang dirancang ini..
bila makin hampir...pelbagai perasaan timbul....salah satunya...perasaan yang ingin cheqna sharekan ni...
bagi yang dah lama mengikuti blog cheqna mesti tahu kan..cheqna ngan ma tak pernah berpisah....sejak dari dalam kandungan sehinggalah sekarang..adik2 cheqna yang lagi 3 orang tu memang dah biasa berpisah ngan ma...bak kata adik no. 3 cheqna, Ila..nama je anak sulung tapi macam anak bongsu..
setelah arwah abah meninggal..cheqna memang melakukan segala2nya untuk ma...memang cheqna tak akan tinggalkan ma sorang2..kecuali kalau terpaksa g kursus ke...outstation ke..terpaksala..pernah cheqna g kursus kat Langkawi..time2 tu jugak ma terpijak paku...maunya tak bimbang...ma plak jenis macam tak reti sangat kan..almaklumlah...masa arwah ada dulu..semuanya arwah yang buat..ma plak jadi ibu tunggal masa umur 38 tahun..masih muda kan..mujur ada anak dara yang dah besar..cheqna la tu...hehehe bolehla membantu mana2 yang patut...
memang diakui..cheqna tak pernah berenggang ngan ma...ngan ma la tempat bercerita...bergurau senda...malah bermasam muka pun pernah...huhuhu..memang cheqna akui tak baik dan berdosa tapi as a manusia biasa...kadang2 tak dapat elak jugak...ma cheqna memang garang...dulu2 la...tapi syukur la sebab ma garang...sebab tu cheqna jadi orang kot =)..tapi skang ma dah macam geng la...hehehehe...biasanya kisah2 suka always je cheqna kongsikan ngan ma...kisah duka???jarang...sebab cheqna fikir..ma ibu tunggal..malas nak nyesakkan fikiran ma...yelah..kalau isteri yang masih ada suami...bila anak2 share problem...at least sebelum tido malam2 boleh gak sembang ngan suami...bincang pasal masalah anak2..tapi ma cheqna??sorang2 kan...jadi malas r cheqna nak bebankan ma....kesedihan cheqna??biar cheqna tanggung sendiri...lagipun cheqna kan jenis happy go lucky...orang2 sekeliling susah nak detect yang cheqna ada masalah...dah ada buktinya dah...sampaikan bebudak ni langsung tak percaya bahawasanya cheqna bermasalah..sebab waktu cheqna dilanda dugaan yang hebat...cheqna masih boleh tersenyum...cheqna jenis tak suka bila ada masalah..termenung..monyok...masam...bagi cheqna kesedihan yang terpancar diwajah tidak dapat mengubat kedukaan dihati..masalah tetap ada dimana2....dan pada sesiapa sekalipun..yang membezakan..bagaimana masalah itu diatasi..=)
cheqna tahu...once AKAD sudah dilafaz..maka cheqna sepenuhnya hak milik suami...ma bukan lagi keutamaan cheqna..suami la segala2nya...suamila yang wajib ditaati...tempat seorang isteri adalah disisi suami...cheqna kena sentiasa ada disamping suami...cheqna tahu dan sedar hakikat itu...cheqna rasa macam sudah bersedia untuk semua itu.....tapi...
cheqna rasa tak sampai hati nak tinggalkan ma seorang diri..cheqna bimbang bila fikirkan sakit pening ma...bimbang biarkan ma sorang2 kat umah...cheqna bimbang kalau ma sakit malam2 sape nak jaga ma..sape nak bawak ma g hospital???sape??selama ni cheqna sentiasa ada..tapi once cheqna dah kahwin....ma bukan lagi keutamaan cheqna...dan untuk sebab2 ini...boleh ke kalau cheqna macam tak nak kahwin????tak salahkan cheqna fikir macam tu????cheqna tahu..mesti ada kalangan anda2 semua yang akan kata "aik...psychologist pun tak leh handle ke poblem ni??" abaikan apa keje cheqna skang...amik situation cheqna as a anak...alahai...
tak leh r kalau fikir..mesti cheqna sedih....mesti air mata menitis..bongek kan cheqna???dah umur 29 pun masih macam budak2...hurmmmm 
kadang2 terlintas di hati..tak kahwin pun takpe...asalkan dapat jaga ma buat selamanya... 

17 comments:

  1. abah faham apa yg cheqna rasa..kalau boleh mmg kita nak jaga je mak kita..selalu juga sedih bila tinggalkan mak ngan adik-adik di kuantan

    ReplyDelete
  2. Setelah berkahwin pun Cheqna masih boleh bersama dengan Ma asalkan tidak membelakangkan suami. Cheqna kan pandai kaunseling orang lain, jadi Cheqna mesti boleh kaunseling hati dan perasaan Cheqna juga, kannnnn??? :)

    ReplyDelete
  3. dik
    itu perasaan biasa yg akan di lalui bila kita hendak berumahtangga
    dik percayalah ada kala di saat akhir tu pun kita rasa tak mahu kahwin

    tp semuanya mainan perasaan saja
    nanti bila dah kahwin tahulah membahagikan masa dan memang betul kita kena dahulukan suami
    dan dgn redha suami juga kita dapat utamakan ibu


    mereka keluarga kita tak akan terbuang dan terbiar begitu saja dlm hidup kita
    itulah di namakan saling bertolak ansur antasa suami dan isteri
    mana ada suami yg kejam menghalang isteri berhubungan dgn keluarga sendiri

    dag dig dung tunggu mac ye?
    semoga bahagia hongga ke akhir hayat dunia akhirat ye..

    ReplyDelete
  4. akhir nyer baru dapat komen dan masuk kat blog nie...

    btw...walaupun dah kawin kasih sayang kita takkan putus dgn ibu cuma yg berbeza tidak berada disamping dia sahaja kecuali kiter dpt duduk serumah dgn dia..

    ReplyDelete
  5. emm..saya berdikari dan keluar dri rumah masa umur 19tahun.kawen umur 21 dan menetap jauh dari org tua.mmg sy rasa banyak benda yg sy ingin buat utk ibu dan ayah masih belum tercapai..

    cheqna..kita doa yg baik2 je.jangan la smpi pasang niat tak nak kawen.mana tahu bila kawen nanti suami awak adalah menantu terbaik dan boleh jd anak lelaki pd mama cheqna..sy ada kawan yang suaminya baik ngan mentua lebih dr mak sendiri.kawan sy bertuah sbb dia anak tunggal..dan suaminya sikit pun tak berkira dgn mentua

    ReplyDelete
  6. kawen tetap kahwen..sambil tu berdoa kita punya suamiyang sagat baik...yang mampu membahagiakan lebih lagi ibu kita..

    amiinn..

    nik doakan cheqna dikurniakan hati yangtenang...fikiranyang tenang...
    k!

    ReplyDelete
  7. dah kawin pon cheqna masih boleh jenguk n jaga ma kalau duk dekat, tapi suami tetap yang utama yerk......

    macam masz dok jauh dari mak, so nak balik selalu pon x boleh, cuma telefon jadi penghubung kami.....

    p/s: jgn lupa jemput yerk, kut2 lah time tu masz ada kat tganu, leh datang.. hehe

    ReplyDelete
  8. hehehhee..saya suka komen kakcik, pasti cheqna mampu hadapi semua ini...kaunseling diri sendiri ek..:)

    ReplyDelete
  9. bila dah dekat2 ni mcm2 perasaan akan keluar...

    kalo cik abe bagi bawak ma sekali untung juga...kena bawak berbincang la nanti..mana la tau dia izinkan....

    kadang2 kita terpaksa telan perasaan sendiri

    ReplyDelete
  10. Cheqna, saya anak sulung, mase memula kawen (pengantin Baru) saya jenis sensitif (ala mmg sensitif pung, hehehe...)apa sikit nangis, pas akad, nangis, pas mak ayah nak salam balik KL (mase nyambut menantu belah lelaki) nangis, rasa cam tak jumpe mak je perangai nye, tapi...lelame tu OK, coz, kite selalu akan call / sms/ tgk mak kite bile de masa terluang, hubungan mak n anak takkan putus walaupun gado2 manja....rindu pasti terbit!

    ReplyDelete
  11. rasanya masalah ni cheqna boleh bincang dengan bakal suami cheqna. Hasrat cheqna ingin terus berbakti pada mak cheqna. Cheqna boleh cakap baik2, rasanya dia tentu faham. Carilah rumah yang berdekatan selepas kahwin, atau tak pun, bawa je ma cheqna tinggal bersama. Apa pun, memang perlu perbincangan lah.

    Takde masalah tak boleh di selesaikan, kak yus percaya cheqna boleh selesaikan masalah ni..

    ReplyDelete
  12. even dah kawen pun - cheqna masih juga boleh balik jenguk mak cheqna kan???
    ke.. duduk jauh lepas tu??

    nanti bila dah nikah - bawak berbincang lah dengan suami cheqna..
    insyaallah.... iols doakan yg terbaik buat cheqna sekeluarga ye...

    ReplyDelete
  13. kawen bukan bermakna terpisah sama sekali cheqna..kalau kita bijak membahagi masa dan tanggungjawab, insyaAllah perkahwinan adalah amat indah dan merapatkan lagi hubungan dengan ibu ayah kita :)

    ReplyDelete
  14. slm cheqna :)
    cube bwk berbincang dgn cik abg, ape pendapatnye. akak rase bakal suami cheqna tu memahami situasi cheqna sekrg & boleh tolong cuba cari jln penyelesaian. sekurang2nya ma cheqna tak rasa terabai. memang agak rumit tapi niat baik cheqna nak jaga ma hingga ke ahirnya tu sangat baik, insyaAllah ada jalannya bak kate MaherZen nyanyi melayu.. ;)

    ReplyDelete
  15. biasa la tuh chegna klu dh dekat2 nk kawen.. macam2 pk kan.. bincang la elok2 ngan suami.. x pun chegna cari je rumah yg dekat2 ngan ma chegna.. sng kalau ada apa2..

    ReplyDelete
  16. cheqna...jgn risau...si dia teman kita pulak satu hari nanti...n hope si dia akan memahami ape yg cheqna lalui..share la dengan si dia...dia patut berbangga dengan keadaan yg cheqna ceritakan sebab dengan ma sendiri cheqna sangat mengasihi apa lagi dengan bakal anak2 cheqna...berkahwin utk mgeratkan silatulrahim bukan untuk memutuskan silatulrahim...sebab kita tak berkahwinan antara kita sahaja...malah kita akan berkahwin dan mengenali keluarga yg lebih besar lagi...mesti ma cheqna pon happy...if ada masalah pemisahan anggap itu dugaan semua org mengalaminya cuba dalam keadaan yg berbeza...:) hope semua dipermudahkan...aminn

    ReplyDelete
  17. Bila dah dekat memang cam 2.hati dibuai kerisauan.Tapi Allah tahu niat cheqna...pasti ada jalannya.Perkhwinan bukan pemutus hubungan.Moga cheqna bahagia dunia akhirat.

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~