Jan 25, 2012

~ bergaduh????~

assalamualaikum
kali ni nak share pasal bergaduh..cheqna bergaduh???ngan sape??gaduh yang camana??bacalah sehingga habis baru tahu kisahnya gimana....=)
tak..tak..cheqna tak bergaduh...sebolehnya cheqna mengelak dari bergaduh2 ngan orang ni...kalau orang cari pasal ngan cheqna pun sebolehnya cheqna elakkan dari bergaduh ni...kan dah besar..tak besh r kalau nak gaduh je....malu kat budak2..
apa yang cheqna nak share ni rasanya semua orang pernah berhadapan...rasanya lah..depends in individu la..kat mana2 saja ada ni...kat sekolah..kat opis or dimana saja anda berada =)
pernah tak..kita ada geng..means kita berkawan ngan 5,6 orang satu group..memang baik la..pastu salah sorang kawan kita tu bergaduh ngan orang lain...dari group yang lain..kita tak tahu pun apa puncanya..tak tahu pun hujung pangkal..tapi sebab tu geng kita...ngan kita2 turut gaduh ngan musuh geng kita tu..walhal kita tak de kene mengena pun...tambahan plak kita siap bela geng kita walaupun kita tak tahu sape sebenarnya yang bersalah..tapi sebab tu adalah geng kita..jadi kita pastinya akan menangkan geng kita..pernah???ke tak faham situasi yang cheqna citerkan ni?
baik punya gaduh nampak??hehehehe
bagi cheqna la...even kita baik ngan kawan kita tu pun..kalau kita tak tahu hujung pangkal...jangan nak masuk campur...jangan nak menangkan kawan kita...sebab kita tak tahu citer sebenar..sebagai kawan better kita nasihatkan kawan kita dengan sebaiknya...dapatkan penjelasan dulu tentang apa sebenarnya yang berlaku..tak semestinya apa yang kawan kita buat tu betul...sebagai kawan yang baik kita kena betulkan apa jua kesilapan kawan kita..kena khabarkan apa yang betul apa yang salah..jangan hanya mengiakan apa jua yang kawan kita buat walaupun terang2 dah salah...tapi sebab kawan kan..angguk jela..tak leh macam tu
kadang...ada sesetengah orang memang mencari peluang untuk melagakan kita dengan orang lain..kita plak jenis yang mudah melatah...habis r...tak siasat kejadian sebenar..main serang je...tambah plak kawan2 pulak bagi sokongan...huishh habislah...kena ingat..kita masing2 dikurniakan akal....jadi gunalah akal yang Allah bagi tu dengan sebaik mungkin...geng2 jugak...tapi yang salah tetap salah...matlamat tak menghalalkan cara hokeh...ingat tu...
tak rock r sebab orang lain kita pun turut bergaduh jugak...dengar...faham dan cuba kaji selidik dulu keadaan sebenar..jangan main taram je...mentang2 tu geng kita.....kita pun ikut je...pastu ngan kita2 gaduh dengan musuh kawan kita tu walaupun hakikat sebenarnya kita tak terlibat pun..tapi sebab sayangkan geng punya pasal..ikut je...tak cool r beb
kita dah besar...dah matang..malah ada yang dah jadi isteri,suami,ayah or ibu orang doh..be matured la..takkan nak tunjuk perangai sebegini pada anak2 kita???dia memang kawan kita...tapi tak semestinya dia betul...fikirkan ye.....
just peringatan untuk cheqna jugak...=) 

17 comments:

  1. hurmm...kalau hidup asik nak komplain, nak gadoh.. bila masa nak tenang jiwa?...

    Cheqna budak baik.. x macam tu kan??

    ReplyDelete
  2. Betul cheqna... kalau tak tahu hujung-pangkal tak usahlah campur tangan... berbaiklah dgn semua tak kita dia suka/tak pada kita...

    ReplyDelete
  3. masa zaman sekolah dulu adalah gaduh2 sikit.... tapi bila dah beranak pinak ni tak kuasa dah nak gaduh2 ni

    ReplyDelete
  4. malu aih kat budak2 kalau orang tua bergaduh,,:P

    ReplyDelete
  5. x best arr gaduh2 nieh... x mor2...
    kita kawan kan cheqna kan..

    ReplyDelete
  6. kadang2 terjumpa situasi camtu..eloklah kita tak campur..

    fening tu..

    sudah tentu lebih baik sittle benda2 yg lebih mendatangkan keuntungan dlm hidup.hehe.

    ReplyDelete
  7. kawang dok layang bab2 ginih... wak ppale sdiri jah

    ReplyDelete
  8. Berkawan kena ikhlas...saling memberi dan menerima.
    :D

    ReplyDelete
  9. tak suka gaduh2..penat tu...=( tapi memang pernah alami situasi diatas...

    ReplyDelete
  10. tulah...kadang2 tu yang buat rase cam malas nak kawan rerapat ngan sesapa.....leceh la gadoh2 ni ..huhu

    ReplyDelete
  11. betul3.. setuju ngan cheqna.. x baik gadoh2.. x matured.. hikhik..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~