Nov 15, 2011

~ tips untuk mereka yang kecewa dalam hubungan ~

assalamualaikum
kita kembali dalam segmen bersama doktor cinta tak bertauliah aka cheqna..kehkehkeh..ala..sharing is caring kan???manalah tahu kot2 dapat membantu..harapnya begitulah....=)
bila bercinta...memang besh kan??seakan dunia ini ana yang punya....segala2nya indah...ada ketikanya seolah tidak berpijak di bumi yang nyata...tapi pernah tak kita terfikir untuk apa sebenarnya percintaan itu???sekadar suka2???sebab kawan2 ada bf/gf kita pun nak jugak...sebab nafsu???sebab remaja memang perlu bercinta??nak isi ruang hidup yang kosong???atau sebab kita memang nak hidup bahagia dengan gf/bf buat selamanya dengan izin Allah???bergantung pada pandangan..niat masing2...
masa bercinta memang besh....tapi jika ditakdirkan hubungan itu tidak kesampaian seperti yang direncana...apa akan kita lakukan....ermm..mungkin bukan hanya untuk pasangan yang bercinta semata2...bagi pasangan yang bertunang or mungkin bagi pasangan suami isteri jugak...andai jodoh tidak kesampaian/berpanjangan...apa yang kita buat???
disini cheqna share sket tips...berdasarkan hasil pembacaan..hasil bersama klien dan juga sedikit pengalaman sendiri.....mungkin berguna...yang boleh diikut..ikutla...yang rasa tak sesuai dengan diri jangan diikut.....=)
1 ) berhenti berhubung
~ berhentilah berhubung dengan xbf/gf,xtunang, mahupun x isteri/suami...mungkin ada sesetengah orang lepas berpisah..masih boleh jadi kawan....bagi cheqna tidak....over its over...( mungkin situasi ni boleh jadi lain bagi suami isteri yang dah berpisah n ada anak...keutamaan anak di utamakan) berhentilah berhubung..mesej ke kol ke..kat fb ke..twitter ke...tak perlu nak buat2 salah mesej ke...no need...
2 ) buang segala kenangan
~ macam hadiah pemberian ke..gambar ke..yang ada kaitan ngan X kita...rasanya tak perlu kot untuk disimpan lagi..akan menambah luka dihati je kalau terpandang tu semua kan???mungkin ada yang tak kisah...tapi cuba tanya hati..takkan sikit pun tak tercuit kan bila tengok barang2 tu...ini semua akan menyebabkan usaha untuk melupakan X kita akan tergendala..jap agi ada gak yang tanya : habis anak yang kami ada ni tak kan nak buang jugak???janganlah...jadikan anak tu sebagai sumber kekuatan untuk teruskan hidup...anak tu tak de salah pape pun...
3 ) cuba sibukkan diri
~ try la sibukkan diri...kalau kita ni banyak sangat masa terluang...memang banyakle masa dihabiskan untuk termenung...mula r nak imbas balik kenangan tu...pastu salahkan diri sendiri plak....huishhh...jangan ok...kene sibukkan diri...kalau student...sibukkan diri dengan belajar..assingment ke...hang out with ur  friend..bagi yang dah keje...sibukkan diri ngan keje..hang out with friend jugak...yang ada anak...sibukkan diri dengan anak...
4 ) jangan salah kan sesiapa
~ pabila perpisahan berlaku..jangan sesekali salahkan sesiapa...jangan salahkan diri sendiri mahupun bekas pasangan kita...
5 ) redha
~ kena ingat....setiap yang berlaku adalah kehendak dan ketentuan dari Allah..kita bertemu kerana Allah dan berpisah juga adalah kerana kehendak Allah...insyaallah..kalau kita amalkan konsep redha ni..memang kita akan tenang dan ok..serta menerima takdir dari Allah dengan hati yang terbuka
6 ) jangan berdendam
~ yang ni penting gak..pabila berlakunya perpisahan tu....jangan sesekali berdendam...sebab dendam yang kita ada tak akan membantu kita lupakan kesedihan akibat perpisahan tu..kita redha...maafkan X dengan seikhlasnya....insyaallah kita sendiri akan tenang...betul ni....cheqna tak tipu
7 ) dekatkan diri dengan Allah
~ mungkin sebelum ni kita hanya menunaikan solat 5 waktu semata2..dan skang rasanya bolehlah kita tingkatkan keimanan kita dengan buat solat2 hajat...mengaji al quran..berzikir...berlama2 sket atas sejadah tu...sangat tenang dan mendamaikan...mengadulah pada Allah..sebab Allah tak pernah jemu mendengar apa yang kita adukan...alhamdulillah...ini yang cheqna amalkan...lepas solat maghrib biasanya lama sket ata sejadah...mengaji...berdoa.berzikir..try la...sangat tenang dan mendamaikan..

erm...mungkin ni saje dulu tips yang boleh cheqna share...mungkin teman2 yang lain ada gak tips...boleh share...ingatla..Allah maha mengetahui apa yang terbaik buat kita....hanya Allah maha mengetahui segala2nya...bukan kita.....
semoga kebahagiaan menjadi milik kita semua....insyaallah...

15 comments:

  1. erm, masz sekarang berhubung balik ngan xbf time belajar dulu yg dah 8 thn clash, tp masing2 dah kawin n dah ada anak pon... berhubung smula pon coz bisnes... so mmg borak pasal bisnes jerk la, xder feeling2 okies...

    ReplyDelete
  2. eceh, tak tahu pulak cheqna dah jadi doktor cinta...hihi

    tips yang ke 7 tu akak suka sekali..:)

    ReplyDelete
  3. INGAT ALLAH BANYAK-BANYAK,BANYAKKAN BERZIKIR INSYAALLAH TENANG

    ReplyDelete
  4. alhamdullilah cinta monyet akak kekal sampai sekarang. kawin dah 17 tahun. plus masa berkawan, 10 tahun. so jadi 27 tahun.. huuuhh

    ReplyDelete
  5. betul tu, sy berstuju sgt... kita kna brhenti berhubung, kdg2 mungkin xnk ptus kwan tp bla dh duk meluahkan mslah msg2, jd mkin rapat plak...

    ReplyDelete
  6. anak2 remaja mcm anak cik sal bagus baca nasihat ni..

    trimakasih berkongsi info

    ReplyDelete
  7. cheqna ni mmg layak jadi doktor chenta la...hehe...

    ReplyDelete
  8. Anak mama dah boleh masuk tv sebagai pakar kaunseling ni. :)

    ReplyDelete
  9. cheqna, saya yakin cheqna seorang penasihat /kaunselor yg baik.....

    ReplyDelete
  10. hehehe....nasib baik tak pernah ada situasi cam gitu lagi

    ReplyDelete
  11. bagus info ni...boleh bagi anak kak ain bace ni...

    no.7 adalah sebaik-baiknye...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~