Nov 14, 2011

~ percayalah.......semuanya telah ditentukan olehNYA ~

assalamualaikum...
skang...sana sini orang duk sibuk nak kahwin..almaklumlah musim cuti sekolah...asal cuti sekolah orang kahwin...asal orang kahwin mesti cuti sekolah.....=)...alhamdulillah..bagi yang dah sampai jodohnya....moga berkekalan buat selamanya.....cheqna???insyaallah..sampai la jodoh cheqna nanti...doakan.... berdebar gak ni
maaf..n3 ini mungkin agak panjang...ini adalah curahan hati cheqna....
kenapa cheqna tergerak nak share semua ni???sebab kes ramai sangat yang kahwin la ni...hahahaha
dulu2 kan...masa sebelum cheqna kenal incik tunang...cheqna always rasa macam tak bersemangat untuk menghadiri mana2 kenduri perkahwinan...as usual r..malas nak menjawab soalan2 like
"bila nak ada bf???"
"memilih sangat ke???"
"orang lain dah selamat...awak bila lagi?"
"keje dah...kete dah ada...ape lagi nak tunggu??jangan memilih sangat..."
"tak rasa rugi ke kahwin lambat??"
dan banyak lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
skang bila dah bertunang...pun still akan bertanya soalan2 macam gitu....tapi lain sket r bunyinya sebab at least dah 'diikat' walau bukan sepenuhnya lagi kan....kalau g kenduri kahwin tanpa incik tunang mesti akan ada spekulasi
"ni mesti gaduh...sebab tu tak bawak tunang dia sekali"
alahai...pemikiran yang sarkastik..... 
skang...secara jujurnya...ada satu perasaan yang erm...camna cheqna nak cakap erk...hanya yang alami je tau...ok...kalau geng2 kat opis ni..cheqna..wani..faridah..linda..iwan dan juga nisa....semua dah kahwin kecuali cheqna la kan...secara halusnya...jauh di sudut hati...cheqna sedikit terasa la...yela...semua dah kahwin...memang ajal maut jodoh pertemuan semuanya aturan Allah...tapi ada ketikanya...as a normal human being..sesekali perasaan itu akan datang....cheqna akan rasa macam 'kecik' je bila duk sama2 ngan orang2 yang dah kahwin ni...macam tak leh geng r...=)bila difikirkan balik..bagi cheqna itu normal...
insyallah..masa untuk penyatuan cheqna ngan incik tunang akan tiba jugak....doakan yang baik2 ye =) thanks...skang agak runsing dan bimbang gak...sebab stat bulan 12 cheqna akan mula untuk uruskan untuk persiapan hari bersejarah cheqna...cuma bimbang kalau banjir dan hujan...sedikit sebanyak pasti akan mengganggu urusan cheqna...moga Allah mempermudahkan segalanya....
bagi cheqna..kalau kita faham "percaya pada Qada dan Qadar"..insyaallah...kita pasti tak akan 'mereng'..'stress' memikirkan jodoh kita...lambat ke cepat ke...ngan sape ke...semua tu Allah dah aturkan...skang cheqna tak fikirkan sangat...cheqna just follow the flow..berdoa..berusaha...dalam keadaan takut dan bimbang gak..ye la...segalanya cheqna akan uruskan alone ni....doakan moga cheqna berjaya ye...cheqna pun tak mau bebankan incik tunang...sebab keadaan incik tunang dan kejenya sangat memberi tekanan kepada dia...cheqna ingin menjadi wanita yang menyenangkan dia..bukan wanita yang membebankan dia...insyaallah...selamanya.....
jadi pada mana2 wanita/lelaki yang masih belum berpunya....masih belum bertemu jodohnya termasuk cheqna ler ..jangan bimbang..jangan stress..Allah ada...mohonlah pada Allah..Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita...mungkin kita tak nampak hikmahnya...tapi percayalah..hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya....kena berusaha jugak ye..jangan berharap semata2...insyallah...cheqna doakan yang baik2 untuk cheqna dan juga untuk kita semua....peacee....
ape yang cheqna curah ni???sekali ngan cheqna pening...almaklumlah poser dan jugak banyak keje nak kena buat ni...tapi...menulis blog..menjengah teman2 adalah terapi terbaik untuk tangani stress di tempat keje..bagi cheqna la...orang lain cheqna dok tahu....ok...cheqna nak berjalan2 ni....jangan nak monday2 blues bagai hokehhhhh..tunggguuuuu

30 comments:

  1. insyaallah......smga smuanyer dipermudahkan...

    jgn lupa jemput kiter etek deh....

    ReplyDelete
  2. Insya Allah...Biar lambat asal selamat....jangan sedey sedey.

    ReplyDelete
  3. akak dulu kawin masa umo 25 thn, tu pun pada sesetengah org dah kata lambat. lantak la, malas akak nak dengar cakap2 org ni, buang masa ja. pd cheqna akak doakan semoga dipermudahkan segalanya..be happy ok

    ReplyDelete
  4. alaa... perkara biasa yang ditempuhi orang bujang.

    yang ye nye.. dia org dengki tu sebab dia org dah kahwin dan sebuk nak jaga anak-laki. sedangkan org yg bujang masih boleh jalan2 sana - sini... bebas.... hahahaa

    Aku dulu pun selalu gak kena tanya dek makcik2... aku jawab: bak ni anak dara makcik, malam ni gak aku kahwin.... hahaha.

    skrg pulak... bila nak tambah2 anak? soklan payah nak jawab. Aku jawab gak... ada anak lebih, bagi aku sorang.. aku nak bela.... hahaha. Fight fire with fire.

    ReplyDelete
  5. Sebaik ita lahir Allah dah tentukan siapa dan bila jodoh kita. Tak perlu takut kerana setiap yg terjadi ada hikmahnya...

    Kakak tunggu Dec 2011 ini kan Cheqna.:)

    ReplyDelete
  6. lambat atau cepat bukan urusan kitakan, asalkan bila dah kahwin jodoh kita berpanjangan .ko ni boleh jadi pakar motivasilah cheqna.semoga Allah SWT permudahkan urusan ko ye.

    ReplyDelete
  7. aku kagum ngan ko cheqna...bila dtg perasaan yg tak best tu, ko cepat2 positifkan diri ko balik...alhamdulillah..ko jgn layan sgt perasaan dan hasutan drp syaitan tu ye...

    aku tau ko mmg kuat dan aku selalu doakan majlis ko nnt dipermudahkan...amin...

    ReplyDelete
  8. insyallah....rezeki,jodoh ajal maut di tangan tuhan...

    ReplyDelete
  9. cik dah
    terima kasih..
    begheh...pasti akan dijemput =)

    ReplyDelete
  10. ibu lala
    alhamdulillah..
    tak ada sedih2 nyer..=)

    ReplyDelete
  11. mamasyaza
    malas heh nak dengo2 cakap orang ni..
    yang penting kita percaya pada ketentuan dari Allah...=)

    ReplyDelete
  12. aku
    kehkehkehkeh
    cheqna setuju.....
    suka sorang cheqna baca komen ni =)

    ReplyDelete
  13. kakzakie
    betul...
    disember lum langsung lagi kakak
    2012 baru langsung =)

    ReplyDelete
  14. cik ina
    ye ke??hehehehehe dah ini bidang yang cheqna keje...=)
    terima kasih cik ina.....=)

    ReplyDelete
  15. wahida
    uhuk uhuk...terharu baca komen ko kak
    terima kasih.....pelukpeluk...=)

    ReplyDelete
  16. mrs eady
    kalau kita pegang pada kata2 tu...insyaallah kita akan ok =)

    ReplyDelete
  17. alahai cheqna, kalau kita asik pikir apa yang orang cakap kat luar sana..... bukan boleh tolong bagi kebahagiaan kat kita pon kan...

    so, just ambil kata2 dorang tu, masuk kan dalam telinga mana yang baik, yang buruk tu kuarkan dari telinga.. hehe

    yang penting, nanti nak kahwin jgn lupa jemut masz, mana tau time tu balik ganu, leh masz datang kenduri.. k

    ReplyDelete
  18. bertunang bukan lah tiket utk pasangan sentiasa beruda ke sana-sini sesuka hati...
    kena jugak lah kan jaga adab - jaga maruah....

    iols doakan impian cheqna terlaksana dan kekal bahagia keakhir hayat bersama pilihan hati...

    ReplyDelete
  19. maszmadi...
    insyaallah pasti akan dijemput =)

    ReplyDelete
  20. bagus tu cheqna, pikir positif aja ye.. ^__^

    ReplyDelete
  21. Insya Allah.... mohon yang terbaik untuk cheqna

    ReplyDelete
  22. misya
    insyaallah..
    amin...
    itulah yang cheqna harapkan..kebahagiaan sampai bila2 =)

    ReplyDelete
  23. doakan yg terbaik utk chegna.. semoga perancangan berjalan lancar.. amin.. lambat ke cepat ke Allah dh rancangkan yg terbaik utk kiter..

    ReplyDelete
  24. ct rahani
    terima kasih dear...
    sangat2 berterima kasih..
    insyaallah =)

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~