Nov 3, 2011

~ edisi cinta lagi..~

assalamualaikum
kita bersama lagi dalam segmen doktor cinta....hahaha..berangan...sabo jela..
kali ni nak share pasal kata2 kat atas tu...
bagi cheqna..memang betul kata2 tu...sebabnya cheqna kata begitu??
ok....sayang sangat2 kita pada pasangan kita sekalipun..kalau sudah tertulis di loh mahfuz dia bukan untuk kita..so kita kena redha dan terima dengan hati yang terbuka...ape jua sekalipun...memang kita kena berbalik kepada kekuasaan Allah...kita ni manusia hanya mampu merancang...yang menentukannya hanya Yang Maha Esa..
mesti ada yang kata...cakap senang r cheqna..nak hadapinya??sakit weh....yup..memang cakap senang sebab guna air liur je pun..yang hadapinya jela tau camana sakitnya menanggung..cheqna pernah alami jugak ler...haip..ni kisah dulu2 hokeh....semua tu dah ditinggalkan..hidup demi masa depan...masa cheqna berhadapan dengan satu kes putus cinta yang sangat kronik pada pandangan cheqna...cheqna macam pelik jugak pada awalnya..sebab cheqna belum pernah alami situasi seperti itu dalam hidup...cheqna cakap ngan kawan cheqna tu...cheqna just bagi masa seminggu sahaja untuk dia bersedih..menangis..meratap hiba....cukup seminggu kena bangkit...tak leh ikut perasaan lagi...cheqna cakap macam ayat kat atas tu la...lepaskan dia....andai benar dia tercipta untuk awak..insyaallah walau apa jua caranya pasti awak akan bersatu jua...nama kawan cheqna ni terpaksa dirahsiakan la....aib orang weh..
alhamdulillah..dia ikut cakap cheqna...cheqna tak biarkan dia keseorangan...cheqna always temani dia...sms dia..tak bagi dia alone sebab nanti karang dia fikir yang bukan2 plak...=) cheqna always ada untuk dengar keluh kesah dia...sebab masa awal2 dia didump oleh kekasihnya...keadaan dia sangat teruk...sehinggakan cheqna berkata pada diri sendiri "sangat teruk rupanya bila orang putus cinta"..tapi bergantung pada individu sebenarnya...cheqna dulu masa putus cinta...bebudak ni tak tahu pun...hahaha sangat bijak cheqna menyembunyikan apa yang cheqna alami...lama gak...hampir 2 bulan lepas cheqna clash baru bebudak ni tau..tu pun sebab cheqna beritahu...serabut ekpom bila bebudak ni duk sibuk tanya pasal X cheqna tu...bila mereka tahu..bebudak ni terkejut r sebab dalam tempoh tu cheqna langsung tak menunjukkan ciri2 orang putus cinta seperti termenung...menangis..cheqna kan always gelekek sokmo...duka dihati kutanggung sendiri...eceehhhh..hahahaha
tapi secara seriusnya...betul..apa yang kita tanggung..kita alami..kita la yang berhak untuk diri kita..kalau kita nak berterusan termenung..menyalahkan diri..menangis..meratap hiba..maka memang itulah jadinya...tapi kalau kita sendiri yang nak bangkit...nak teruskan hidup seperti biasa...insyaallah kita pasti akan dapat harungi jua...memang sukar..tapi kalau kita betul2 nekad pasti kita dapat buat...awal2 memang diakui ukar untuk kita singkirkan terus segala kenangan bersama ngan pasangan kita tu..tapi kena ingat dan kita fikirla sendiri sampai bila kita nak hidup dalam kenangan???hidup kita..kita yang tentukan...bukan orang lain....orang lain mungkin hanya dapat bersimpati dengan apa yang kita alami...selebihnya??kita sendiri yang lalui...marilah Doktor Fazilah Kamsah sekalipun menasihati kita...motivate kita..tapi kalau dalaman kita sendiri tak nak berubah ke arah yang lebih baik..tak jadi jugak...
eh...cheqna sebenarnya nak cakap apa ni??=)..ok berbalik pada kisah tadi...alhamdulillah...kawan cheqna  tadi..sudah pun berkahwin dengan pasangan yang pernah mendump dia suatu ketika dulu...ada masalah le sket...hingga memaksa suaminya sekarang bertindak sedemikian...cuma kat sini cheqna nok kabo...kawan cheqna pernah lepaskan pasangannya dulu...walaupun dia sangat menyayanginya...tapi dia redha dengan ketentuan dari Allah untuk dia...tapi nok kabo jugak..kalu dang jodoh memang tak kemana...kalau dah memang Allah tetapkan lelaki/wanita itu untuk kita...lari la kemana sekalipun...pasti akan bersatu jua...janji Allah itu pasti....jadi janganlah gusar....
andai memang dia tercipta untuk kita...pasti akan bersatu jua...seandainya dia bukan ditakdirkan untuk kita miliki...redha..tabah..maafkan dengan seikhlas hati..jangan berdendam..pasti kita sendiri akan tenang..apa yang cheqna dapat kongsikan...andainya kita putus cinta..putus tunang..hatta bercerai sekalipun...kena maafkan seikhlas hati dan jangan berdendam...redha...insyaallah kita pasti akan tenang...=)
 semoga kebahagiaan dunia akhirat kan menjadi milik kita semua...insyaallah

15 comments:

  1. aiii...dh tukar profession jd doktor ka??...hehe...

    ReplyDelete
  2. Mama pernah mengalami putus cinta - yang mama tahu waktu itu hanyalah menangis. Ingat2 balik, bodoh betul rasanya. ;-)

    ReplyDelete
  3. Salam Cheqna,

    Betoi tu...ajal maut,jodoh pertemuan semuanya di tangan tuhan yang maha esa..

    ReplyDelete
  4. a good friend you are indeed...

    harap kawan cheqna tu tabah dan sabar lah ye...

    ReplyDelete
  5. betul tu chegna.. walau apa pun terjadi hidup kena teruskan.. putus cinta mmg sakit tp x kn sbb putus cinta kita nk sakitkan diri kita pulok.. betul dok.. tiba2 rasa macam doktor cinta gok.. haha..

    ReplyDelete
  6. tak pernah serius bercinta sebab takut kena tinggal & sedih haha bengong kea..bercinta lepas kahwin juga best:)

    ReplyDelete
  7. cheqna ...betul tu ..saya pun setuju..kalau dah jodoh.... jauh mana pun misti tetap akan bertemu jua akhirnya :)

    ReplyDelete
  8. suke akak tau cheqna dah jadik dr cinta... leh akak g jumpa cheqna klu sakit pasal cinta2 ni... hehe

    Klu dah jodoh tak kemana..insyaallah bertemu jua...

    ReplyDelete
  9. kwn sya pun ada kes cam tu gak...

    klu dah jodoh tak kemana kan...

    ReplyDelete
  10. kalau ade jodoh pasti akan bersatu jugakkann...

    tapi kalau terpisah jgk anggap la ade yg lain lagi terbaik...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~