Nov 10, 2011

~ dugaan dan halangan....rintangan...ujian....takkan pernah berhenti ~

kita kembali dalam segmen doktor cinta...
nak kata klien..bukan la kot...salah seorang teman menghubungi cheqna..bertanyakan pendapat....berkongsi..meluahkan apa yang dia rasakan....cheqna tak bagitahu sape nama kawan cheqna ni ok...just berkongsi apa yang dia ceritakan jela..dan cheqna pun bagitahu dia yang cheqna akan share dalam blog cheqna...dia izinkan dengan syarat jangan postkan nama dia...memang pun..cheqna tak akan sesekali siarkan nama klien ke..kawan2 yang share masalah ngan cheqna...kecuali kalau diizinkan...=)
kawan cheqna ni adik pada cheqna 2 tahun...masih bujang..pompuan...baru saje putus cinta...ditinggalkan lelaki tanpa alasan yang kukuh...apa alasannya biar cheqna je la tau...memang teruk jugakla keadaan dia...hari2 kol..msj...mengadu...cheqna menerima..mendengar..meminjamkan bahu cheqna walaupun jauh...sangat kesian mendengar keluh kesah dia...dia memang tak leh terima hakikat...cheqna bukan jalankan sesi kaunseling dengan dia..memang cheqna menganggap semua yang diluahkan itu adalah luahan hati seorang teman...kalau dijadikan sesi...agak lain r teknik dan kemahirannya...lagi teruk...dia sangat sakit bila bekas bf dia dah pun bertunang...
sekali lagi..cheqna share apa yang cheqna bagitahu dia...
perempuan...bila dah terlalu menyayangi..mencintai...memang sukar untuk diganggugugat perasaan itu..tiada apa yang dapat menghalang perasaan itu dari terus mekar dihati..pernah dengar..sayangi dan cintai orang yang kamu sayang/cinta itu seadanya...jangan keterlaluan...pernah dengar kan??ini logiknya kata2 itu...bila kita terlalu sangat menyayangi dan mencintai pasangan..bila something yang buruk terjadi memang frust menonggeng tertonggeng...
kita bertemu dengan pasangan adalah aturan Allah...dan ingatlah..andainya terjadi perpisahan itu juga adalah aturan dan kehendak Allah...jika kita ingat semua yang berlaku adalah kehendak Allah..tiada yang berkuasa selain dari Allah SWT..insyaallah kita pasti dapat menerima suratan takdir hidup kita...Allah yang mengetahui apa yang terbaik buat kita...
memang cheqna akui...sangat sukar untuk kita rasionalkan pemikiran kita saat kita sedih...memang diakui..tapi seperti yang cheqna khabarkan sebelum2 ni...emosi negatif jangan sesekali biarkan menguasai kita....biar kita yang kuasai emosi negatif itu..insyaallah pasti kita akan dapat harunginya..
bukan saja2 Allah datangkan ujian kepada hambaNYA..besar ujian yang diturunkan..maka besar juga hikmah yang akan kita peroleh..lambat atau cepat..kita pasti akan menyedari hikmah itu...biarkan rasa cinta itu mati..tapi jangan sesekali kita biarkan kita turut mati bersama cinta yang tidak kesampaian itu..
insyaallah..kebahagiaan milik kita semua...Allah tidak akan menganiaya umatNYA..percayalah...kalau kita tanamkan rasa REDHA dalam diri..insyaallah..kita pasti dapat menerima segala ujian..rintangan..dugaan dari Allah dengan hati yang terbuka...berhenti menyalahkan diri..andai kita benar2 sudah berusaha memperjuangkan cinta kita...maka pasangan yang meninggalkan kita harus menangis dengan kehilangan kita...sebab dia sudah kehilangan pasangan yang sangat2 mencintai dia...jangan lagi bazirkan air mata itu..
dekatkan diri dengan Allah..mengadu lah pada DIA..DIA tak akan pernah jemu mendengar aduan kita...rintihan kita...mengaji Al Quran...insyaallah pasti tenang...Allah sentiasa ada untuk kita...insyaallah...pasti yang lebih baik akan kita temui...dengan izin Allah...setiap yang berlaku adalah aturan dan kehendak Allah..sebagai hambaNYA...siapalah kita untuk menidakkannya..... 
ambikla seberapa lama masa yang diperlukan...tapi kena ingat..hidup perlu diteruskan...biar cinta itu mati tapi jangan biarkan kita juga turut mati bersama cinta itu...insyaallah...pelangi indah yang diimpikan akan muncul jua setelah hujan lebat melanda..=)

11 comments:

  1. ...pasti akan ada hikmah. Tak mustahil, 5 tahun akan datang andai bertemu jodoh dgn org lain, pasti kwn Cheqna akan menyesal tak sudah krn meratapi putus cinta dgn lelaki yg itu...

    Percayalah sbb sy juga dah merasa.

    ReplyDelete
  2. betul tu.. hanya Allah tempat mengadu yg paling baik..

    ReplyDelete
  3. kalau pelangi tak muncul2 gak.. banjir yg datang.. aku lari ke gunung. hidup perlu diteruskan...

    ReplyDelete
  4. banyak2 bersabar dan itu semua ade hikmah disebaliknyekan...

    hanya allah mengetahui segala-galanya...

    ReplyDelete
  5. terimakasih dpt berkongsi nasihat..
    sgt bermanfaat terutama jika anak2 remaja dpt membacanya..

    ReplyDelete
  6. SALAM,
    SETUJU SANGAT DGN 2 PERENGGAN TERAKHIR N3 INI. DEKATKAN DIRI KPD ALLAH. MOHON KPD NYA !

    ReplyDelete
  7. Mungkin ada hikmah apa yang berlaku ...anggap lah dia bukan jodoh untuk mu.....dan Jodoh yang terbaik sedang menanti ........

    ReplyDelete
  8. Benar... hanya DIA sebaik2 tempat untuk kita mengadu dan redholah dengan ujian serta dugaan yang diturunkanNya.

    ReplyDelete
  9. usaha yang terbaik...dan kepada allah jua tempat kita mengadu

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~