Oct 2, 2011

~ seekor demi seekor mati ~

assalamualaikum...
kenal ikan di atas??ye..itulah ikan puyu..bukan kekasihku puyu hokeh...
saja nak share....umah cheqna ada pelihara ikan puyu ni....saje nak bela....lagipun kata orang tua2 pelihara ikan puyu ni bagus....mengelakkan orang2 kat umah tu terkena sesuatu...macam...kalau ada orang nak 'sihirkan' kita pasti terkena kat ikan ni dulu..wallahualam....cheqna tak sure la plak..lagipun Allah maha mengetahui segalanya....jadinya saja2 je la bela...
semenjak awal tahun ni kot....dah banyak ikan puyu yang cheqna bela...dan yang sadisnya dah banyak jugak yang dah mati....erm....orang kata ikan puyu ni susah nak mati tapi cheqna tak tahu kenapa...kat umah cheqna ni bila dibilang2...hampir 8 ekor sudah mati...dan skang tinggal sekor je....
lepas sekor sekor mati...bila mati cheqna beli lagi....mati...beli lagi...mati...beli lagi...nape agaknya ikan puyu ni susah nak hidup kat dalam umah cheqna ni....nak kata tak bagi makan cheqna bagi...ke ikan puyu lemas sebab air banyak sangat???=) ok ok...korang janganle kata cheqna bongok plak...
tu yang cheqna duk sembang ngan adik cheqna n ma....kami saling berkata,.....agak2nya sapa antara kita ni yang nak 'diusik' hinggakan mati habis ikan puyu ni......tak tahulah...kami macam malas nak percaya sangat mende2 macam gini.....takpelah...kita fikir positif...hayat ikan puyu tu tak lama....=)
ke ada sesape nak bagi pandangan??nak bagi pendapat pun boleh...lagi besh kalau nak bagi pendapatan....=)
ngeeee... 

12 comments:

  1. ikan puyu = ikan kereta kebal.

    sepatutnya kebal... dalam lumpur pun dia boleh hidup. kalau mati gak, ada benda lain la tu...

    mungkin airnya bersih sangat kut..,.

    ReplyDelete
  2. salam kenal cheqna,

    apakata lepas ni cuba ikan lain pulak..tengok mati jugak ke..

    ReplyDelete
  3. eerr..ikan puyu panas sbb akuarium die xde econ..kipas mne cukup...huhuhu

    ce bela flower horn plak...tgk jd gane,kot2 ikan tu x mati malah jd ...tumbuh byk jendol2 kt badan..*ikan tu makin besar jendol makin mahal kn???

    ReplyDelete
  4. imanshah
    lak..dang lagi nak gulai2 ni..hahahaha
    tapi sedap ke??

    ReplyDelete
  5. aku
    tu la pasal...orang kata memang ikan putu ni kebal...
    kadang air tu 2 bulan sekali baru cheqna tukar...
    tak tahuler..

    ReplyDelete
  6. anitaare
    salam kenal jugak kak
    dah malas le nak bela ikan lain...hehehe

    ReplyDelete
  7. mesti ada salah silap kat mana2 tu..
    cheqna bg mkn tak ikan tu..hihi

    ReplyDelete
  8. wida
    makan pakai semua cukup
    pakai??hahahahaha

    ReplyDelete
  9. pernah jugak dgr bela ikan puyu ni elak sihir...tapi tak tau kebenarannya...kita guna pendinding 3 qul je la...dan ayat kursi di 4 penjuru rumah kita

    ReplyDelete
  10. ~asha~
    memang tu r hok cheqna dengo orang2 tua kata..
    saje je pere tu..dulu pere ikan guppy..mapuh habis gok.
    hehehehehe

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~