Oct 18, 2011

~ permintaan dari bakal ibu =) ~

klik untuk menggemukkan ini gambar
tak sangka plak si MB ni mintak resepi..auww..mak jema segan hokeh...tapi untuk tidak menghampakan harapan bakal ibu..amin..maka cheqna wat la n3 khas ini....lagipun bukan susah pun..
ekceli cheqna dapat resepi ni dari sepupu incik tunang...masa g beraya hari tu...tengok pada resepinyer senang je kan...so cheqna try ler....
bahan2 untuk kek coklat kukus ala cheqna..wah tetiba ni hahaha
Bahan 1
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
* bahan 1 ini dimasak diatas dapur dengan api yang kecik je...
bahan 2
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh serbuk bikarbonat
* bahan ini diayak
bahan 3
3 biji telur - dipukul sehingga kembang/ ringan
caranya..
bahan 1 dimasak menggunakan api yang sederhana..jangan besar sangat dan jangan kecik sangat..pastu masukkan telur yang dipukul tu....kacau2 ler...pahtu masukkan bahan 2 sikit demi sikit..kacau...pahtu masukkan dalam loyang....dan silala kukus 45minit sehingga 1 jam...cocok le...kalau dah masak...angkat le..dan sedia untuk dimakan...
sekian resepi dari mak jema..=) pssttt..kalu nak lagi besh...dalam 1 cawan serbuk koko tu letak sikit milo dan nescafe..lagi besh =)

30 comments:

  1. wah best2..amy suka makan tp mls nk buat..hehehe..

    ReplyDelete
  2. hihihihi...bakal ibu? ayoooo...pitam..hahahahha...Thanks Cheqna.....bila rajin boley try ....terima kasih tawww

    ReplyDelete
  3. nok etek resepi ni deh...wat koleksi dl..kalu rajin baru buat..hik..hik

    ReplyDelete
  4. Pastu, sapu lak kek tu dgn cokelat cair. Pehh!

    ReplyDelete
  5. Ha... macam itulah baru mak mertua senyum meleret cheqna. Kalau dia baca N3 ini mesti dia kata "pandai bakal menantu mak" hahaha... kakak nak sakat cheqna sesekali. Jangan marah tau:)

    ReplyDelete
  6. kalau pakai masuk je bahan2 tu jadi tak kek kukus? ke kek kusut...heheheh...

    ReplyDelete
  7. amyliana
    kak na rajin wat tapi makan kurrenngg almaklumlah coklat kan??

    ReplyDelete
  8. MB
    amin...moga2 cepat jadi ibu..janganla pitam ok =)
    sama2 kasih =) nanti kalau dah buat bagitahu r jadi ke tak

    ReplyDelete
  9. fara
    cheqna tak leh...huhuhu sakit kepala ni pun makan sket je dah rasa sakit kepala

    ReplyDelete
  10. kakzakie
    dah biasa dah bagi kat bakal mertua...
    yang beshnya kalau tanya incik tunang sedap ke tak selamba je dia jawab boleh la dari takde....=)
    sib baik tunang dia ni jenis tak mudah kecik hati....

    ReplyDelete
  11. ada resepi le plak...

    gambo keknya... yg kat enttry sebelum ni ke???

    yg ni memang iols fail nak buat
    dari dulu kalo buat kek - cookies
    tak penah jadik!

    ReplyDelete
  12. x penah try wat kek kukus.. makan penah la.. hehe..

    ReplyDelete
  13. milo ais
    gambo kat n3 bawah =)
    cheqna jadi seronok sebab always menjadi..ada gak yang tak jadi tapi tak pernah berhenti menery =)
    cuba r..yang ni senang je..kompem jadi =)

    ReplyDelete
  14. resepi sokmo amik tapi bercinta la nak buat hehe

    ReplyDelete
  15. saya rajin makan je ni..camne ngan resepi tu? huhuhu..

    ReplyDelete
  16. wah, jadi blogger masakan plak yea...

    kite pun nak tirulah

    mekasih :)

    ReplyDelete
  17. yg senang2 tu memang sangat best...i likeeee bulehh try cheqna punya resepi nehhh

    ReplyDelete
  18. mamanoriz
    hahahahahaha
    x de maknanya..masak pun ke laut..
    hahahaha
    try r..
    sama2

    ReplyDelete
  19. bitt
    silakan kak..
    nanti bagitahu camana erk..=)

    ReplyDelete
  20. resepi tu saya pakai bila rajin nak buat je la nnt. saya rajin makan je tak rajin buat kek tu..huhu

    ReplyDelete
  21. liliyuli
    cheqna rajin buat tapi kurang suka makan =)

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~