Aug 16, 2011

~ bertunang bukan lesen ~

assalamualaikum...
n3 kali ini bukan cheqna nak kata kat sape2...just sekadar perkongsian berdasarkan pemerhatian cheqna...dan juga sebagai peringatan untuk diri sendiri..kalau yang lain nak amik ingatan pun boleh jugak.....sebelum tu cheqna mintak maaf kalau ada yang terasa dengan tulisan cheqna kali ini...tak ada apa2 maksud..just perluahan perasaan semata2..
skang ni dah jadi trend kan bergambo sebelum berkahwin...ala yang pre wedding ke ape ntah namanya tu.....ada sekali hari tu..ada hamba allah ni tunjuk gambo dia yang dia snap sebelum berlangsungya majlis kahwin dia...ermm tak yah bagitahu nama la...kena jaga aib dia...cheqna terkedu melihat aksi dalam gambar2 itu.. terkedu sebab ada aksi pegang2...peluk2...bagi cheqna yang haram tetap haram sebelum semuanya jadi halal..ke cheqna yang kolot ni???rasanya betul doh pemikiran cheqna....
cheqna tegur
" ko belum lagi kahwin dah amik gambo peluk2 pegang2 cam gini???" cheqna tanya hamba allah tu
dia jawab
"ala...apa ade hal..lagipun dia akan jadi laki aku gak"
cheqna jawab
"AKAN JADI..belum jadi lagi weh...yang haram tetap haram weh....."
"ala ko ni...kolot r....takkan ko ngan tunang ko tak pernah pegang2 sentuh??" boleh dia tanya cam tu
" walaupun aku jenis giler2 macam gini...bagi aku dan tunang....yang haram tetap haram..dan tunang aku jugak cukup2 jaga semua tu..." cheqna jawab
" baiknyer ko..aku siap salam cium tangan bagai semasa jumpa dan sebelum kami berpisah balik..romantik n caring weh"
" caring dan romantik ada banyak cara lagi boleh buat...terpulang la pada ko....ko dah boleh fikir mana baik mana buruk...bagi aku senang...kalau laki tu betul2 nak buat kita ni isteri dia...dia takkan buat perkara yang bukan2 sebelum sampai waktunya.....tapi terpulang pada pandangan masing2 r..aku tak kata pandangan aku tu betul"
" baiknya ko ni yer....baguslah" dia berkata
cheqna tak tahu sama ada dia menyindir atau betul2 maksudkannya...cheqna tak kisah pun..
lagi satu kalau ramai perasan...ada dikalangan mereka2 ini bangga menunjukkan 'kejahilan' maaf guna ayat mungkin kasar sket...dah terang2 melakukan kesalahan...mende yang haram tapi tetap bangga show off pada semua orang..contoh...bergambar bersama pakwe/makwe/tunang  yang sah2 masih lagi dalam title 'haram' dengan aksi yang kurang sopan..peluk ke...kissing ke...berpegangan ke...dan bangga show off pada semua orang....sikit pun tak de rasa malu kan???tak pernah ke fikir perasaan mak ayah adik beradik...family bila tengok gambar2 itu????kalau cheqna wat macam gitu..mau kena kejar ngan parang...tapi tu la..masing2 punya pandangan dan pendapat kan...ada yang tak kisah..ada yang malu..ada yang bangga..cheqna tak salahkan sape2..cuma terfikir jela...
lelaki dilahirkan sebagai pemimpin...kalau awal2 dah ditunjukkan dia gagal untuk memimpin...camanalah agaknya nanti yer???? 
cheqna pun ada tunang..tapi alhamdulillah setakat ni kami masih lagi menjaga batas2 dalam perhubungan kami..kalau kuar pun ma ada...tak pun kawan2 ada...lagipun incik tunang tu jenis islamik sket...alhamdulillah...walaupun dia sengal tapi bab2 agama..apa yang halal haram memang incik tunang sangat titik beratkan...bersyukur dipertemukan dengan lelaki sebegitu..bukanlah niat cheqna nak puji tunang sendiri..cuma bila cheqna renung dan fikirkan balik kan...betul la ayat yang mengatakan " wanita yang baik untuk lelaki yang baik....dan begitulah sebaliknya " semoga kita semua berada dalam golongan wanita dan lelaki yang baik...insyaallah...
cheqna pun dalam usaha memabaiki diri..mana2 yang kurang cheqna cubalah baiki...kalau hari semalam dah baik...cheqna akan berusaha agar hari ini lebih baik dari semalam..barulah terasa indahnya hidup ini...
maaf kalau ada yang terasa dengan n3 ini..cheqna akui..cheqna pun bukannya sempurna..tapi cheqna sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri...demi kearah yang lebih baik dari masa ke masa..insyaallah =)
kadang2 kebenaran pahit untuk ditelan/diterima kan??? 

30 comments:

  1. Budaya ikut2an itu yang jadi masalahnya - tanpa merujuk kepada hukum hakam. Tengok artis buat cenggitu, ada juga yang teringin nak ikut sama. Semoga anak mama tetap menjaga batas pergaulan sehingga ke akhir hayat.

    ReplyDelete
  2. betul tu cheqna....kebenaran sgt pahit, tp itu lah yang sebenar2nya

    msykt kita mudah terpengaruh dgn artis2 seperti kata kakcik

    ReplyDelete
  3. sgt sgt sgt setuju dgn entry ni!!!!!tak suka la tgk dukung dukung peluk peluk itu baru pre wed..bkn dh kawin ok...tak senonoh la!!

    ReplyDelete
  4. betui tu skrg dah jadik trend..kalo nak snap gmbr gak..bukan tak boleh..
    tp tatasusila ..harus tetap dijaga.

    ReplyDelete
  5. betui tuh ...
    tunang belum tentu jodohnye lagi ...
    cam kes hot skrg ni ...

    ko dah gomol2 sentuh sana cni .. tup2 tak jd .. sendri mau ingat la

    ReplyDelete
  6. ye betui.. slagi lom slesai akadnikah tetap haram. mmg le 'syok' kan tp kot2 kendian hr nnti dtg balasannye ke anak cucu kite.. kesian deme yg tak besalah..

    ReplyDelete
  7. sekali tak jadi...

    baru tepuk dahi

    kan cheqna

    ReplyDelete
  8. mama
    betul..ikutan r semua tu dengan menolak hukum hakam allah
    insyaallah mama..=)

    ReplyDelete
  9. aku ibu muda
    tu la..kebanyakan dari kita menjadikan artis sebagai rujukan...
    mintak jauh la..yang baik boleh ikut..yang tak baik tu tolak tepi r

    ReplyDelete
  10. mrs eaddy
    tu la cheqna kata...yang buat semua tu sebenarnya nak tunjuk kat sape??? dua2 tak leh mikir ke mana halal mana haram???
    cheqna memang sangat tidak suka tapi masing2 punya pendapat dan pandangan kan

    ReplyDelete
  11. attys
    cheqna jugak suka bergambar tapi alhamdulillah setakat ni boleh ikut lagi arahan Allah..
    amal makruf nahi mungkar

    ReplyDelete
  12. azeeda
    bak kata incik tunang cheqna bila cheqna sembang ngan dia bab ni
    "yang haram itu yang mereka suka"

    ReplyDelete
  13. NM02
    bukan setakat tepuk dahi
    semua mende nak ditepuk ni...

    ReplyDelete
  14. dlm islam pun ada ckp kalau nak carik pasangan tgk lah didikan agama dia dulu...

    ReplyDelete
  15. hana setuju.. tp bila kitategur, ada yang berpandangan sinis plak pada kita.. kata kita tidak sporting la apa la.. hukum tetap hukum... lepas kawin, bercintalah bagai nak rak pon, itu kan halal?

    ReplyDelete
  16. hana faza
    tu la bila ditegur dikatanya kita ni kolot...

    ReplyDelete
  17. salute dengan cheqna. Masih menjaga baik semua tu. Teruskan...

    Zaman sekarang ni, ramai sangat yang dah hanyut, betul, tunang bukannya lesen. Dah kahwin pun boleh bercerai, inikan pula tunang kan.

    ReplyDelete
  18. ~ yus ~
    alhamdulillah...dengan pegangan agama yang dibekalkan kuarga...cheqna masih mampu menjaga batasan dalam perhubungan..dan cheqna juga bertuah dan beruntung sebab incik tunang juga sangat menitikberatkan hal2 hukum halal haram ni...
    moga kami akan disatukan dengan ikatan perkahwinan suatu hari nanti =)
    amin...

    ReplyDelete
  19. saya perhatikan sekarang ni, kad2 kawin mmg siap ada gambar pasangan yg berposing manja..banner kawin pun macam tu..

    ReplyDelete
  20. Awak sgt baik. Awak tegur dia. Walau dia tak mahu dgr teguran awak. Tapi sekurang-kurangnya, awak dah jalankan tanggungjawab sbg seorang muslim...

    ReplyDelete
  21. mommy fara
    tu la ..lagipun sebab cheqna saya cheqna tegur tapi dah tak mau dengar nak wat camana kan..takkan nak paksa

    ReplyDelete
  22. part paling tak tahan tu yang cheqna cakap encek tunang cheqna sengal.. hahaha ada jugak terselit tang sengal tuh.. hihi

    ReplyDelete
  23. ya allah jee
    kalau ajee berpeluang jumpa cheqna ngan incik tunang...ajee pun terkejut..ramai yang tak menyangka kami ni pasangan tunang...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~