Aug 21, 2011

~ aksi mendebarkan ~

assalamualaikum..
cerita hari jumaat baru ni....
lokasi : belakang umah cheqna
jam : kul 445pm lebih kurang r..
cheqna as usual kalau hari2 cuti...petang2 mesti nak membakar sampah sarap...kayu2 kering tu memang jadi feveret r untuk di bakar.....
perhatikan gambo di bawah
nampak timbunan kayu tu?????dan juga tempat pembakaran tu???sila tengok betul2...ada kisah ni....=) senyum dalam takut..
sedang elok cheqna duk kutip kayu depan timbunan kayu tu...cheqna tengok ibu ayam macam bekeng2 gitu sebab dia ada anak kecik....cheqna wat dok care r...sekali cheqna tengok...hamik ko...dengan berkain batik..almaklumlah cheqna kan wanita melayu terakhir baju tshirt..kain tuala kecik atas kepala..kiri kanan ada kayu2...cheqna berlari dengan sehabis laju cheqna rasa la....sambil berlari sambil menyebut "allahuakbar...allahuakbar...ya rabbi...ya rabbi" kebetulan ma ada kat luar...ma tanya bakpe
"ular ma........."
sepantas kilat ma bangun tanya di mana......cheqna tunjuk r....cepat2 ma amik kayu dan g kat tempat tu...tapi dah tak de...mana plak ular ni menyorok....so habis disitu.....memang ma gelak tak hengat r tengok muka cheqna pucat..mau tak pucat..kalau tak kompem cheqna dah arwah..ular tu sebesar lengan budak umur 5,6 tahun r..panjang dan kaler seakan biru2 gitu.....bukanlah biru terang.....ma kata mungkin ular tedung selar....
so habis disitu...durian yang gugur pun cheqna tak berani nak g amik...takut....
dalam kul 530pm...cheqna g sekali lagi kat tempat cheqna bako tu untuk masukkan kulit2 durian...sekali
"ma!!!!!!!!ular tu ada bawah kayu2 ni ma...."
kebetulan pakcik sebelah umah ada...dia pun datang....puas dikacau tapi ular tu tak mau keluar.....bimbang weh...sebab ular tu besar..
sudahnya...malamnya sampai ke pagi cheqna tak leh tidur....pejam mata terbayang insiden tadi....ngeri.....citer ngan incik tunang...tau dia kata ape???
>
>
>
" tu mesti ada orang nak datang minang awak....." banyak la dia punye minang...hampeh tul......
harap2 ular tu dah lari..kalau ular tu still disitu...maknanya memang nak kena panggil bomba......beringat weh..sebab dekat ngan dapur cheqna kan.... 

24 comments:

  1. ular memang sukalah duk tempat sesejuk gitu ceqna

    ReplyDelete
  2. adehhh naseb baik kain batik tu x terlucut. hahahah

    ReplyDelete
  3. Kikikii..cheqna..nasib tak terbojot kain batik tu...Eiii..sue pun seram juga dgn ular ni..bahaya betul la..

    ReplyDelete
  4. nasib baik la tak di buatnya mengganas ular terrr

    ReplyDelete
  5. Ular sawa ke? Besar tu. Np tak pgl perhilitan? Ishh...klu sy pun tak lena tido dibuatnya!

    ReplyDelete
  6. sayangsayangibu
    tu la...lagipun semak sket kat belakang tu kan..

    ReplyDelete
  7. wida
    tu la pasal
    harap2 ular tu dah lari r..

    ReplyDelete
  8. ajee
    sempat lagi bayangkan aksi tak senonoh itu yer..hahahaha

    ReplyDelete
  9. ibh
    hahahaha
    jangan!!!jangan bayangkan aksi kurang sopan itu...hahahahaha

    ReplyDelete
  10. eelobor
    kalau itu mengganas..arwah la cheqna huhuhu

    ReplyDelete
  11. mommyfara
    bukan ular sawa
    ma kata mungkin ular tedung selar...
    nak panggil bomba r nanti

    ReplyDelete
  12. salam, ular yg berbisa biasanya suka balas dendam. Itu sebab orang tua-tua kata kalau sekali dah pukul, pastikan ia mati betul-betul...




    dan sekarang, silalah tak dapat tidur untuk seminggu lagi... hahahaa

    ReplyDelete
  13. aku
    wsalam
    cheqna dok dang( belum sempat) pukul pun....
    hahahaha..terima kasih atas pesanan itu..semalam kul 4 pagi baru dapat tido..=)

    ReplyDelete
  14. SALAM,
    MINAT BUAH BERDURI TU ! HARI RAYA NANTI, BUATLAH OPEN HOUSE MAKAN DURIN

    ReplyDelete
  15. LF
    wsalam
    tak sempat kot...duyan dah habis time raya nanti =)

    ReplyDelete
  16. uisshh .. bahaya tu kan.. cheqna dan family kena hati2 lah kan.. :)

    ReplyDelete
  17. kalau kak yus pun dah pecut seribu kali tu..hihi.

    Ular kan, bahaya, teringat dulu masa kak yus form 4, adik yg kecik kena patuk ular tedung, mmg masa tu takut sangat emak dan ayah. Alhamdulillah ada sorang berbangssa iban dari Sarawak berikan batu geliga untuk sedut bisa ular tu, dapat adik akak di selamatkan....

    ReplyDelete
  18. ular mmg bahaya....dulu mak k.sha pernah kena patuk ular.....ular tu pendendam lak tu...kalo kita terpukul dia..dia akan balas balik...

    ReplyDelete
  19. Lia
    tu lah...mengharap agar ular tu akan lari r..

    ReplyDelete
  20. ~yus~
    ular tedung tu kak weh...huhuhu mintak jauh...
    alhamdulillah adik akak selamat..

    ReplyDelete
  21. ~asha~
    tu r kak..takut gok ni..tapi kami dok dang katok pun yer..
    kak sha dapat dop emel cheqna??

    ReplyDelete
  22. akakakakak gelakkan sbab tunang cheqna kata gituw..jgn marah ...

    cheqna p bubuh sulfur sekeliling rumah takut masuk rumah...tedung akan lari bila bau sulfur ituw...google ;)

    ReplyDelete
  23. bitt
    incik tunang sy memang cam gitu kak...
    always sengal..
    ok kak..tq atas info itu

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~