May 24, 2011

~isu kad jemputan di facebook~

assalamualaikum...
ermmm...ni bukan segmen mengimbas kenangan ok...ni segmen isu semasa..hehehe...semasa la sangat....tak kisah...cheqna nak citer gak..
ok..beberapa hari lagi bagi cikgu cikgi dan juga bebudak sekolah akan bercuti dari g sekolah kan...dan as usual r..bila tiba je musim cuti sekolah..maka banyakla surat samankad jemputan yang akan didapati..pergh..skemanya ayat cheqna..hehhehe
tapi sejak dua menjak ni....kad undangan perkahwinan banyaknya kalu kawan2 just tagged melalui FB je kan...bagi cheqna..no big deal...sebab cheqna ada alasan tersendiri...tapi ada gak kawan yang bagitahu kan walaupun di tagged..mana2 yang nak suh pos sila bagi alamat kan????ada kan??bukan just semata2 tagged kat FB je kan????
ok cheqna ada satu citer....kawan cheqna tagged kat fb kad undangan kahwin dia..n siap tulis..."sape2 yang nak kad undangan sila poskan sampul surat dan setem beralamat sendiri agar senang proses pengeposan p/s : setem mahal woi..." ok..dia tulis cam tu...cheqna pun jawab..."sape2 yang nak g majlis kahwin si polan ni...sila claim duit minyak dan duit tol daripada dia..p/s : minyak mahal dan umah kau jauh woi" jahat kan cheqna????geram weh....apa la sangat setem 60 sen tu jika nak dibandingkan dengan kesanggupan kawan2 hadir memeriahkan majlis kita kan??
memang la setem dah mahal skang ni..tapi agak2 r....jangan just fikir untuk diri sendiri je...kalau 100 orang kawan2 yang ko nak pos..baru RM60 habis untuk setem...ko fikir untuk kawan2 yang datang tu...minyak lagi..tol lagi..penginapan lagi...jangan just fikir diri sendiri je..ye..cheqna tahu kita dah banyak berhabis untuk perkara lain..tapi....ntahlah....sendiri fikir r...cheqna bagitahu terus terang...kalau kawan yang macam berkira sangat..memang cheqna tak akan pergi majlisnya..jahat kan???
yang poskan kad, or yang jemput melalui fb, melalui sms, melalui kol  insyaallah kalau tak de aral melintang pukang pasti cheqna sampai...apepun selamat pengantin baru kepada sesiapa sahaja yang bakal menamatkan zaman bujang pada musim cuti sekolah nanti...semoga kekal bahagia buat selamanya...dengan izin Allah..=)

16 comments:

  1. tak kisah nak jemput cara mcm mane punkan...janji kite ingat kat kwn2 yg nak kite jemput tu..sekarang zaman serba maju...

    tapi ade jugak yg ambik kisahkannn....

    ReplyDelete
  2. ainnoraini
    cheqna ni tak kisah pun cara mana dijemput
    yang cheqna kisahkan macam citer kawan cheqna tu la...
    sanggup nak suh kita2 ni poskan sampul surat beralamat sendiri..tak ke sedih macam gitu huhuhu

    ReplyDelete
  3. hhmm..tol,zaman skag ni da cnggih sgt,x payah dh nk g bmadah pujangga nk g jemput org...doc muda slalu gak dpt tp xde 1 pon yg doc muda pg..(..kne tggu mlysia buat jmbatn emas dri sni ke rmh dlu)...tup2,tgk gmbar je..jmpe balik,dah ada anak...


    btw...thanks tuk ucapan selamat pngntin baru tu...hik3..(wakilkn org je)..:p

    ReplyDelete
  4. cehh susah betol orang kalau berkira macam tu.. agak2 la kan.. kalau da sampai announce macam tu, memang kawan ko tanak datang la wedding ko kan.. ke guane cheqna? hehe tapi komen cheqna memang terbaik la.. pengantin tak reply ke komen cheqna tu? hehe

    ReplyDelete
  5. ishhhh tak patut betul pengantin mintak setem utk pos kad kawin dia...

    dah lah kawin tu sekali jer se umur hiduP (moga jodoh sampai mati), takkan pasal nak pos kad kawin pun berkira dgn kawan2

    pastu kawan2 dtg bukan dgn tangan kosong kan, pasti ada hadiah utk pengantin...

    dunia..dunia....

    ReplyDelete
  6. saya sedih bila kawan2 jemput mcm tak ikhlas mcm yg cheqna tulis tu..dunia semakin maju pun, adab menjemput jgn sesekali dilupakan...

    jemput biar ikhlas kan cheqna...

    ReplyDelete
  7. tu bukan kawan tu!!!
    tak payah pergi!!

    *batu api*

    ReplyDelete
  8. ajee
    haahaha
    tak reply diam seribu bahasa
    jahat kan cheqna???
    hahaha

    ReplyDelete
  9. MLD
    itu la pasal..
    sebab tu cheqna kata jangan fikir diri sendiri je..

    ReplyDelete
  10. wahida
    sangat setuju dengan komen akak
    betul tu...

    ReplyDelete
  11. ibu singa
    saya setuju!!!!!!!!!
    penambah batu yang berapi=)

    ReplyDelete
  12. saya baca pun sakit hati cheqna. nak jemput cara ikhlas sebab yang nak pegi tu pun sediakan MASA utk dia.

    masa itu EMAS woooooo

    ReplyDelete
  13. NM02
    tahu takpe..
    jangan fikir sebelah pihak sahaja
    kan kan kan

    ReplyDelete
  14. mak ai..siap kata sape nak kad sila poskan sampul surat dan setem''


    kelako tul bakal pengantin tu yerk cheqna.....

    kalo betul2 berbahasa, bawak kad hulur sorang2, dtg umah...itu la cara beradat melayu....cuma kalo jauh tu terpaksa la pos...tapi ini siap sup bagi sampul surat dan setem....ahahahhahahahahahaha

    ReplyDelete
  15. asha
    tu la manusia kak oi...
    mikir gane dok au.....

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~