Feb 18, 2011

~lebih elok kenal kawan2 anak anda~

assalamualaikum
kali ni nak sharing tentang sesuatu yang berkaitan ngan bidang tugas cheqna as a psychologist ni...
ok..kepada ibu2 bapa2 yang sedang membaca curahan cheqna ni kalau ada la ... cuba jawab soalan cheqna ni
* adakah anda mengenali kawan2 anak anda????*
* adakah anda tahu dengan siapa anak2 anda berkawan rapat??*
* adakah anak2 anda selesa bercerita dengan anda mengenai kawan2nya??*

boleh jawab?????
jawapannya banyak TIDAK atau banyak YA???
kalau YA alhamdulillah...
kalau TIDAK susah r...
hampir 3 tahun berkecimpung dalam pekerjaan yang banyak melibatkan diri dengan remaja ni..banyak pengalaman yang cheqna dapat kutip...
seeloknya..kenal la semua kawan2 anak kita....at least kita tahu dengan siapa dia berkawan...kalau kita as a ibu bapa mengenali kawan2 anak..anak2 senang tau untuk bercerita dengan kita tentang aktiviti dia bersama kawan2.... lagi mudah untuk kita pantau anak2 kita..
cheqna ngan adik2 cheqna memang mengamalkan sikap mengenalkan semua kawan2 kami pada mak kami... kawan2 cheqna adalah kawan2 adik cheqna..dan begitu sebaliknya...mak kami kenal r ngan sape kami berkawan...dan kami juga senang bercerita tentang kawan2 kami...lagi besh tau...kita bercerita tentang orang yang ahli keluarga kita kenal...
bila kita kenal kawan2 anak kita..senang untuk kita sebenarnya..bukan niat nak mengongkong..walaupun sebenarnya perlu ada sikap sebegitu....nak manjakan anak boleh..bukan tak boleh tapi jangan sampai anak pijak kepala kita plak....cheqna cukup nak marah kalau klien2 yang datang jumpa cheqna terlalu manjakan anak2 mereka...sehinggakan ada anak2 yang berani tengking mak ayah depan cheqna..uishhhh cheqna cukup membara kalau jumpa klien yang macam gini...
anak2 ibarat kain putih...ibu bapalah yang mencorakkannya...bagaimana acuannya...gitulah yang akan terjadi pada anak2....kalau dibagi didikan agama yang cukup...kasih sayang yang berpada2...insyaallah...anak2 ni elok kita jadikan 'kawan'..senang untuk kita dekati mereka..kita 'masuk' dalam dunia mereka...baru kita dapat selami...jangan hanya tahu nak marah..membebel sahaja sepanjang masa....anak2 lagi rasa selesa kalau kita ( ibu bapa ) dapat selami jiwa mereka...sporting memang perlu tapi depends pada keadaan dan juga situasi....
banyak kes skang....kerana terlalu memanjakan anak dan juga terlalu garang ngan anak....jadi bergantung pada ibu bapa camana nak mendidik anak2 demi kebaikan bersama...
daaa...

16 comments:

  1. betul tu cheqna mE setuju...anak2 skrg kene close dgn mak ayah, kalo dibiarkan, leh jadi anak2 yg liar...

    ReplyDelete
  2. dengan anak² ni kite kene pandai bermain dgn psikologi..tak boleh manjekan sgt, dan tak boleh garang sagt..so kene balance..silap ajaran, anak boleh jadi liar..

    ehh, dah macam akak pulak psychologist ni, ekekeke..

    insyaallah, akak akan praktikan ape yg cheqna tulis ni..

    ReplyDelete
  3. info yg sgt berguna... mmg kena kenalkan, penting sebab nanti ibu bapa tak risau sgn siapa kita berkawan kan... ~

    ReplyDelete
  4. semakin anak kita meningkat remaja, kita sendiri perlu semakin memahami mereka kan.

    Info ni sangat berguna. Saya sendiri mmg sedang cuba memperbaiki diri untuk jadi ibu yang baik kepada anak-anak...

    ReplyDelete
  5. lia anak kecik lagi tp akan sampai jugak tahap bila membesar kena praktik apa yang cheqna punya info ni supaya tahu kan apa aktiviti anak setiap hari dgn kawan2nya.. Tq cheqna for sharing...

    ReplyDelete
  6. betul tu cheqna..
    kita pon dah byk jumpa student yg rosak sbb tlebih manja

    ReplyDelete
  7. Btol tu cheqna pengaruh kawan tu sangat kuat ..tambah pada mak ayah yang bekerjaya ...mane ade mase sgt ngan anak2...jadi anak2 lebih rapat ngan kawan ...

    ReplyDelete
  8. saya dan ibu saya dah jadi mcm kawan dah bila saya umur dah besar..huhu

    ReplyDelete
  9. eMMe
    ngan anak2 skang kena banyak guna saiko....
    terlalu manja susah...terlalu garang pun susah....

    ReplyDelete
  10. rina aka jaijina
    memang pun kak...
    kena pandai balance...mana leh manja..mana leh garang...
    menjadi ibu bapa bukan senang sebenarnya

    ReplyDelete
  11. ~yus~
    samela...cheqna pun sedang belajar untuk menjadi isteri dan ibu yang baik
    insyaallah....

    ReplyDelete
  12. Lia
    semoga kita semua dapat menjadi ibu yang terbaik buat anak2
    sape yang tak sayang anak kan???

    ReplyDelete
  13. Hamizah
    kak...
    terlebih manja satu hal
    terlalu garang pun mendatangkan masalah gak....

    ReplyDelete
  14. MB
    masa kecik..(sekitar darjah 1 - darjah 6) ibu bapa la hero bagi anak2 tapi bila masuk je tingkatan 1 kawan2 la hero kepada anak2...

    ReplyDelete
  15. Liliyuli
    besh kan??
    semua mende kita leh share ngan mak kita kan???

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~