Jan 5, 2011

~ tips untuk yang berminat ~

assalamualaikum semua...
bersiaran lagi bersama cheqna dalam segmen Jom Tanya Cheqna...
wah bajet ko artis ke cheqna oi...hahahahahaha
tak dela..saje je..
kali ni cheqna nak sharing sket camana nak jadi emcee yang baik..opss..jangan salah faham..bukan cheqna perasan cheqna ni terbaik dalam mengacarakan sesuatu majlis..just sharing is caring kan??but caring bf or suami not caring ok...yang tu kuar taring.hehehehehehehe
ermmm...ekceli bidang pengacaraan ni bermula masa cheqna sekolah menengah kot...selalu sangat cikgu suruh cheqna mengacarakan sesuatu majlis....cheqna kan jenis outspoken n tidak gentar melangkah ke hadapan..pantang berundur bila melangkah..reverse kereta biasa...hehehehehehe
mende ni berlarutan sampai skang...pernah kawan2 suh masuk MTH yang dimenangi oleh pengacara Majalah 3 skang ni...tapi almaklumlah...cheqna terlebih gebu..so no no no no....
lecturer cheqna masa kat UMT dulu pernah kata cheqna ni ala2 Wan Zaleha Radzi..wah..kembang bermangkuk2 cheqna jadinya...muahahahahaha..
ok..berbalik kepada niat asal.....nak share camana nak mengacarakan majlis dengan sebaiknya...ok...
first...kena tahu apa majlis yang bakal kita kendalikan tu....kalau formal memang kena sediakan dan ikut skrip yang baikla...kalau santai pun kena gak ada guidelinenya...takut merapu tak tentu pasal je.....
kedua..paling penting kita kena tahu siapa tetamu yang hadir...VVIP ke..VIP ke...YB ke...sebabnya pronounce jawatan ngan nama tu penting...tak boleh silap,....nonononono..paling senang bila kita dah tahu langkah pertama..kita listkan semua nama2 yang berkenaan..masa ketibaan tetamu...kita tengokla sape yang hadir sape yang tidak...kalau nama kita tulis tapi tuannya kita kenal pasti tak hadir terus delete je...kalau kita tak kenal tetamu2 berkenaan..make sure ada urusetia yang duk dekat ngan kita untuk sama2 pastikan kehadiran tetamu..kerjasama tu penting....tak pun kita deal ngan bahagian pendaftaran...senang..
ketiga : bila dah nak start majlis..tenang..tarik  nafas....hembus...jangan tarik tak hembus2 lak..karang tak berjalan majlis tu pulekkk...kalau rasa takut n panik tengok audion yang ramai...satu cara yang boleh dipraktikkan ialah dengan melihat terus ke dinding bahagian belakang...kalau boleh pandang hingga tembus takpe dinding belakang tu..=)..serius...cara ni sedikit sebanyak boleh hilangkan gemuruh...ala..audion bukan tahu pun kita tak tengok dia....hehehehehehehe..jangan lupa senyum..walaupun korang sebenarnya senyum ke dinding hahahahaha
keempat : baca teks atau skrip yang disediakan tu jangan terlalu cepat or gelojoh...slow2...dan kalau boleh jangan terlalu pandang teks tersebut....tapi cheqna nasihatkan masa pronounce nama tetamu yang hadir better tengok teks..bukan apa takut tersalah pronounce nama je....kang tak pasal yang datuk jadi datin sebab berdebar punya pasal...
kelima : erm...ala...bila dah lama sket atas pentas tu sure anda akan ok...gemuruh...berdebar akan hilang sikit demi sikit...cheqna sampai skang still berdebar..kalau majlis santai takla berdebar sangat sebab dah namanya santai..so relaks jela...tambah lak cheqna suka merapu...hahahahahaha...masa paling mendebarkan cheqna apabila menjadi emcee sewaktu kedatangan YB Senator Dato' Sri Shahrizat Abd. Jalil ke Terengganu...memang cuak giler r...bukan sebarangan orang tu weh...tapi alhamdulillah..semuanya berjalan lancar....cheqna jenis rilek..cool...n tenang je atas pentas tu walau hakikatnya Allah saja yang tahu....
selain itu...menjadi emcee yang baik kena banyak membaca dan ikuti isu2 semasa...baru dapat kaitkan dengan majlis yang kita handle....cheqna suka pantun..so setiap kali cheqna jadi emcee memang pantun tak kan ditinggalkan..seolah2 dah jadi trademark cheqna...so..internet dihujung jari kan...apa lagi...cari jela....
intonasi suara juga memainkan peranan penting dalam mengacarakan sesuatu majlis...so kena pandai main intonasi suara...jangan dari awal majlis hingga ke akhir mendatar je suaranya...bosan nanti...tak leh terlalu keras sangat..tak leh terlalu lembut sangat..kena ada turun naiknya pada ayat2 or situasi2 tertentu....depends pada majlis r....
ada ketikanya lawak juga diperlukan...apatah lagi kalau mengacarakan majlis santai..kalau yang formal tu mungkin caranya lain la sket...kalau formal mungkin memang tak leh berlawak r...dah namanya formal kan...tapi tengok keadaan la....kalau majlis santai memang perlu ada lawak2 ni..kang kalu emcee serius sangat susah gak..dah la serius memek muka plak menakutkan...jadi...senyum ye adik2 kakak2 abang2...
erm...ape lagi erk....yang penting kena tenang cool rileks tak perlu menggelabah...ada pape lagi nak tanya???silakan...

16 comments:

  1. kagum la dgn cheqna ni...walau seribu tips pon cheqna bagi belum tent kfieza bleh buat mcm cheqna...hehe

    ReplyDelete
  2. baik punye tips, mE tak minat
    ketar ckp di kalayak ramai..hehehee...

    ReplyDelete
  3. bagu tips nie, masz pon kekadang kena jadik mc gak, tapi yang santai jerk boleh arr, tu pon ganti orang jerk, harharhar

    ReplyDelete
  4. pergghhh...ini mesti otai emcee...saya mmg x de talent bab2 ni...gud job dear!!

    ReplyDelete
  5. Tips yang menarik
    Daya tak suka jadi emcee sebab malu
    pernah jadi sekali jew sebab terpaksa

    ReplyDelete
  6. Bagusnya cheqna...bagi tips complete , free lak tu.

    ReplyDelete
  7. cheqna, tak nak buat bisness ke?

    jadi pengatucara majlis...

    sape2 yang nak jadi emcee ni, confident level kena tinggi jugak kan.....

    ReplyDelete
  8. fieza79
    bakat dari Allah kak...
    gunakan dengan sebaik mungkin..
    at least dapat gak membantu mana2 termampu...=)

    ReplyDelete
  9. eMMe
    tu la..bukan semua orang mampu dan berani bercakap di khalayak ramai..
    agak2 kalau cheqna jadi YB ni camana erk???
    tapi tak berminat r..

    ReplyDelete
  10. maszmadi
    alhamdulillah..cheqna boleh belake..
    santai ke formal ke...mula2 memang gentar tapi dah biasa alhamdulillah ok je=)

    ReplyDelete
  11. wahida
    nak kata otai tu tak la sangat tapi bolehlah..kira berpengalaman la jugak...
    thanks dear =)

    ReplyDelete
  12. dia daya
    perasaan malu dan segan itu perlu ada
    tapi kalau dah kena jadi emcee semua tu kena toalk tepi r...
    hehehehehe

    ReplyDelete
  13. kak wan
    sape kate free???bayar cepat!!!!!!
    hehehehehe
    ala..setakat berkongsi pengalaman tak susah la...
    sharing is caring =)

    ReplyDelete
  14. ain
    uhuk uhuk
    kak ain jadi manager cheqna boleh??hehehe
    semua kena tinggi kak walaupun cheqna rendah
    hahahahaha

    ReplyDelete
  15. kakchik@ella
    setakat berkongsi pengalaman dan juga sedikit kemahiran =)

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~