Nov 12, 2010

~ Surat untuk sahabat ~

assalamualaikum...
kehadapan sahabat yang sangat aku rindukan....
apa agaknya khabar dirimu disana???sihat????keluarga kau sihat????aku selalu mendoakan yang baik2 saja untuk kau sekeluarga...
entah kenapa...aku terlalu ingin meluahkan segalanya disini...aku kehilangan tempat untuk mengadu selain dari Yang Esa....sungguh....aku terasa rindu...usai solat isyak..aku menangis tersedu......tolle kan???
sahabat..
masih ingat pada pertemuan pertama kita????ye..aku masih ingat....3 februari 2008....aku masih ingat detik itu...kelakar...sebelum itu..hampir seminggu sebelum itu aku sudah dihidangkan dengan pelbagai cerita tentang dirimu dari teman2 yang lain....tidak sabar untuk mengenali dirimu...dan akhirnya detik itu tiba...
tanpa diduga....kita menjadi rapat....waktu itu aku tahu tentang status dirimu....dan aku sedikit pun tidak menyalahertikan hubungan yang terjalin antara kita....aku sangat2 senang berkawan...ya..mulanya kita berkawan...hingga kita menjadi sahabat...malah tidak keterlaluan jika aku katakan kau menjaga aku seperti adik sendiri....
dari hari ke hari...kita menjadi semakin rapat....dan persahabatan itu sungguh indah...banyak suka duka kita kongsikan bersama....dan kau pernah kata...antara ramai2 kawan perempuan yang kau kenal...akulah kawan perempuan yang kau boleh berkawan melebihi 2 bulan kot....kenapa??hanya kita yang tahu....persahabatan kita makin indah pabila orang tua kita mengenali diri kita....mak..adik2 aku kenal kau dan mak ayah serta keluarga kau juga mengenali aku...lagi indah persahabatan kita kan???dan aku rasa semua orang tahu yang kita sangat rapat...malah ada orang kata kita seakan kembar..sentiasa bersama..dan aku tahu...ada juga yang menyampah dengan hubungan baik kita...tapi bak kata kita berdua.....peduli....=)
aku masih ingat raya tahun 2008...salah seorang kawan kita menjemput aku ke rumahnya...pada mulanya aku tidak menyangka apa2...cuma pelik kenapa kau tak dijemput sama...sumpah...aku memang tak tahu apa2...bak kata kau lah...aku ni naif...huhuhuhuhu...arghhh aku tak kira...aku nak jugak ajak kau...dan kita memang pergi...kau dengan kawan kau lagi sorang dan juga aku....aku ni memang betul2 lurus bendul kan???tak tahu pun rupanya ada agenda tersembunyi....pada malam tu jugak kau mesej bagitahu suh aku kahwin tahun tu jugak...bila aku tanya kenapa...kau kata ikut je cakap kau...aku tak puas hati..tanya lagi dan jawapan kau memang terbaik r...nak tahu kol kau sebab kau tak de kredit..huh!!!!!!nak tak nak aku kol jugak....dan akhirnya...aku tahu...thanks sebab kau memang bertindak bagai abang melindungi adik....bodoh kan aku????tak dapat bayang kalau aku g sorang2 waktu tu...mesti bila kau tahu kau akan belasah aku...huhuhuhu..maklumlah kita kan memang suka gaduh..sampaikan salah sorang yang sama tempat keje ngan kita selalu kata "jangan gok gaduh anok weiii" hehehehehehehe...dan bila dengar kata2 itu kita senyum sengeh2....
ingat lagi sewaktu aku bagitahu kau yang aku mungkin akan ditukarkan ke daerah lain atas permintaan Pengarah kita????aku ingat kau tak sedih sebab kau selambe derk n poyo je....tapi dalam diam kau bagi lagu kat aku...poyo tul kau ni....SEMUA TENTANG KITA ~ PETER PAN ~ still ingat????sedih woooo...tollee r kau ni.....tapi tak jadi gak aku ditukarkan...hehehehehehehe
sedang kita berlumba untuk balik ke rumah masing2 lepas habis keje...tetiba kau mesej bagitahu suh dengar Hot FM tang2 tu jugak sebab lagu yang berkumandang kau tujukan untuk aku...kau memang sengal kan????gigihlah aku menekan punat radio aku tu....esoknya aku cari lagu tu...jumpa..aku hayati bait2 liriknya...dan bila aku dapat aku cakap ngan kau...kita mana leh pegang tangan sebab bukan muhrim then kau jawab eh boleh...kita pakai sarung tangan..murah je...singgit satu sebab kau baru je g beli untuk kegunaan kau...hampeh....lagu ARTI SAHABAT ~ NIDJI...sumpah...sampai skang kalu dengar lagu ni aku mesti taching2 r.....ko memang sengal tahap ultraman....selalu menjadikan aku dan juga teman2 sekeliling tak pernah kering gusi.....nak marah pun tak boleh sebab kau selalu buat muka tolleee....
gaduh???tipu r kalau kita tak pernah gaduh kan???biasa r tu.....tapi kita biasanya tak leh gaduh lama2 sebab kita akan mati kutu...mula r kita tak tahu nak gaduh ngan sape...nak borak ngan sape..nak giler2 ngan sape...dan orang2 sekeliling mesti akan pelik kan????ingat lagi tak masa kita kuar makan2 n karoks ramai2 sewaktu nak menghiburkan hati adik kita yang saat itu dilanda keresahan????eceh...konon nak hiburkan hati orang...sedangkan time tu kita tengah perang dingin...tapi demi adik kita tu...kita gagahkan diri jugak....giler tul kalau diingat balik...paling lama kita akan bermasam muka 1 jam kot....pah kita sambung balik..hahahahahahaha bengong kan????kita putus sahabat...kang 2 minit kemudian sambung balik...pahtu putus balik.....bongoks kan kita?????
aku selalu push kau supaya apply keje yang setaraf dengan kelulusan kau..mulanya kau tak berminat...tak sesuailah..tak minat la dan pelbagai alasan....tapi setelah didesak acapkali kau mengalah gak..akhirnya kau hadiri jugak interview itu...dan aku memang menolong kau setakat termampu aku...dan kau sendiri tahu...
kau masih ingat tak????seminggu aku tak masuk opis coz hadiri kursus....dan hari pertama aku masuk kursus kau datang bilik aku dan bagitahu surat keputusan interview dah sampai sewaktu aku kursus dan kau tak buka sebab nak bagi penghormatan pada aku suruh bukakan surat itu...kau memang giler...padahal boleh je bukak..sengaja nak nyusahkan aku..hehehehehehe...bila bukak surat tu....saat tu jugak aku menjerit gembira dan kau hanya tersengeh2 bak kerang busuk....memang trademark kau kan???
sepanjang kita kenal walau tak lama...banyak suka duka kita kongsi bersama kan????berita tentang kau dapat jawatan itu hadir saat kau ingin mengakhiri zaman bujang kau..see...rezeki orang nak kahwin...aku memang sangat gembira kau dapat jawatan tu..dan aku rasa akulah orang yang sibuk duk canangkan pada kawan2 yang lain pasal kejayaan kau..kau macam biasa wat muke toyyeee...dalam pada aku gembira...aku sedih sebenarnya....bukan sedih sebab kau dapat keje baru dan sah2 kita akan tidak dapat lagi satu pejabat...aku sedih sebab hari terakhir kau di situ aku terpaksa kursus satu bulan di KL...sadiskan????dan kau masih ingat hari terakhir kita jumpa?????masa tu adik kita tu pun sedih tengok kita....kau hantar aku ke kereta dan itulah pertemuan terakhir kita di opis itu sebab..bila aku balik nanti...kau dah tak de...kau sudah pergi....aku sedih..dan aku tahu kau sedih tapi kita sama2 poyo kan????aku tahu..lepas ni dah tak ada lagi suara kita berdua bergaduh....saling memanggil untuk bekpes...lunch dan kadang2 g makan jemput petang2...aku cuba persiapkan diri untuk itu semua.....aku akan hadapinya bila balik kusus nanti....
akhirnya berpisah jua kita...kau dah pun selamat berada di tempat kerja baru manakala aku masih disini....kadang2 aku wat giler gak...lalu depan bilik kau..berhenti dan panggil nama kau...ada satu hari akak yang giler2 dan selalu ketawa tu tertengok aku wat macam tu...dia plak yang nanges...katanya sedih tengok aku padahal aku masa tu wat ala2 berlakon...ala macam kita wat dulu2 la....semua tahu kita macam mana kan??baiknya kita dulu macamana kan???tapi bak kata kau..NOTHING ELSE MATTER....kita still berhubung...msj..YM..FB...kadang2 kol.....almaklumlah kau kan kedekut..hehehehehehehehe...ko dapat keje baru bulan 4 dan kau kahwin hujung bulan 5..
ingat lagi...aku ponteng keje sebab kau kata kalau aku tak hadir majlis akad nikah kau kau tak nak kahwin...bongoks tul kau ni...dan akhirnya kami ber4 turut sama2 meraikan hari bersejarah kau tu....so sweet melihat sendiri sahabat yang banyak kongsi suka duka..kenakalan..kebengongan..kesengalan akhirnya dah temui kebahagiaan....kau tentu tahu maksud aku kan????hehehehehehehehe...aku kan tahu segalanya..rahsiamu rahsiaku jua.....hehehehehehehehe....
dan sahabat....
kita masih bersahabat seperti biasa cuma adala batas2 yang kita jaga sebab status kau bukan lagi seperti dulu...kita tak leh bengong2 macam waktu kau bujang dulu lagi...tapi kita still berhubung tanya khabar...dan aku pun faham...aku ingat lagi raya 2009 kau masih datang beraya kat umah walaupun dah lewat..tapi sebab kau malu dengan mak aku kot kau datang jugak...yelah kau kan anak lelaki sengal ma....hahahahahaha
seingat aku...itulah kali terakhir kita berjumpa....dan aku rasa bermula detik itu kita makin jauh....mungkin tuntutan tugas kau disana menjadikan kau tiada ruang dan peluang lagi untuk bertole2 ngan aku....its ok...aku cuba faham....
dan akhirnya...ada satu insiden yang berlaku....menjadikan kita semakin jauh...aku sendiri kurang jelas dan pasti kenapa sebenarnya....bukan hanya semakin jauh..malah kau seolah2 terus melupakan aku....aku tertanya2 sendiri kenapa????mengapa???aku cuba pujuk diri....sedih???tipu kalau aku kata tak sedih....malah aku pernah menangis...bila orang lain tanya kenapa aku hanya jawab kau sibuk apatah lagi kau dah ada tanggungjawab yang lebih besar....tapi sumpah...aku sangat sedih.....banyak bende yang aku nak share ngan kau...dan kau pernah kata kau juga banyak menda nak share ngan aku tapi keadaan dah tak sama macam dulu....sedih.....dan aku tahu kau pun rasa sedih cuma kau kan tollle....mana rock tunjuk2 sedih ni.....dok brutal r bro...
aku tak merajuk dengan apa yang berlaku...aku cuba memahamkan diri aku....cuma kadang2 segala kenangan kita datang menjelma dan aku akan melayan perasaan r....apepun yang berlaku aku harap kau maafkan aku andainya aku ada melukakan hati dan perasaan kau...dan aku tak pernah marah dan berdendam pada kau...mempunyai sahabat seperti kau sangat indah....sumpah...ada ketikanya air mata ini menitis....Tuhan..aku rindu kenangan itu.....
banyak lagi yang ingin aku luahkan tapi aku rasa kau dah faham....kenangan itu indah...tapi aku tak boleh selamanya hidup dalam kenangan kan???
sahabat....
kau tetap sahabat aku selamanya...

14 comments:

  1. sahabat sejati sukar dicari ganti w/pun kdg2 cuma kekal di hati....

    bila rindu pada persahabatan itu, doakan yg terbaik agar beliau berbahagia selalu.

    ReplyDelete
  2. Aduh - panjangnya surat ni.. tapi sebab ianya untuk sahabat cheqna... mama jeling sahajalah.. xmo baca betul2.. :)

    ReplyDelete
  3. pjgnye entri kali ni... cheqna leh buat summary sikit tak? sng nak baca..he..he..he..

    ReplyDelete
  4. Fuhhh panjang nyer surat, tapi abes ku baca, best baca surat orang nie, hihihi

    Sungguh indah sebuah persahabatan itu....

    Nak jugak persahabatan macam cheqna

    ReplyDelete
  5. umangaih, panjang berjela² surat dia..ni dah boleh buat cerpen pendek nih, hikhik..

    ReplyDelete
  6. sahabat yang baik akan dikenang hingga keakhirnya...

    ReplyDelete
  7. cheqna terkenang kisah lalu bersama kawan2 baik cheqna ekk....
    huurm...masa terkenang tu la kite rasa mcm2 nak tulis utk luahkan rasa rindu di hati...kan...tapi cheqna, sedih dlm gumbira kan...

    ReplyDelete
  8. kalau namanya sahabat walau jauh mana pun tetap dihati kita

    ReplyDelete
  9. fuhhhh....lega habis baca surat panjang cheqna.....sukar nak carik sahabat dunia akhirat

    ReplyDelete
  10. firstime baca n3 cheqna yang terrrrpanjang...
    tok larat weiii nak baca..apapun moga cheqna n friends sihat sokmo.

    ReplyDelete
  11. salam cheqna..:)

    silent mode saja imanamani baca ini entry.

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~