Sep 7, 2010

~ pantang dan larang ~

salam semua
kenal dengan gambar yang tertera itu??
ye..itu adalah tapai atau bahasa trg tapey..hehehehehe
cheqna kan ada kisah menarik nak share ni
pernah wat tapai?????cheqna every year buat ngan ma....
pernah dengar kalau nak wat tapai ni ada pantang larangnya???
biasa kalau nak wat tapai tak leh cakap banyak2..kena diam2 je sebab kalau cakap banyak nanti tapai tak masak..tak manis...
sepanjang cheqna wat tapai ngan ma..baloh sokmo...cheqna wehi ( suka ) gurau2 n wat jokes ngan ma..jadi dah tentu2 ma gelak...pernah kat kampung (kelate) nenek halau cheqna suh main jauh2 sebab bising..huhuhuhuhu kijam nenek cheqna..
tapi kan....bila raya makan tapai tu manis je rasanya..tak de plak yang tak masak hehehehe
pantang kedua ialah kalau period jangan wat tapai..nanti tapai merah2....
errr...yang ni cheqna pernah kena sekali..marah ma cheqna...hehehehehe
cheqna period time tu..tapi cheqna turut serta wat tapai..ma marah..tapi cheqna wat derk...kesian plak tengok ma wat sorang2..ma siap asing lagi mana yang cheqna buat mana yang ma buat
hasilnya pagi raya..cheqna punya tapai memang merah weh...huhuhuhuhuhu
ada kaitan ke???tapi itulah yang cheqna alami..
anda plak????

45 comments:

  1. Assalamualaikum wbt
    Sebenarnya tak adalah apa sangat mengenai pantang larang tu cumanya bila kita buat tapai, ia melibatkan bantuan yeast. Kulat yis ada dimana2 terutama pada mknn berkanji tetapi sgt sensitif kpd mikrob2 sekitar termasuk bakteria yg keluar dr pernafasan atau apa saja yg ada disekelilingnya. Bila kita peram, berlakunya fermentasi dimana kanji + karbon dioksida --> etanol + H20. % kejayaan Tapai bergantung kpd pembiakan yis dan pencemaran sekeliling.

    ReplyDelete
  2. penah gak dgr pantang larang cam ni...tp xtau setakat mane kebanarannya...

    ReplyDelete
  3. memang betui pun.
    dulu kalo time peyet..ke.mak tak kasi tolong..

    andai kacau gak .mmg..merah ar tapai tu .

    ReplyDelete
  4. dak nyer tapei..wase nok mkn lalu jerk..esok mok tua start wak tapei..

    pernah dgr gok pantang larang tu..tp dokleh nok caye gok..kdg tu tapei dok masok sbb dok kena ragi molek..

    dulu2 idah wak besor2 sedak ket makang..hik..hik..

    ReplyDelete
  5. Kurang minat Tapai nie..
    Kat Umah pun jarang laaa sangat wat
    Jadi tak tahu laa pantang larang nyer

    ReplyDelete
  6. tajnur
    waalaikummussalam
    terima kasih atas perkongsian itu

    ReplyDelete
  7. ninies corner

    cheqna dah alami...tapi tak tahu r nak caya ke tak
    hehehehehe

    ReplyDelete
  8. atty's

    ye ye kty alami apa yang cheqna alami..hehehehehe

    ReplyDelete
  9. idah

    tu r..kalu dok kene ragi molek mesti dok jadi tapei tu..
    sedak weh..nok2 hok duk alam peti....

    ReplyDelete
  10. Pernah juga dengar pasal tapai jadim merah tu... :)

    ReplyDelete
  11. Bab peroid tuh memang benar ! dulu akak pung penah kena . 7 hari 7 malam kena potpetpotpet dgn omak . Habis semua maknenek dia ungkit . sbb dah geram sangat !

    hahaha


    Apapun... tapai is the besh ! kalau dpt bersila.. habis sedulang pun takper ..

    ReplyDelete
  12. pnh jadik juga tapai merah tu..hahaha tp mak marah mak kata jgn percaya...

    ReplyDelete
  13. Alohh..akak x reti buat tapai sbb tak makan..hua..hua..
    Org sihat boleh makan
    Orang kencing manis jgn memandai nak makan kalo xmo masuk spital

    ReplyDelete
  14. mas pandai makan jer, buat tak reti.
    Tapi rasanya memnag betul cakap tajnur. Tak dak kaitan sebenarnya dengan pantang larang.

    Masa mas student(kos teknologi makanan), pernah juga buat tapai sebab nak tahu bagaimana proses fermentasi tapai tue.

    Kalau tak jadi, bertukar warna merah... itu berkaitan dengan bakteria disekeliling... :)

    ReplyDelete
  15. adik bradik idah kan sorg jer dok makang..ye kata nasi basi..maroh giler ktorg dgr..wehi sgt2 dekpong..abg ipor siap simpan air tapei boh dlm peti..

    ReplyDelete
  16. kRina suka tapai ubi ...!
    susah nak jumpa kat sini..



    pernah dengar petua tu.. mungkin betul rasanya..

    ReplyDelete
  17. linda

    betul tu kak..
    nak lagi besh akak makan ngan eskrem vanilla
    masyukkkk

    ReplyDelete
  18. marinahunny

    hehehehehe orang2 tua ni dia ada sebab tersendiri...
    kebetulan je kot tu..

    ReplyDelete
  19. suhanasahril

    heheheheheheheh tau takpe...
    memang manis tu yang besh tu..kena pulak yang duk lam peti ais..bes...

    ReplyDelete
  20. maslinamansor
    ye la kot...orang2 tua kita kan banyak pantang larangnya
    kebetulan je kot..
    tapinape yang ma cheqna buat ok je???

    ReplyDelete
  21. idah

    hah???sipan air tapei lam peti????
    wehi ngat...
    hehehehe

    ReplyDelete
  22. dulu2 saya suka makan tapey dgn ais krim vanilla. tu lah antara penyumbang diabetes saya kut? suka sgt makan manis.

    mm... pelik juga kalau period leh jadi cenggitu. cheqna try wat lagi skali utk confirmation... he3

    ____________________________________

    “Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.
    Semoga segala doa, ibadah dan taubat kita dimakbulkan-Nya dan semoga berbahagia dunia akhirat”

    “Terima kasih sudi menjalin silaturrahim yang sungguh bermakna & berkongsi pengalaman yang sungguh berharga”

    ReplyDelete
  23. piewahid

    hehehehehe
    nak buat sekali lagi untuk confirmation???oh tidak..sebab cheqna sudah selamat dari meninggalkan pose..hehehehe

    selamat hari raya juga..
    moga hubungan persahabatan yang dibina kan berkekalan selamanya

    ReplyDelete
  24. tapai ubi saya makan le...tapi yg biasa tu namanya tapai ape ek...?mmg x makan...manis sgt rasanya...

    ReplyDelete
  25. ohohoho
    pantang larang kedua tuh..
    penah jadik,,
    aku pong pelik, kenape eh?ermmm

    ReplyDelete
  26. lovelystitch

    tapai pulut...
    memang manis..
    lagi besh kalau letak lam peti ais..
    beshhhh

    ReplyDelete
  27. selamat hari raya cheqna
    maaf zahir batin.
    hati2 di jalanraya..
    jumpa lagi pas raya yea...:))

    ReplyDelete
  28. salam cheqna,
    k.zue mmg suka mkn tapai terutama tapai ubi.
    mak k.zue klu buat tapai mesti simpan bawah katil..x tahu knapa ek..petua kot.

    selamat hari raya maaf zahir dan batin buat cheqna sekeluarga.

    ReplyDelete
  29. pernah dgr gak pasal period2 ni...ermm rasanye hormon dari badan kita kot dirembes secara angin ke tapai tu...atau perubahan suhu tangan kita ke...ish akak tak cemerlang dlm bio ni..dpt 8 je...ehehehhehee

    ReplyDelete
  30. aleeya
    selamat hari raya jugak..
    hati2 ye =)

    ReplyDelete
  31. zue

    ye nguap kang bawoh katil tu
    hehehehe
    super r..ma bukuh kemas susuk woh katil...
    selamat hari raya untuk akak juagk =)

    ReplyDelete
  32. ~asha~
    hahahaha kak
    bijok lok wase baca teori kak ni
    hehehehehehehe
    mungkin r kot kak =)

    ReplyDelete
  33. Tapey beras..buat tak reti,
    Dulu pantang jumpa makan..
    sekarang bila jumpa berpantang.

    ReplyDelete
  34. SALAM,

    LF MENGAMBIL KESEMPATAN INI MENGUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN. SEMOGA AMALAN KITA DI BULAN RAMADHAN DITERIMA OELH ALLAH SWT

    ReplyDelete
  35. JANGAN LUPA JOIN http://suhaidasupalio.blogspot.com/2010/09/peraduan-memori-di-pagi-raya.html

    ReplyDelete
  36. Selamat Menyambut Hari Lebaran.
    Mudah-mudahan, kita semua memperolehi keberkatan.

    ReplyDelete
  37. kakwan
    sangat senang nak buat ni..
    hehehehe
    manis kan???tu yang ibu kena pantang tu ye?

    ReplyDelete
  38. Luah fikiran
    same2 ye
    selamat hari raya maaf zahir batin

    ReplyDelete
  39. chekdenoor
    insyaallah
    selamat hari ray auntuk chekde =)

    ReplyDelete
  40. kak ain start belajar bungkus tapai masa zaman sekolah rendah lagi....

    dulu2 takut jugok nak bungkus tapai kalu period, tapi skang dah tak pedulik dah....

    tapai tu elok jer putih bersih dan manis bersari....

    benornya tapai akan jadi merah kalu pulut hok siap doh kita letak ragi kena @ terpercik air. sikit pun dok leh....

    se lagi, kak ain kalu bungkus tapai memang bungkus dalam suasana gelak ketawa tak henggat dunia, tu yang tapai jadi manis sapa lekat tekok....

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~