Sep 2, 2010

~ bukan kehendak hati ~


salam semua
berkali2 cheqna diaju dengan pertanyaan
"bila nak kahwin??"
"Kenapa belum kahwin??"
"memilih ke?"
"tak takut digelar andartu?"
"awak pegawai..sebab tu lelaki2 sebarangan takut nak ngorat awak"
"memang awak ni tak kahwin kot"
persoalan2 sebegitu sudah biasa di dengar apatah lagi usia sudah 27 tahun dan sudah memiliki kerjaya sendiri..
ketahuilah...semua orang ingin kahwin..termasuk cheqna..itu lumrah kan??tapi siapalah cheqna ni untuk menidakkan ketentuan dariNYA
bukan tidak pernah bercinta..pernah...tapi pengakhiran yang tidak baik dalam 2 episod cinta cheqna terdahulu...
dolu2 masa umur 19..mula mengenali seseorang yang asalnya dari Kampar, Perak...masa usia cheqna 22 cheqna diperkenalkan pada orangtuanya...part paling besh...bila dikatakan tidak layak berkawan ngan anak dia yang kononnya kaya..cheqna ni miskin..
fine..cheqna terima walau susah sket tapi cheqna redha....tapi bila cheqna dah keje n cheqna tak tahu dia dapat berita dari mana..nak kawan balik..mak ayah dia pun setuju..tak koser cheqna nak terima walau masa tu memang cheqna single n evelebel.
kisah kedua..yang ni tragis sket....
masa form 5 dulu...cheqna minat kat mamat ni..n beshnya dia pun punyai perasaan yang sama (ni dia bagitahu masa kami bercinta dulu ) tapi masa tu dia dah ada kekasih..so habis form5 masing2 bawak diri r
tanpa diduga
mei 2008...dia kol cheqna..bermula pada hari itu..hubungan kami semakin baik sehinggalah hari ke6 puasa lepas semayang asar kat masjid terapung, dia lamar cheqna..perghhh...dah la time tu hujan rintik2 air bergelora memang rasa bahagia sangat2 r...time tu kami bertiga..kawan dia lagi sorang semayang masa tu...
alhamdulillah kedua keluarga merestui...plan bertunang februari 2009, tapi seminggu sebelum tu dia buat perangai..menyepikan diri tanpa cheqna tahu apa masalah sebenar...sebulan dia senyap tetiba dia kol cheqna..masa ni masih lagi on la...berkawan macam biasa..setiap kali dia balik kg kami akan jumpa..dia keje kat kajang time tu..memang dia baik ngan family cheqna n cheqna pun baik ngan family dia...
ntah bila..hubungan kami makin berantakan..dia kata dia seakan tak leh terima cheqna..ekceli dia pernah bertunang dan bekas tunang dia putuskan hubungan sebab nak kahwin ngan orang lain..dia still tak dapat lupa la apa yang berlaku..masa tu memang agak teruk r cheqna nanges malam2..sempat r 3 malam cheqna nanges..cheqna mohon pada Allah suh bagi petunjuk...mak ayah n kakak dia kol suh cheqna banyakkan bersabar coz diorang sendiri pun tak tahu apa sebenarnya yang anak dia inginkan..dia pernah cakap ngan cheqna dia still dendam dengan x tunang dia..cheqna wat solat istikorah tiap2  malam masa tu..5 malam berturut2 cheqna mimpikan mende yang sama..seorang lelaki yang tubuh lebih kurang macam dia tapi dari belakang r..lengkap berbaju melayu dan bersongkok seolah2 sedang memegang tangan tok kadi...cheqna tak berani nak kata itu dia...tapi memang 5 malam tu mimpi tu je yang cheqna dapat..wallahualam..
akhirnya...setelah berdolak dalik bagai..raya ke3 cheqna amik keputusan untuk berundur bila dia kata saya hanya anggap awak sebagai teman...masa tu memang sangat2 sedih...cheqna masa bercinta ngan dia boleh dikatakan pencinta yang setia r..tak layan lelaki lain..memang orang kata tutup terus pintu hati..semua yang terbaik dah cheqna buat untuk dia...tapi tak de jodoh..afzan tahu kisah kami..afzan kenal lelaki ini..ada ketika cheqna juga pernah berselisih dengan afzan kerana dia..mongok tul...
mak dia memang marah sangat sebab permainkan cheqna (dia sendiri yang citer n adik dia jugak citer)..cheqna redha je..mungkin cheqna bukan yang terbaik untuk dia...sampai skang cheqna ok la...tak dela nampak sangat macam orang putus cinta dulu..bebudak opis yang rapat ngan cheqna pun tak tahu cheqna ngan dia dah berakhir..memang cheqna jenis yang poyo kan..hehehehehe tapi bila balik umah menung jugak..nape dia buat cheqna macam ni..apa salah cheqna...ke sebab cheqna tak leh pakai kebaya??? huhuhuhu maklumlah cheqna kan gebu gebas..
sikit demi sikit cheqna dah boleh lupakan segalanya...dia stil nak kawan ngan cheqna tapi cheqna tak leh r... yang dah berakhir biar berakhir la...tak mo ada pape lagi...betul kan tindakan cheqna ni???kawan2 yang lain marah kat cheqna sebab seolah2 menutup pintu hati untuk bercinta setelah dikecewakan oleh dia...kawan2 cheqna semua kenal dia..sebab kalau cheqna ada kusus kat KL dia akan turun jumpa cheqna n kami akan kuar ramai2...sate kajang tu memang wajib r kami g bila turun KL..yang rapat ngan cheqna memang bengang giler r setelah mengetahui hubungan kami dah berakhir...ma cheqna pernah kata..jauh disudut hati ma..ma dapat rasakan akhirnya awak dengan dia jugak....entah..cheqna tak berharap....cheqna tak benci..tak dendam ngan dia..sebab tu cheqna dapat lupakan dan jalani hidup macam biasa..perit??memang r....
cheqna dah lama tak amik port pasal dia...cheqna dah buang dia dari YM, FB..betul2 tak mau amik tahu ni..ala..lagipun kalau cheqna bercinta lagi..mesti pakwe cheqna jeles kan kalau cheqna masih berhubung ngan kekasih lama kan kan kan???heehehehehe..
baru ni tetiba dapat msj dari adik dia..bunyi lebih kurang cam ni r " walau apapun yang terjadi..kak na tetap akak kami n anak mak ayah..kami semua sayang kak na..tapi mungkin Allah lebih mengetahui" cheqna tak jawab..cheqna tak mau berhubung gak ngan kakak mahupun adik dia sebab tak mo dia kata cheqna menggunakan kakak dan adik dia sebagai umpan untuk menagih simpati ke....
pernah terserempak ngan mak ayah dia..cheqna cepat2 bersembunyi..tak mau g salam ngan mak dia coz cheqna takut cheqna tak leh kawal air mata..huhuhuhuhuhuhuhu
apa jadi pada dia skang??ntah..dia ada tegur cheqna kat YM tapi cheqna tak layan....sebab tu skang cheqna on YM pun akan cheqna invisible r...sungguh..cheqna tak mahu lagi dia terus hadir dalam hidup cheqna..ape yang berlaku semuanya dah jadi kenangan....cheqna perlu melangkah demi masa depan...
ape yang cheqna melalut ni sebenarnya???huhuhuhuhu ntahlah...banyak lagi kisah yang terjadi..betapa hati cheqna terlalu dilukai..tapi semua tu dah dibuang jauh2...
pepun..insyaallah cheqna pasti akan temui kebahagiaan cheqna sendiri suatu hari nanti..doakanlah =)

50 comments:

  1. daya kalo putus cinta memang akan BUANG semua yang ada sangkut paut dengan DIA...
    dan tak nak berhubung lansung
    nak berkawan pun tak sudi

    ReplyDelete
  2. semoga suatu hari cheqna bertemu jodoh yang baik

    ReplyDelete
  3. panjangnye citer...hehehe...adat la dalam perhubungan...bak kata org..."cinta x selamanya indah"
    sabar je la...pasti akan ada yang lebih baik untuk cheqna nnt...

    ReplyDelete
  4. insya Allah, cheqna akan jumpa org yg btul2 sygkan cheqna.. sbr ye..

    kisah 1st tu lebih kurang je kisah kita.. heheh...

    ReplyDelete
  5. cheqna sabo deh..mgkin dia bkn utk cheqna..mgkin satu ari nnt org lain @jodoh cheqna smpai..pedulik ar org ngutuk2 tu..tp jgn ttp terus hati tu yek utk lelaki..insyaallah smpai masa kawen la cheqna nnt

    cheqna kiter sebaya la,,idah anak 2 dah..hehhe

    ReplyDelete
  6. kadang tu orang sedap je bercakap..abaikan je cheqna...org gitu selayaknya di stapler je mulot..ahahhaha

    jangan sedey2 k!

    tuhan sedang sediakan sesuatu yang jauh lebih baik di luar sana utk cheqna...

    ReplyDelete
  7. Salam Cheqna..

    usahlah difikirkan cakap2 orang.. serahkan sahaja kepadaNya kerana jodoh itu ditangan Dia.

    Kakcik doakan Cheqna akan bertemu dengan jodoh yang baik nanti. 27 itu sekadar angka dan dalam dunia sekarang, usia sebegitu sebenarnya masih muda...

    ReplyDelete
  8. redha dengan segala yang berlaku insyaallah cheqna akan bersemangat untuk teruskan hidup ni....

    tak semua yang kita harapkan akan jadi milik kita....

    akak pernah laluinya....

    ReplyDelete
  9. phew .. memang trajis. ada hikmah disebaliknya. mungkin anak raja sedang menunggu di sana.

    apa-apa pun "let bygones be bygones".

    kalau belum kawin dia dah tunjuk belang, dah kawin nanti tak tahulah apa nak jadi ?

    ReplyDelete
  10. salam cheqna..ibu amat memahami perasaan cheqna...frasa ayat pertama sbb dulu ibu dah laluinya. Apa pun jgn sekali lupa doa pada ALLAH ditemukan jodoh dgn insan yg cheqna mahu .sentiasa solat hajat..dan frasa ayat terakhir itulah jawapannya.insyaALLAH.setiap manusia ada jodohnya cuma yg agak berat jodohnya mcm kita ni..kena usaha lebih...cari.

    ReplyDelete
  11. rilek cheqna, mulut orgni xleh tutup..lama2 nanti dia bosan la. kalu pas kawen nat soalan baru plak. 'bila nk berisi?' xke bosan kau gtu..

    ReplyDelete
  12. salam cheqna
    erm..camtu jugaklah ambe ni
    semua org tanya pasal ble nak kawin
    tapi betul jugak cakap kak wan kat atas ni, doa dan solat amatlah perlu selain usaha...tapi kalau sudah cari, namun tidak ada jodoh, apa buleh buat..itu semua ketentuan Ilahi..

    ReplyDelete
  13. pedulikan mereka2 itu cheqna. Kenapa suka sangta tanya benda2 cam tue. Dah tak dak keja kot.

    Tak pasal2 buat cheqna teringat kisah lama... sabar yea...

    ReplyDelete
  14. suke sgt baca kisah2 cheqna.... sabar la...ini dugaan tuk cheqna...setiap dugaan & ujian yg Allah turunkan pasti ade hikmah disebaliknya...Allah akan duga seseorg tu mengikut kemampuan... tgk...cheqna bole mengatasinyakan?

    ReplyDelete
  15. sabar ye cheqna...itu semua dugaan hidup..selagi namenye manusia cakap pun sesedap rase jer...jodoh pertemuan semua allah tentukan...insya allah cheqna akan dpt jodoh dikalangan org yg baik2 dan beriman ye....

    ReplyDelete
  16. daya

    sama ngan cheqna..semua barang2 pemberian dia dah cheqna bungkus sesiap..nak bagi balik..

    ReplyDelete
  17. lovely stitch
    panjang ke????tu pun pendek sebenarnya....cheqna tak mo r citer secara detail
    n thanks 4 ur pray..=)

    ReplyDelete
  18. amiys

    insyaallah..terima kasih
    oh ye ke???huhuhuhu
    jom nyanyi "kita serupa"
    hehehehe

    ReplyDelete
  19. amiys

    insyaallah..terima kasih
    oh ye ke???huhuhuhu
    jom nyanyi "kita serupa"
    hehehehe

    ReplyDelete
  20. idah
    masa mula2 frust nunggeng tu parok gop cheqna mikir..
    tapi lening ok doh...
    tu r..jodoh masing2 kan??

    ReplyDelete
  21. queen
    itulah doa cheqna
    mungkin ada yang lebih baik sedang menanti cheqnai
    insyaallah =)
    thanks

    ReplyDelete
  22. kakcik

    wah!!!ini pemberi semangat ni..hehehehe
    takla fikir sangat bab jodoh ni tapi gitulah bila ada yang memulakan mesti cheqna mula berfikir
    insyaallah kakcik..itulah doa cheqna setiap kali pas solat..moga2 Allah makbulkan

    ReplyDelete
  23. Ain

    tu la kak..cheqna memang redha dan terima dengan hati terbuka
    sebab tu cheqna kental ni..hehehehehe

    ReplyDelete
  24. ayahanda AL

    anak raja??raja mana??raja kaporr???hehehehe
    semua yang berlaku ada hikmahnya kan???
    sebab tu anakandamu ini redha dan terima dengan hati terbuka walau pedih terluka...
    Allah maha mengetahui

    ReplyDelete
  25. kak wan

    terima kasih bu....
    pengalaman sebenarnya mematangkan cheqna
    insyaallah Allah pasti tidak akan menganiaya hambaNYA kan???
    doakan moga cheqna bertemu kebahagiaan cheqna suatu ketika nanti

    ReplyDelete
  26. marinahunny
    tu r kang
    dok habis2 diasak dengan soalan
    jadi baik kita wat derk je ke gane??

    ReplyDelete
  27. ashie023

    tu la...selain usaha Allah yang tentukan segalanya kan
    kalaulah semua manusia ni berfikir gitu kan senang..

    ReplyDelete
  28. huhu alg ni, jgn la bersedih2an di mlm ari ni. nnt i pun sadis same uhuhu.

    xpela alg, org xtau ape yg kita rasa kan. org cuma mampu berckp jek. beban smua dibahu kita. biarlah org nk kata pe. pnt esok, berenti la tu. i pun dh naik fed up. uhuhu

    ReplyDelete
  29. maslinamansor

    cheqna ok je...kan cheqna gagah perkasa..hehehehe
    kengkadang je kenangan mengusik jiwa..eceh...

    ReplyDelete
  30. ninies corner

    kisah suka duka untuk dikongsi biasanya citer suka2 n hepi2 je cheqna share kan???kali ni kenangan ada mari tu yang publish tu hehehe
    alhamdulillah kak..cheqna kuat....
    dan berharap semoga kekuatan ini akan dimiliki cheqna sampai bila2
    insyaallah

    ReplyDelete
  31. ainnoraini
    cheqna ok kak..skang kan dah kuat sebab minum milo hehehehehe
    amin..moga2 makbul doa itu kak =)

    ReplyDelete
  32. Cheqna ni ada sedikit jawapan kalo org dok tanya jer he3...


    Di sini orang bertanya
    Di sana orang menyoal
    Tak kira teman mahu kenalan
    Asyik-asyik itu je yang jadi bualan
    Begitulah nasib orang bujang
    Tak kira lelaki mahupun perempuan

    Bila nak kawin???
    Keluarga pun dah mula risau
    Si teruna. emak bimbang jadi bujang terlajak Si dara. ayah takut
    bergelar andalusia

    Bila nak kawin???
    Jiiran turut sama menumpang tanya
    Bila dijawab jodoh belum ada
    Kata mereka, kita kenalah usaha
    Mandi bunga salah satu caranya
    Tak pun mandi ais boleh dicuba (he..he..ni cadangan pelik kawan saya)

    Bila nak kawin???
    Aduuuhh...aku disoal lagi
    Kawin??? Nak kawin dengan sapa?
    Calon pun takde.
    Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya Ewah-ewah sedap sungguh mulut
    berkata

    Bila nak kawin???
    Akan ku kawin jam ni juga ( haa.haa.haa) Andai memilih suami/isteri semudah
    bershopping di pasar malam Atau semudah membeli VCD cetak rompak Atau
    sesenang memakan twisties..

    Bila nak kawin???
    Aaahhh.sungguh aku bosan
    Banyak yang lain boleh jadi persoalan Kenapa asyik itu yang dihadapkan

    Apa kita nak heran Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan.

    Bila nak kawin???
    Pada yang masih bujang
    Biarkanlah mereka terus bertanya
    Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
    Kalau ada jodoh.
    Insya-Allah takkan ke mana.

    Bila nak kawin???
    Pada yang asyik menanya
    Usah dirisaukan jodoh orang
    Jaga masjid sendiri agar tidak goyang
    Lain orang lain rezekinya
    Syukurlah dengan apa yang kita ada...

    ReplyDelete
  33. faz
    im hepi le..
    ok je
    semua tu keenangan dah
    lets bygone be bygonessssssssss

    ReplyDelete
  34. mankuchai
    wah..kalau cam gini gayanya jawapan sah2 memang tak dop yang bertanya
    hehehehe
    nway thanks abang man =)

    ReplyDelete
  35. hahaha...jawapan paling panjang didunia,pas ni tak ada orang nak tanya dah...serik kot he3..

    ReplyDelete
  36. mankuchai
    kalu pasni ada gak tanya memang carik nahas r tu...hehehehehe

    ReplyDelete
  37. mmg akan terluka kalo bf baru atau suami atau isteri ke tau pasangan berhubungan dengan kekasih lama...ehehehe...

    tragis sungguh cerita kedua tu....

    k.sha pun ada gak cite tersendiri..kisah silam...pernah bertunang dgn org lain jugak..3 months before...putus...sakit wooo dah ar nenek baru meninggal time tu...

    xpe ar cheqna..bg k.sha muda lagi tu...kat sini ada jugak yg sebaya cheqna tu...pegawai gok...belum lagi 30....ehehe...enjoy puas2 dulu ek...

    ReplyDelete
  38. ~asha~
    kak..hanya yang alami je tahu gimana perasaannyya gue ketika itu huhuhuhuhu
    hah!!!laki ke puang kak??kalu laki dok reti2 nok usha2 ke adikmu ini???hahahaha tetiba aku gelenya
    thanks kak =)
    insyallah kebahagiaan cheqna pasti kan tiba jua nanti...

    ReplyDelete
  39. Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian.


    Sabar.


    relief sikit kan ?

    ReplyDelete
  40. yang 1st case tuh memang hampeh la ex cheqna dengan family nye skali... takyah nak susah2 pertimbangkan pon la...

    tp kan cheqna, kita kene pegang pada ketentuan Tuhan. tp kite pon kene berusaha. hehe kalau betol Tuhan da tetapkan dia (yang 2 nd) tuh jodoh cheqna, takde sapa boleh menghalang kan. tp ajee tau cheqna memang masih sayangkan dia kan? take care dear....

    ReplyDelete
  41. azrina0307

    harapnya begitulah kak
    cheqna ok je alhamdulillah =)

    ReplyDelete
  42. ajee
    sayang????
    ingat tu ye tapi sayang tak kot.....
    dah buang semua dah
    tak mau dikenang lagi hehehehe

    ReplyDelete
  43. cheqna@ kty akan doakan yang terbaik utk cheqna..insyallah kalau ada jodoh tak ke mana..

    ReplyDelete
  44. cheqna, sabarlah mengahdapi setiap persoalan yang tak berhenti2 tu..itu semua lumrah..angaplah ia sebagai harapan orang lain nak tgok cheqna cepat bertemu jodoh dan dapat berbahagia dengannya..

    yang penting, teruskan istikharah dan mohon pada Tuhan ,berikan petunjuk yang jelas semoag apa jua pilihan kita, kita tak silap..

    kerana Allah itu Lebih Mengetahui segalanya

    ReplyDelete
  45. kty
    terima kasih banyak2 kty =)
    terharu ni huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  46. hana faza

    betul...cheqna memang anggap semua ni ujian dari Allah..
    insyaallah kebahagiaan pasti akan menjadi milik cheqna kan??

    ReplyDelete
  47. hurm... sue pun sama mcm cheqna..
    tp thun leps kenagan yg pling trgis bila majlis pertunaganku di bataln 1 mgu sblm berlangsung..huhuhu,,segala persiapn dah diatur ngan baik sbb nak btunag utk 1bln,,, erkkkk sadis plak.. berbulan2 su beremdam air.. apepun 2010 tahun utk su bgn balk dr kesedihn..

    ReplyDelete
  48. salam,

    kisah cinta yang tragis tapi bersabar la ye jodoh pertemuan itu di tangan Tuhan jua..

    bak kata pepatah asam di darat ikan kat tengah laut di dalam belanga bertemu jua..:)

    ReplyDelete
  49. sue

    sedih kan??
    pepun bersyukur kerana Allah still bagi kita kekuatan
    ada hikmah yang mungkin kita belumnampak..
    insyaallah kebahagiaan pasti akan menjadi milik kita suatu hari nanti

    ReplyDelete
  50. penjejak maya
    alhamdulillah cheqna ok je...
    memula je rasa teruk sket..yela..bila hati dipermainkan
    tapi cheqna percaya dan yakin...ada sinar bahagia menanti cheqna suatu hari nanti =)

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~