Aug 17, 2010

~ seandainya..~

salam semua
alhamdulillah...
dah selamat berbuka dan juga berterawih untuk hari ke6 puasa dan terawih untuk malam ke7...
anda semua sihat???cheqna alhamdulillah
ermmm...semenjak cheqna duk sensorang ni..huarghhhhh sedih weh....
balik keje..sensorang..tak de teman untuk berbual..mengadu penat kerja..mengadu apa yang berlaku sepanjang kat opis...huhuhuhuhu sepi je balik umah...
time buka????sedih weh..berbuka sensorang......lambatnya ma balik..
sahur???cheqna minum milo ngan roti kengkadang biskut 2,3 keping...2 je...
bila cheqna berada dalam situasi ini..mulala cheqna fikirkan tentang sesuatu..
bagaimana agaknya mereka2 yang sudahpun kehilangan ibu mereka??maksud cheqna..ketiadaan ibu kerana ibu telah menyahut seruan ilahi terlebih dulu..
bagaimana mereka berbuka???bagaimana mereka bersahur???
tentu sedih kan??tambah lak kalau anak2 masih kecil..lingkungan umur 12 tahun kebawah....
ya Allah..tak leh bayang r cheqna..mesti meleleh air mata ni...
bagi ibu2..pernah tak terfikir bagaimana anak2 sekiranya kita yang ditakdirkan pergi dulu????
bukan untuk menidakkan kefungsian seorang ayah/suami..tapi rasanya lain kan??bagi suami sendiri pun, mesti akan rasa something kan bila bangun awal2 pagi tuk sediakan sahur...pastu petangnya nak sediakan untuk berbuka lak....mampukan kita ( suami/ayah ) melaksanakan seperti isteri/ibu kita lakukan???
bukan semua orang bertuah miliki ayah/ibu yang begitu bertanggungjawab kan???
bagaimana???pernah ke terfikir ini semua????
seandainya aku pergi dulu......

40 comments:

  1. cheqna, me rindu arwah MIL...dia pergi 2 bulan pas me kawen...me rindu arwah...sgt2 terkilan tak dpt merasa air tangan masakan dia...kalo balik kg metua, mesti berborak dgn kakak ipar pasal arwah...teringat kat Arwah...Al-Fatihah...

    ReplyDelete
  2. tak pernah terpikir pun n takmo pikir laaa... sedih kang..

    saya sayang mak saya.. dia yang terbaik...

    ReplyDelete
  3. ah ....ambe ah tu..mak ayah xde dah...ambe skrg duk seseorg je kat umah...berbukak pong sorang2...dah biasa dah...dolu ade org kejutkan sahur..skrg bangun sendiri lorr..heehe..sokay...my sistas and bros ade..

    ReplyDelete
  4. Ibu adalah segala2nya.. ayah selalu jatuh di tempat ke 2 - itupun kalau ayah itu betul2 seorang 'ayah'...

    ReplyDelete
  5. time buka????sedih weh..berbuka sensorang...... samerlar kiter.. ekeke

    ReplyDelete
  6. eMMe
    alahai syahdunya..
    takpelah..sentiasa sedekahkan alfatihah dan doakan yang baik2 untuk arwah
    moga arwah tenang disana
    amin

    ReplyDelete
  7. cikdaya

    huhuhuhu
    memang sedih.....
    nak tak nak kena fikir gak...

    ReplyDelete
  8. ashie023

    oh ye ke???alfatihah untuk kedua orang tua ashie..
    moga mereka berada di kalangan orang2 yang beriman..amin

    ReplyDelete
  9. kakcik
    betul tu
    memang ibu adalah segala2nya..
    tiada galang gantinya

    ReplyDelete
  10. huhuu...jgn la...xmo pk lah...tingat ank2 aku kt umh...huwaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  11. adeh cheqna ni..pepagi nk bt org leleh air mata lak huhu.
    takpe la..kot2 rase keseorangan tu.. u col2 la i....kih3..
    (last year pnh gak rase cmtu msa tinggal umah sewa. member rajin kuar bukak pose ngn bf derang..tinggal la i keseorang menyambut ramadhan...sop3...)

    ReplyDelete
  12. cheqna,
    hari ni sebak betul tgk paper bila ibu dan 4 anaknya maut dalam kemalangan =((

    salam ramadhan

    ReplyDelete
  13. mrs. ecam

    seandainya...
    memang sedih kan bila ingat anak2

    ReplyDelete
  14. baby bery

    u la kol i
    huhuhuhu
    semua tu kenangan kan??
    tapi bila ingat balik mesti senyum sorang2
    hehehehe

    ReplyDelete
  15. si Tedi

    dugaan di bulan ramadhan
    selamat berpose gak..=)

    ReplyDelete
  16. ala cheqna... taknak la cerita sdey... huhu da la raya kali nih pertama kali tanpa abah. T_T

    ReplyDelete
  17. miss nurul
    ma g jenjalan ke shah alam
    g kat adik alang yang dapat keje sana

    ReplyDelete
  18. ajee
    alahai sedihnya
    takpe
    kita doakan untuk mereka ok..

    ReplyDelete
  19. uwaa, akak tak leh nak pikir le..mak akak mmg sakit skang ni, tp takmo pikir ler, hukhuk..

    ReplyDelete
  20. kesian apa bila pikirkan member mas baru jer kematian ibu...

    ReplyDelete
  21. azrina aka jaijina
    sama2 kita doakan moga mak akak cepat sembuh

    ReplyDelete
  22. maslinamansor

    kita yang tak alami ni hanya mampu mengatakan kesian la
    tapi yang alami..huhu
    berat mata memandang berat lagi bahu memikul

    ReplyDelete
  23. tini

    hum..tak yah fikir te
    kang tak pasal2 lak kena kesat hingus yang meleleh tu..huhuhuhu

    ReplyDelete
  24. salam ziarah..
    semoga anda selalu
    sihat untuk menjalani
    ibadah di bulan Ramadhan
    Al-Mubarak ini..
    ermmm jauh imaginasi tu..he he

    ReplyDelete
  25. salam cheqna
    kita gunakanlah kesempatan yang ada sebaiknya utk berbakti pada ayah ibu kita..

    ReplyDelete
  26. cheqna buka kat KFC lah..ramai org kat situ..he..he..he..

    ReplyDelete
  27. Salam cheqna,
    ibu penah terpikir camtu ,apa jadi pada anak2 kalau ibu takda lagi, ouiii...jadi penyakit tau...takleh tidur malam takleh kerja buat..dok pikir hok bukan2 tu.
    Siap pergi berubat lagi..doktor kata stress..ustaz kata jiwa, sib baik tak sakit mental.
    Akhirnya berkat ngaji dan solat hajat pelan2 boleh terima ..kalau ibu takda lagi ..tu terserah pada ALLAH.
    sorry..panjang pulak story.

    ReplyDelete
  28. Sedihlah pulak baca ni cheqna..

    kalaulah terjadi pada kRina..macam manalah anak2 ...

    ReplyDelete
  29. zulkbo
    salam kembali
    cheqna sihat alhamdulillah =)
    sesekali melayan imaginasi..

    ReplyDelete
  30. gismo82

    tak mo r..sorang2 macam kere sumbang je..huhuhuh
    baik buka kat umah nak meniarap menelentang tak de sesape nak tengok.hehehehehe
    sila jangan tiru aksi itu

    ReplyDelete
  31. kak wan

    alahai bu...sampai macam tu sekali
    alhamdulillah kalau ibu dah ok skang
    sesekali fikir takpe bu....

    ReplyDelete
  32. azrina 0307

    kan kak rina kan??
    bila sesekali fikir macam takut
    kawan cheqna pernah kata
    ada ketikanya baik dia yang pergi dulu sebelum anak2
    tapi kalau dia pergi dulu camana ngan anak2??
    semua tu Allah yang uruskan...
    berdoalah moga kita panjang umur dan bahagia sentiasa di samping keluarga tercinta

    ReplyDelete
  33. salam..sedih baca entri ni cheqna..tak tahula macamana keadaannya nanti kalau bapa dan ibu tiada walaupun dah kahwin tapi...

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~