Aug 23, 2010

~ kenangan bulan ramadhan ~

salam semua
apa kenangan bulan ramadhan yang anda semua tak akan dilupakan???
cheqna???
ada...n ini kisahnya...err..sebelum tu..sila sediakan tisu..jangan salahkan cheqna kalau hingus anda meleleh.....
Tahun 1993
ramadhan datang lagi....
seingat cheqna..baru awal ramadhan...dalam hari ke 8 or ke 9 puasa..gitulah..masa ni cheqna baru berusia 10 tahun..darjah 4..sumpah cheqna still ingat...
malam tu ma pesan..jangan g mana2..jaga adik2...almaklumlah masa tu si kembar 8 tahun n si bongsu 6 tahun..
well..biasalah..bebudak yang baru nak kenal dunia...mana nak ikut arahan mak...kebetulan member sebelah rumah..Zila namanya..skang dah anak dua..dia tua setahun dari cheqna..kami berdua ada plan baik punya....
kami punya modus operandi nak kuar rumah ialah dengan mengetuk pintu jendela umah masing2 sebanyak 3 kali..ala..macam stail si sudin nak ngorat eton tu....tapi sudin ketuk botol..kami ketuk pintu je...hahahahahaha
ok malam tu..bila pintu dah diketuk..fahamlah cheqna..siap2 nak kuar..adik tanya nak g mana..cheqna cakap g jalan2..mereka nak ikut cheqna suh main bunga api kat luar umah..gila babas punya kakak...
maka..berjalan2 la kami berdua dengan seronoknya..saje2..bajet comel r kami ni...konon2 nak suh mamat2 yang lepak kat tepi longkang tu usha..hahahahahahaha..mongok!!!!round2 kat kawasan umah..naik bukit turun bukit..sengeh2..kontrol ayu....memang kelako bila ingat balik......memang tu jela acara kami..berjalan2 sambil nengok mamat2 yang duk main gitar tepi longkang...
kalau ibu halang..adalah sebabnya tu..dan kalau langgar arahan ibu mesti ada yang tak kena...
ditakdirkan...ada sekumpulan geng2 sebaya Zila kat satu tempat ni....tepi sekolah..depan sket dari umah cheqna.....diorang main mercun....cheqna n zila ni lalu je..tak tegur..wat derkk..bajet ayu kang..muahahahaha..ada sorang mamat ni tegur cheqna...cheqna wat tak layan...
sekali dia kata
" mung ingat mung lawo????"
dia geram sebab cheqna tak jawab soalan dia kot...
cheqna wat tak layan gak..
untuk makluman masa usia 10 tahun ni cheqna baru pakai spek....kenapa bagitahu pakai spek??ada kaitan la ngan citer ni....
jadi..cheqna ngan zila terus berjalan...tetiba rasa pipi belah kiri panas semacam...mak aih...mamat tu baling mercun sebesar 2 batang mancis ke muka cheqna n meletup.....perghhh pedih wehhhh...
tak nangis tak nangis..kontrol ayu.....
zila kata...
"Na..muka mung kene ngecung...jom balik"
"natang *&^%%..aku oyak ke aboh ye...biar rasa mung " ( maki mamat tu yang bermaksud ..aku bagitahu abah dia...biar mung takut~ gitulah lebih kurang setelah dialih ke bahasa KL Lumpur =) )
balik tu...cheqna tak tahu nak wat pe..pedih....ma balik n terus sapu ubat gigi..baru rasa sejuk sket..sambil ma bebel2 r sebab tak dengar larangan dia...huhuhuhuhuhuhu
esoknya g sekolah...siap cikgu kelas cheqna perli lagi
" amboi Farina...awal wat kuih..sampai melecur muka2" huhuhuhuhu tak baik tau cikgu ni...
skang muka cheqna dah ok..tak de la sangat parut tu.....muka i dah licin ok..masih tak leh kurang rege walau seringgit untuk hantaran...muahhahahahahahaha panggggg!!!!!!!adushhhhh...
mamat yang baling mercun tu????dia dah jadi salah sorang pendakwah skang..tapi sampai skang juga dia tak mintak maaf ngan cheqna....cheqna tunggu gak dia datang mintak maaf..tak pun jumpa kat mana2 dia mintak maaf tapi nan adoooo...takpelah..cheqna tak dendam..tapi kalau muka cheqna parut teruk..agak2 anda cheqna dendan tak???hehehehehehehe
its ok..zaman kanak2 yang penuh dengan kenakalan....kenangan itu pasti cheqna akan kenang bila tibanya ramadhan.......
daaaaaa

36 comments:

  1. masa mercun meletup nasib baik tak melatah..kalau tak hilang ayu nye.. he..he..he..

    ReplyDelete
  2. Hahahaha

    Lawok ..lawok !
    Bajet ayu ...
    kontrol ayu..
    jalan pun ayu..

    tapi, memang pun Manis and Ayu . ahaks

    ReplyDelete
  3. ada gak kenangan ngan mercun nie..
    tapi sepupu daya laaa
    nak bakar mercun , tapi bukan mercun yang dibakar..
    pokok kelapa tok yang dibakarnyer...
    kecoh laa jugak malam tu.. huhuhuh

    ReplyDelete
  4. hihihi..control ayu wei..

    cik dah jamang kecik tercucuk bunga api yg kaler merah tu..abg la punyer keje..baloh2 pahtu wat dajal ke adik ye..seb baik dok buta mata.

    ReplyDelete
  5. Linda

    bukan setakat ayu je kak
    khipuk kiut sekali =)
    hah!!! ada pujian ke???
    terima kasihhhhhhhhhhhh=)

    ReplyDelete
  6. Salam Cheqna..

    mamat tu kawen ke blom??? kalu blom, mau kut dia datang mitok maap sekali bawok tepak sireh!! hahaha... :)

    ReplyDelete
  7. aduhh mercun kena muka..bahaya tu cheqna...huhu ilang la rega kan..hehe nsb baik sket je kalo tak cheqna saman bdk tu hahaa...

    ReplyDelete
  8. cikdaya
    mesti senyum sorang2 bila ingat balik kan??
    ye ke sepupu???ntah2 cikdaya yang bakar tak ni???heheehehe

    ReplyDelete
  9. idah

    jahak ngat heheheehehe dang agi wat dajal ke adik
    nasib baik bunga pai hok tu..
    kalu hok besi tu dok ke naya???

    ReplyDelete
  10. kakcik
    belum...huh!tak koser cheqna...hahahahahahahaha

    ReplyDelete
  11. fieza79

    nasib baik tak menjejaskan ape2 kak
    kalu tak
    see u in court hahahahahaha

    ReplyDelete
  12. hikhikhik, lawak le cite cheqna ni..bajet lawo ek?! beselah, zaman bebudak hakak pong gitew gop, hahahaha..

    ReplyDelete
  13. nasib baik kena muka, kalu kena rambut abih la terbakar jadi botak....

    hahaha.....

    ReplyDelete
  14. salam,

    kot la mamat tu dtg juga jumpa berserta dengan rombongannya hehe..

    ReplyDelete
  15. azrina aka jaijina

    hahahaha..zaman budak2 kak oi..
    bila kenang balik memang cheqna senyum sorang2...=)

    ReplyDelete
  16. Ain

    kalu kena rambut tobak cheqna g bako etek rambut mamat tu
    huh!!

    ReplyDelete
  17. dia mungkin x ingt dh kut. ala zmn budak2..hehehe

    ReplyDelete
  18. penjejak maya

    memang tak akan la....
    manala dia nak pandang cheqna yang ayu ni
    hahahahahahaha

    ReplyDelete
  19. x suka mercun..sakit telinga dgr bunyi bising2 tu..huhu!

    ReplyDelete
  20. mak dara terdiva
    tu r..
    skang budak2 ni lepas je bukak pose terus je main mercun
    geram la..

    ReplyDelete
  21. mas
    belum
    nape??mas nak ke???
    habis danish nak sorok mana??
    hahahahahaha

    ReplyDelete
  22. ekekke..hana first time main mercun, terkena percikan sikit je kat mata..pastu tobat tak main dah..dasar pengecut btol..ekekeke

    ReplyDelete
  23. kalau ikut jalan cerita ni, mungkin satu hari nanti cheqna akan berkahwin dengan pendakwah yang baling mercun kat cheqna tu .

    ReplyDelete
  24. Hana faza

    cheqna pun memang tak suka mercun2 ni
    takut wehh buatnya meletup kat tangan ke..tak ke naya

    ReplyDelete
  25. al lavendari

    ayahanda

    err...kuasa Allah..tak berani nak kata..
    tapi tak kot..hehehehehehe

    ReplyDelete
  26. hamizah

    lebih pada gelenya kak wehh
    hahahahaha
    lening dok doh....=)

    ReplyDelete
  27. sue plak.. pengsan kat bazaar ramadhan.. hehehe.. kelakar, last2 org x beli pun ayam goloek sbb dok lari tgk den yg terbongkang kat tepi tu...erkk malu gler..

    ReplyDelete
  28. Salam singgah sebentar
    blog anda,apa khabar?
    moga sihat dan ceria
    selalu..terkenang semasa
    dulu..hatiku merasa rindu..

    ReplyDelete
  29. sue

    hah..ye ke??nape???rimas sebab orang ramai erk???
    tak beli ayam golek sebab orang tergolek lagi menarik perhatian kot..huhuhuhu

    ReplyDelete
  30. zulkbo
    salam kembali
    cheqna sihat
    tu lagu kan???hehehehehehe
    kenangan yang lama menjelma...

    ReplyDelete
  31. bukan sbb org rame Cheqna.. sbb ms tu kurng sihat.. dahla hr pertama dbulan pose... pastu kecok 1 taman ckp sue pengsan.. siap kn angkat lg...psttt~ spi la ni masih lagi malu sbb kawan su ckp baju den terangkat spi ke paras dada..huhuhu

    ReplyDelete
  32. sue

    ayooo..
    mamat mana yang angkat tu???
    hehehehe
    x pe..keadaan yang memaksa kan
    bukan ita sengaja nak angkat baju sampai macam tu sekali
    errmm..lain kali kalu tak sihat jangan p pasar ramadhan k=)

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~