Jul 21, 2010

~ sekadar ingatan untuk diri sendiri dan juga yang lain ~

pakcikgugel nye gambar
salam semua
n3 kali ini bukan cheqna berniat untuk menjatuhkan sesiapa mahupun kaum sejenis cheqna..cuma apa yang cheqna tarikan disini adalah berdasarkan pemerhatian cheqna selama ini.
kalau ada yang cheqna salah utarakan, sila perbetulkan...
kalau yang ada fb cheqna mesti perasan status cheqna hari ini..
cheqna suka observe..kadang2 isu ini ada jugak cheqna bincangkan ngan dak2 opis...saling mengingati... bukan cheqna nak tunjuk pandai..apatah lagi cheqna belum bersuami...tapi cheqna cuba ambil ini semua sebagai satu peringatan..
tentang pakaian isteri...
biasa dengar kan ayat2 sebegini
"seksinya dia ni....laki dia tak marah ke?"
setelah berkahwin..apa yang dibuat oleh isteri mesti orang sekeliling akan meletakkan kesalahan itu pada suami..masa zaman bujang...kesalahan itu akan diletakkan pada ibu bapa..sebagai contoh
"anak sapela pakai tak senonoh tu"
"habis...mak ayah tak marah..tak pandai tegur anak"
biasa kan ayat sebegini kita dengar???
sama gak isu pakai tudung tapi baju ketat..suar ketat..paling sedih..pakai tudung yang dipadankan dengan skirt..ntahlah...
cheqna cuma berdoa moga cheqna dijauhkan segala sikap negatif itu...saling mengingati tak salahkan??? dan cheqna tak berniat untuk melukakan hati sesape....apa yang cheqna tulis ni sebab pagi ni ternampak situasi sebegini la.....
harap sangat agar suatu hari nanti cheqna mampu menjaga maruah diri..maruah ibu bapa..maruah suami dan maruah keluarga dengan sebaik mungkin..insyaallah
daaaaa

28 comments:

  1. mak oii.. terseksa pakcik tgk.. minta jauhkan lah benda2 mcm ni dari isteri ku.. insyaallah...

    ReplyDelete
  2. Ada teman sepejabat kakcik baru melangsungkan perkahwinan. dia membawa albumnya untukn tatapan rakan-rakan. Selamba sahaja seorang rakan menegur - 'kau tahu tak, isteri kau tak pakai tudung, kau tanggung dosanya? Ini (pakaian pengantin perempuan itu agak seksi) kau bagi orang tengok, sama2lah turut tanggung dosa'.

    Syabas kepada kawan itu yang sanggup bercakap tanpa selindung (dan, dia mungkin belajar dari kesilapan yang pernah dilakukannya)

    ReplyDelete
  3. Salam cheqna...

    Kadang2 kiter dok kata kt ank org mcm tu lah, depa mcmnie lah..Tapi bila org dok kata kt ank kita, terus kita ANGIN 1 BADAN..so pe kes??

    ReplyDelete
  4. bila kita cakap macam tue, ada orang kata kita jaga tepi kain orang...
    Payah orang sekarang nie...

    jadi alang2 dia kata kita jaga tepi kain orang, baik kita jaga dalam kain sekali...

    ReplyDelete
  5. moga dijauhkan.....lihat anak-anak gadis sekarang...kesian..no further comment

    ReplyDelete
  6. klu fikir2..mmg sgt merisaukan..kdg2 kita tak sedar kita dh terover gitu..tp harap2 moga tuhan sentiasa menyedarkan diri kita. amin..

    ReplyDelete
  7. perkara mcm ni dah biasa. para suami ygterlebih sportinglah tu

    ReplyDelete
  8. ntahla kdng mk bpk dh ckp didik ank pong ank still x nk dngo kata mk pak...yg isteri2 pong sme....puash somi tgur pong x nk ikot gak....tnggungla dosa msing2

    ReplyDelete
  9. bila suami dayus, jadilah isteri camni..jaga diri & keluarga drp api neraka!

    ReplyDelete
  10. PAKCIKGISMO82
    sekso ko??hehehe
    mintak2 macam tu la ye..
    amin...

    ReplyDelete
  11. kakcikseroja
    bagus gak ada orang yang leh sound direct macam tu
    sesetengah orang suka cakap belakang

    ReplyDelete
  12. zana iman

    gitulah biasanya...
    salah orang kita nampak..tapi salah kita???
    mintak jauh la semua tu..

    ReplyDelete
  13. sayangsayangibu
    zila ni pernah kata dia nak didik anak dia jadi ustazah..moga2 impian dia akan tercapai..

    ReplyDelete
  14. maslina

    uiks...
    hehehehe marah tu....
    tapi memang betul pun kan??

    ReplyDelete
  15. mende gini susoh nak cakap... senang ckp, sdiri mau ingatla...

    ReplyDelete
  16. mamaJnJ

    mintak2 dijauhkan daripada kita kan..
    memang kalu tengok bebudak zaman skang..nauzubillah..moga kita dan seluruh ahli kuarga tak kan terjebak

    ReplyDelete
  17. uisk, kalau dah name zila bakarin pakaian macam org tak cukup kain..nilah artis2 kite..bukan nak kondem ke hape, tp tak tau baik buruk bile berpakain macam tu..

    terdedah sane sini, mengucap panjang..urut dada..nak2 dah jadi bini org..laki bini lah tanggung dosa..sekian..

    ReplyDelete
  18. babybery
    harapnya begitulah..
    moga Allah sentiasa bersama kita

    ReplyDelete
  19. siTedi
    cheqna setuju..
    ada sesetengah suami bangga bila kecantikan isteri dipertontonkan..

    ReplyDelete
  20. mrs ecam

    betul tu..tapi bila kita ada suami memang suami yang tanggung lebih kan sebab itu menjadi tanggungjawab dia as a pemimpin...

    ReplyDelete
  21. hamizah
    insyaallah
    itulah sebaiknya...
    moga kita semua sentiasa dilindungi
    amin..

    ReplyDelete
  22. azrina aka jaijina

    suka sorang2 saya baca komen akak
    coz saya bayangkan memek muka akak bila baca komen tu..
    hehehehe

    ReplyDelete
  23. kak zue

    saya sokong...sambil2 tu kita saling mengingati la kan??

    ReplyDelete
  24. mungkin dia akan berkata:

    "apa salahnya saya berpakaian seksi begini" atau

    "saya tak berniat nak tayang badan" atau

    "walaupun saya berpakain begini, saya masih ada maruah tau"

    dsb

    ReplyDelete
  25. al lavendari

    hahhahahaha ayahanda..
    tepat sekali..
    tak tahulah apa niat yang dia pakai or mana maruah dirinya itu..
    hehehehehehe
    apepun..semoga kita semua dilindungi olehNYA

    ReplyDelete
  26. suami dia sanggup tanggung dosa lah tu..



    kesian kat suami kalau camtu.tak boleh didik isteri.

    ReplyDelete
  27. kak rina
    aah kan..
    suami dia sanggup tanggung dosa la tu

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~