Jul 6, 2010

~ lembu oh lembu ~

lokasi kejadian : berhampiran rumah sewa Linda ( dak opis )
jam : area kul 430pm
dalam kete..wani drive cheqna duk tepi..
tujuan utama nak g amik aji yang menghantar kete linda...jalan ke umah sewa linda tu muat2 sebuah kete je.. aji dah kedepan..kami terkandas pabila 4 ekor lembu sedang melenggang kangkung di atas jalan itu..puas la si wani ni bagi h on..langsung tak dilayannya lembu2 ini...sikit pun dia tak heran..adala dalam 3 minit wani dok hon tapi tak jalan
( perbualan telah dialih bahasa..kan kalu cheqna tulis dalam dialek ganu ada gak yang pelangkung cheqna )
cheqna : wani...nanti orang ingat kita jual ikan plop..cukuplah tu hon
Wani : doh tu kak na, nak wat camana..lembu2 ni tak mau berganjak
Cheqna : ( Buka tingkap kereta ) "woi lembu....tepi sket...nak lalu ni...hegeh2...cepat...tepi sket"
yang beshnya..lembu2 tu dengar cakap cheqna weh.....siap ketepi membolehkan kereta kami lalu..
wani memang gelak giler2 r
Wani : kalu tahu kak na boleh cakap ngan natang tadi lagi suruh..dok la hon2 bagai..
cheqna pun bantai gelak gak...masa marah2 kat lembu tu takut gak sebenarnya coz punggung dia dekat je ngan muka cheqna..sekali lembu tu membuang memang naya r.....
amik aji...wani citer ke aji...kami bergelak ketawa dalam kereta bersama2
tengah kompius ni..binatang memang dengo cakap cheqna ke??or hanya lembu??esok nak try cakap ngan binatang lain r...hahahahahahaha
daaaaaaa

15 comments:

  1. hahahaha...teringat juga satu cerita pasal lembu ni. Baca dialog di bawah.

    Seorang ibu sedang memandu bersama anak kecilnya yang baru berusia tujuh tahun. Namun setiap kali ibunya berselisih dengan beberapa orang, dia akan membunyikan hon kereta. Lalu si anak bertanya,

    anak : Ibu, kenapa ibu membunyikan hon setiap kali jumpa orang.

    ibu : Hmm, itu kawan-kawan ibu. Maka ibu hon tanda ibu menyapa mereka.

    Si anak puas hati dengan penjelasan si ibu. Sampai satu tempat, seekor lembu menghadang perjalanan mereka lalu si ibu membunyikan hon.

    anak : Er..itu pun kawan-kawan ibu jugak ke?

    ibu : ?????????

    ReplyDelete
  2. cuba cakap ngan ayam..mesti senang nak wat lauk..

    " hei ayam, mari sini. cheq na nak sembelih hang nih..nak masak gulai"

    hahahha

    ReplyDelete
  3. benornya lembu tu serabut dengor sore kakna..hihih..tu ye lari tu..sakit pale ye kabo.hikhik..jgn mare..

    ReplyDelete
  4. salam..
    kalau lembu tu faham
    mesti dia cakap..
    "pedulik hapa haku"
    he he he...jangan mareee..
    la la la...

    ReplyDelete
  5. mesintaip
    amik nok....
    hahaha
    dengan budak2 janganla sembarangan..hehe
    terima kasih sebab menghappykan pagi saya =)

    ReplyDelete
  6. hana
    ayam???
    sah2 tak sempat cakap dia dah lari dulu lagi
    hahahahaha

    ReplyDelete
  7. amy
    eh..mana ada..kak na cakap penuh sopan sutun..lemah lembu doh tu..mana leh lembu2 itu bosan..hahahahahaha

    ReplyDelete
  8. zulkbo
    cheqna jawab balik "ada aku kisah"
    hahahahahaha

    ReplyDelete
  9. manusia memang ada kelebihan berkomunikasi ngan binatang.....

    cuma sedar tak sedar jer...

    macam kita nak pangil kucing ngan ayam la, guna isyarat bunyi pastu binatang ni datang dekat ngan kita....

    sama jugak dengan monyet, kalau manusia tak pandai berkomunikasi dengan monyet, mesti monyet tu tak pandai ambik buah kelapa kan....

    akak tau panggil ayam ngan kucing jer....

    hahaha....

    ReplyDelete
  10. heheh
    lawok la citer nih!

    nt dh try ckp dgn haiwan lain, buat la entry lg
    nak tau hasil ujikaji..hehehe

    ReplyDelete
  11. teringat dulu masa umo 6tahun naik moto nenek bawak sekali nampak lori tengah gilis kaki lembu jauh jugak..seyes trauma jugak tengok lembu tu kena..cian gilak!

    ReplyDelete
  12. wa...dahsyat ni...hihihi
    balik nanti nak try la cakap ngan merpati yang suke bertenggek kat balkoni tu ...hhihihihi

    ReplyDelete
  13. mawar berduri
    try r....
    mesti boleh punya...=)

    ReplyDelete
  14. salam,

    tahniah tak ramai orang memiliki keistimewaan tu hehe..

    ReplyDelete

~ thanks sebab sudi tinggalkan komen.....sayang anda semua......~